Nu i vintertider med tunga massor av snö på taket antar jag att många frågor om detta dyker upp.
Jag har ett badrum på övre plan med en takkupa där takets lutning inte är den bästa. Jag upptäckte förra veckan att det droppade från fönsterkarmen på insidan av fönstret och det var snön på taket som började smälta och på något sätt lyckats ta sig in.

Det är ett plåttak och jag antar att den snö som smälter kryper in mellan takplåtarna och sedan tar sig in under och nu börjat läcka.
Vad ska man göra? Ska jag bryta upp taket och lägga om takpapp och ny plåt eller måste man riva hela takkupan kanske?

Ska man ta kontakt med försäkringsbolaget eller gäller inte försäkringar denna typ av fel? Huset är gammalt och jag gissar att takkupan byggdes för många år sedan (kanske tidigt 90-tal).

Någon bekant trodde att försäkringar inte täcker den typen av fel eller att taket är för gammalt för att ingå i försäkringen.

Är det någon som vet här? Eller varit med om något liknande?
 
Det kanske har bildats is som dämmer upp vattnet och det därför rinner mellan plåtarna? I sådana fall borde det bli bättre om det går att knacka bort isen.

Har hört något om att hemförsäkringen normalt inte täcker läckande tak eftersom det är en följd av bristande underhåll och inte en plötslig olyckshändelse.
 
Försäkringen täcker inte utifrånkommande vatten, utom möjligen om det rinner in genom källardörren. Så taket ingår inte
 
Linkan222 skrev:
Försäkringen täcker inte utifrånkommande vatten, utom möjligen om det rinner in genom källardörren. Så taket ingår inte
Kanske ska komplettera med att den normalt inte täcker en skada med utifrånkommande vatten.

Det finns dock undantag. Låt säga att ett kommunalt vattenrör går sönder i gatan och din tomt täcks av 20 cm stående vatten. Då kommer försäkringsbolaget acceptera att ditt hus inte lyckades hålla helt tätt, oavsett om vattnet kommit in via dörr, ventiler, fönster eller någon vägg.

I detta fall låter det ju dock svårt att hänvisa till någon oförutsebar händelse.
 
Nej ett tak är nästintill omöjligt att få på försäkringen. Eftersom det varken täcker läkage eller kondens-skador. Och man har ju sällan vattenrör på vinden som kan "råka" läcka vid rätt tillfälle.
 
If täcker med deras stora villahem försäkring om vatten tränger in genom väggar och tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.