Hej, tänkte lufta lite tankar och funderingar och skulle bli mycket tacksam om nån har tid att komma med synpunkter.
Jag och min sambo överväger att bygga nytt. Vi vill bygga ett enplanshus på ca 100-120 kvm och få det stomrest men sedan göra det invändiga arbetet själva.
Vi bor i övre norrland 18 mil söder om polcirkeln därför önskar vi ett välisolerat varmt hus. Har kikat runt lite på olika hustillverkares sidor och funkishus med stora fönster gillar vi estetiken på. Vill ha ett hus med öppna ytor särskilt mellan kök och vardagsrum. En rel stor kamin centralt så man kan sitta vid den ej i nåt hörn. Köksö i köket. Rymlig tvättstuga gärna nära badrummet.

Är det möjligt för oss att bygga under 1,5 milj?
Någon som har något bra förslag på tillverkare?
Vi är väll rel händiga har tidgare byggt en stuga själva + att tjocka släkten finns att tillgå. Att vi inte vill lägga oss på en hög kostnad är dels pga att vi vill kunna få igen pengarna om vi skulle sälja. Bygger vi för 2-3 milj är det tveksamt om vi kan hitta nån som betalar så mycket här uppe. Sen är vi unga och tjänar ännu inte så extremt bra, man vill ju kunna sova gott om nätterna om räntan skenar eller något oförutsett händer:) Sen eftersom vi vill bygga ett rel litet hus så blir det ju dyra kvm om vi landar på 2,2 milj.
Vi har en potentiell tomt i ögonen med kommunalt vatten, vet inte hur mycket arbete som behövs men sprängning behövs inte -finns inga berg.

Har tagit kontakt med ett antal tillverkare( eksjöhus, vittjärvshus, fiskarehedenvillan, modulenthus, smålandsvillan) för att få en uppfattning kring vad husen kostar. Hur stor vikt skall man lägga vid den summan de kommer med? Landar det över den summan eller är det en tilltagen summa som man kan få ner?

Kan man få specifierat av hustillverkaren vad varje del kostar? Lönar det sig ex att göra badrummet med egen anlitad firma?
Tar gärna emot tips på vad man kan få ner kostnaden på, vad som är värt att göra själv alt anlita egen hjälp.

mycket tacksam för svar!
Om nån nu sitter och tänker att jag verkar naiv och okunnig så har du säkert alldeles rätt men det är detta som jag försöker råda bot på genom att skriva och fråga er med erfarenhet :)
 
Tveksam till att det går att få för under 1,5 miljoner, kanske. Beror ju på hur mycket ni kan göra själva med grund, el och vvs också. Men vad gäller hustillverkare så kan ni ju kolla upp Villa varm om ni vill ha ett välisolerat stomrest hus. Själva bygger vi med Fiskarhedenvillan, de är lite billigare men har inte riktigt lika bra ytterväggar. Sen så är ju stora fönster och välisolerat inte något som går sådär jättebra ihop + att fönster är dyrt så det gör att det blir svårare att byygga billig om man vill ha många stora fönster.
 
Kommunalt vatten/avlopp, elanslutning, bygglov(utsättning/karta/byggsamråd), pantbrev och lagfart är exempel på kostnader som tillkommer utöver själva huset. Sen kostar ju många ggr tomten en slant. De kommunala kostnaderna diffar beroende på var i landet man bygger, ring kommunen. I mitt eget fall hamnade kostnaderna ovan på ca 300.000kr (exklusive tomt).

Det finns otaliga trådar om tillkommande kostnader, utöver det faktiska huset, men när du har dem så kontakta "husföretaget" igen och be om en produktionskostnadskalkyl.
 
Bor ni nära gränsen kan ni även titta på finska husföretag. Vi byggde med Omatalo (100 kvm, stomrest och resten själva) och det blev till slut ca en miljon men då hade vi en billig tomt.
 
Villa Varm ligger ju ganska nära er, vid Piteå. Dom har välisolerade hus och ni kan ju kolla med dom vad dom tar för en stomresning av en kåk och sen kan ni ju göra invändigt klart. Då bör ni spara en hel del pengar.
Annars kolla med nån lokal byggfirma får dom räkna på ett lösvirkesbyggt hus helt på era önskemål o ideer.
Det behöver inte bli dyrt fastän folk tror det.

Lycka till.
 
Redigerat av moderator:
Tack snälla för era svar!
Har tagit kontakt med villavarm. Dom hade även ett ex på en produktionskostnadskalkyl på sin hemsida. Bra att få se sådant på pränt så man får sig en uppfattning om alla kringkostnader.
Skall även kolla upp vad som finns på finska sidan...
 
Har sett någon annan som uppgivit totalkostnad till tomt + hus + 500 000 och det stämmer rätt bra i vår produktionskalkyl i alla fall. Fast då har vi visserligen kommunala avgifter på ca 350 000, och jag tror nog att det ofta är mindre.
 
byggankan skrev:
Har sett någon annan som uppgivit totalkostnad till tomt + hus + 500 000 och det stämmer rätt bra i vår produktionskalkyl i alla fall. Fast då har vi visserligen kommunala avgifter på ca 350 000, och jag tror nog att det ofta är mindre.
Det man förlorar på gungorna.....jag har ca 100 000 i kommunala avgifter (inkl bygglov utsättning och sånt) och anslutningskostnad för el+vatten, men sen har jag ca 300 000 i extra markarbete och avlopp, det är klart att det går att komma billigare undan än den där halvmiljonen extra, men det känns som ett normalt värde att räkna med för att inte bli allt för besviken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.