Skulle behöva fräsa undan ca 1kvm klinker inne i en duschhörna (fallet är fel) och funderar på vad för verktyg jag skall gå på det med..

Någon typ av fräs vore ju fint så man garanterat inte sabbar tätskiktet.!

Förslag?
 
Tråkigt att säga men Du får
nog inte bort klinkern utan att skada
tätskiktet.

Mvh Putte
 
Jo, men det måste ju gå med typ någon typ av fräs eller liknande..
Då kan man väl "skala av" klinkern tills det bara är någon millimeter ner till fixen - som ju ligger uppepå tätskiktet..

Jag har sett sådana där golvfräsar som ser ut som en golvslipmaskin, men så stor blir ju klumpigt för bara 1kvm.
 
Finns festo betongfräs att hyra.
Men Du måste ha bort kaklet först.

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Finns festo betongfräs att hyra.
Men Du måste ha bort kaklet först.

Mvh Putte
Men fräsen tar likväl tätskiktet eller?
Finns möjlighet eller om det inte ser goofigt ut spackal på befintligt coh lägg nytt i skarven så kan man alltid bygga upp en "sarg" om man vill slippa demolera tätskiktt osv.. Men man får lägga ribban därman vill ah den iofs
 
Hej!

När jag tog bort kakel i mitt förra badrum satt tätskiktet fast otroligt mycket bättre i fixet till kaklet än i väggen. Det var omöjligt att få bort dem utan att skada tätskiktet.

/pinebar
 
Men alltså, jag skall inte bryta/bila/knacka bort plattorna i så fall, utan mer slipa/fräsa bort dem..

Jag förstår inte varför jag skulle riskera att skada tätskiktet - som ju ligger under fixen..

Ingen som gjort så..?!
 
Tror det är svårt att få sån precision med
att fräsa eller slipa bort klinker och fix.
Och det kan ju vara svårt att se om tätskiktet
har gått sönder.
Vet att på jobbet har det hänt att värmeslingan
pajat och då har dom tagit bort enstaka
plattor. Men då har det varit innan dom brunnit
fast ordentligt.

Mvh Putte
 
K
Om fallet är fel så är garanterat fallet på tätskiktet också fel vilket betyder att om du ska göra det rätt så ska du plocka bort golvet, ordna fallet och sen tätskikta om det. Det viktigaste i en badrumskonstruktion är att tätskiktet ligger i fall eftersom varken klinker eller fogar är täta.
Golvvärme hjälper ju en del, men det finns en anledning till att man har fall.

Att fräsa/slipa ner klinkret tror inte jag är möjligt. Börjar du med det så tror jag att det till slut kommer lossna/slå sönder plattor vilket garanterat kommer att ha sönder tätskiktet.

Min sista rekommendation är att vända dig till en fackman som vet hur det fungerar.
 
Jag var nog lite otydlig i första inlägget - fallet är inte fel, men det faller lite för dåligt med följden att vattnet rinner ut över golvet när man duschar och sedan låååångsamt tillbaka till brunnen.. Det är detta som skall åtgärdas genom att fixa iordning just själva duschhörnan..

Trots alla goda råd tror jag jag kör på en sån där slip som jag länkade till i ett tidigare inlägg. Min kusin är plattsättare och enligt honom kör de med en sån där slipkopp ibland.

Det är möjligt att det är ett sånt ruskigt driv i den att det blir svårt med precisionen, men jag tror nog det skall gå bra.. Dessutom skall jag inte fräsa undan själva fixen, utan endast själva klinkerplattan eftersom det skall läggas nya uppepå de gamla sedan..
 
Lycka till :cool:

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.