Hej!

Vi flyttade in i ett bostadsrättsradhus 2005, tidigare ägare hade en förbrukning på ca 4500kwh/år, då vi är 5 i familjen förstod vi självklart att det inte skulle gå för oss.

Vi har ständigt ökat sedan dess. nu ligger vi på 11205kwh ca 2800kr/mån!!!:(
Tidigare hade vi kvartalsfaktura som låg på ca 3000kr tyckte det var svettigt och ändrade till månadsfaktura nu är den ju ännu svettigare.

Alla maskiner i köket är nya sedan 2005 (huskvarna) tvättmaskin och tumlare 2008 simens med ekonomi program går ofta.

2små golvvärmeslingor ca 400watt tot ett 700w element i isolerat förråd håller ca 10+

Värmen ingår i vår månadsavg men vi har ett värmeåtervinningsaggregat på vinden 1,8kw Som jag har kopplat bort värmaren på.

När kostnaden var normal för mig låg den på 900kr-1350kr/mån men från okt09 ligger den på 2800kr och vi har inte gjort något annorlunda.
Grannar som har aggregat med värmare inkopplat på vind förbrukar ca 300kr mer nu på vintern än annars, deras normala kostnad per mån ligger under 1000kr

Bekanta med direktverkande el bastubad 3ggr/vecka vatten och sophämt betalar 3000kr/mån

Vad ska man göra känns som att jag skulle kunna köra maskiner dygnet runt för dessa pengar.

Tacksam för råd!
 
Du kan ju börja med att köpa eller låna en tångamperemeter och kolla vilken fas/propp som mest belastning går till, skaffa elmätare och ha koll på vad som förbrukar vad.
Alltid en början.
 
Vad i hela friden har ni för abonnemang? Inte kan ni väl betala 2800:-/mån och göra av med 11205 kWh/år? Har ni elektrisk varmvattenberedare också?
 
Det är sjukt mycket. komunalt vatten ingår i avgiften, detta avser enbart hushållsel.
 
Vad har du för elavtal, rörligt eller fast. Kanske du hade fast innan, men fick rörligt eller fast till nytt pris i oktober. I år har det varit ovanligt kallt och med lite golvvärme och ett element i förådet + dyrare elpris så drar det iväg.

/N
 
Kan det vara så att ditt avtal gått ut och du har fått tillsvidarepris?
 
Ja golvvrmen och elementet har säkert gått dygnet runt i vinter så där har du ju typ 25kwh om dygnet vilket blir runt 50kr/dygn 1500/månad
Låter väl inte orimligt med ytterligare 1500 för övrig förbrukning i en stor familj tycker jag.
 
Har ni haft beräknad kWh/mån och slutavläsning 1 gång/år tidigare? Rättare sagt när började de läsa av den faktiska åtgången/mån hos er?
 
Fick idag veta att jag hade rörlig det är nu ändrat. men det kan fortfarande inte stämma

Tossegubbe var får du 25kwh från?
 
fjärravläst 1.a varje månad
 
Golvvärme 400w och element 700w tot 1.1kw under 24timmar per dygn så typ 25kwh får jag det till lite grovt och ett uppskattat snittelpris på 2kr/kwh under vintern så blir det ca 50kr dagen bara där :( (fast eg ligger det nog över 2kr/kwh iaf för min del)

dugenti skrev:
Fick idag veta att jag hade rörlig det är nu ändrat. men det kan fortfarande inte stämma

Tossegubbe var får du 25kwh från?
 
dugenti skrev:
Fick idag veta att jag hade rörlig det är nu ändrat. men det kan fortfarande inte stämma
Blev det billigare att binda nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.