Vi sja byta golv på ovanvåningen och eftersom alt var snett så valde vi att göra det ordentligt.

Nu vet jag inte vad vi ska göra?
Mellan reglarna ligger det slaggprodukter/lera som i sin tur vilar på spont.
Som jag ser det har vi tre alternativ:

1. Gjuta betong ovan allt fyllnadsmaterial, ca 3-4 cm och ca 10kvm.
2. Jämna till allt fyllnadsmaterial och sätta upp nytt regelverk för nytt undergolv.
3. Ta bort allt fyllandsmaterial och se vad som finns under (helst inte).

Vad säger ni?
 
  • P3150904.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har inget konkret tips, men det där är samma roliga överraskning vi fick hos oss när vi började renovera köket. 1.5 plans hus med källare och alla tre bjälklag, (källare-plan1, plan1-plan2, plan2-vind) är uppbyggda på samma sätt. Det försvårar avsevärt kan man ju säga.

Golvbjälkarna är ca 200mm höga och vårt är uppbyggt på följande sätt (nerifrån och upp)

* Under bjälkarna finns brädorna som innertaket under i sin tur är putsat mot
* Luftspalt på ca 50 mm
* Brädor som ligger löst på läkt spikad i sidan på golvbjälkarna, typ en blindbotten
* Slagg (mest sand)
* Undergolv
* Ytskikt

Ta en bit och gräv dig ner, lite överraskningar är alltid kul, men jag tror att du hittar ungefär samma konstruktion, dvs ca 10-15 cm slagg, sedan en blindbotten, sen luftspalt och sen taket "under"

Jag har gjort två mindre bitar på undervåningen, först ca 2kvm i köket, och sen 1kvm i hallen. Jag var tvungen att komma ner i bjälklaget så då har jag varit tvungen att gräva ut allt för hand, det blir ganska mycket sand som skall skyfflas ut / kvm. Glöm inte andningsskydd, för det damma något kopiöst, fuktkvoten måste vara 0.

Skulle jag gjort en större mängd så skulle jag forskat i att hyra in någon form av slamsugarbil som bara kunde sugit upp allt direkt ur de uppbrutna golven. Då kunde man gått in med ny fräsch isolering och sluppit en flod av sand i huvudet så fort man borrar hål i taken.

Jag antar att du på något sätt vill bryta upp allt golv och bygga på reglarna något för att få ett nytt jämnt golv? Frågan är hur bra det är att gjuta på det där, tänk på att den sanden redan väger bly och frågan är hur mycket extra vikt bjälklaget pallar? Kan du inte väga upp golvspån ovanpå bjälkarna? eller är de så ojämna? Isåfall skulle jag nog rivit allt golv, sugit bort all slagg, slagit upp nya reglar i sidorna på bjälkarna, nytt golv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.