Hur mycket luftspalt behöver jag från takfot och uppåt?
Spontat tak med betongpannor och fackverksstolar med 20 graderslutning.
Tänkte skjuta fast lite 20*45 läktar mot stolarna och sedan köra masonit så jag får en spalt på 45mm. Men hur långt upp skall jag gå med masoniten?
Vinden skall vara oinredd och aldrig inredas. Huset har en boyta på 83,3 kvm, har ventiler i varje gavelspts.

Vad tror ni? Snackades nåt om att jag skulle köra nästan upp mot nock? tyckte det verkade lite överarbetat?

Vad tror ni?
 
Jo det hade vart nåt men nu sitter redan luftspalterna längsmed båda takfötterna och allt är förberett för de. Frågan är om man vill ha en fläkt som surrar och drar el hela tiden och den lär ju sluta funka med tiden så skall man upp och trixa med den. Känns jobbigt, men o andra sidan kan de vara trixigare att fixa ett nytt tak =P

Nej men tänkte sätta masonit skiva som är 2440mm men den täcker inte upp till nock, om det räcker med en eller om jag skall täcka ända upp...
 
Om du sätter masoniten ända upp till nock så får du en separat spalt under yttertaket och själva vindsutrymmet ventileras då enbart genom de två gavelventilerna?
-Har du ett tätt bjälklag upp till vinden så
kan detta vara en bra "lagom"-lösning!
-Då får du inte överdriven ventilering av vindsutrymmet,
men däremot kan du få problem i luftspalten under yttertaket...

= Du får ingen optimal lösning, men det kan funka... (med lite tur)
 
B
en halv 2440mm räcker säkert till varje fack. beror på hur mycke isolering du vill ha
 
Jag tänkte inte ha spalt enda till nock men fårgan var hur långt upp mot nock jag skulle då =) För att ha det tätt ända upp till nock verkade bara dyrt och onödigt och en risk.

Men jag tänkte ha 500mm isolering på bjälklaget så då räcker det med att göra en spalt som går över de med andra ord. Skönt =)
 
Ja, jag satte masonit såpass högt att jag kom över den halvmeter med lösull som sprutades på vindbjälklaget.
 
Gött..bra då vet jag att jag är rätt ute iaf =)

Nån som har erfarenhat av wellpapp som vindavledare? Känns lite riskabelt? Pappkartong, vet ju hur vanliga kartonger blir vid fukt men dessa är ju specialspecial, men känns inte hundra. Men verkar smidigt att montera iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.