Ska måla taket i ett rum och problemet som jag har är att färgen som finns kvar räcker bara till en strykning, och jag misstänker att jag behöver måla åtminstone 2 ggr.

jag tänkte att istället för att köpa en till färgburk av den jag använder (matthet 3) så kanske jag kan använda en annan burk "billighetsfärg" i matthet 7 som ändå bara står och skräpar.

Funkar det tro eller kan det se konstigt ut?
 
Förtydligande, bägge färgerna är alltså vita.
 
Det ska väl gå bra säger jag som inte är målare men som det står på instruktionerna så testa på en liten bit är du inte nöjd med den biten så får du hitta på något annat
 
Tror att det fungerar bra. Glansigheten är lite olika på färgerna men eftersom båda färgerna är vita blir det nog bra. Två strykningar gör man ju ofta för att få bättre täckning på t ex lite gulnande partier.
 
Mikael_L
Om burk 1 räcker till första strykningen och burk två till hela andra strykningen borde det fungera.

Och sen måste färg 1 vara oljefärg och 2 oljefärg.
eller
färg 1 vara plastfärg och 2 plastfärg.
eller
färg 1 vara oljefärg och 2 plastfärg.

...och har jag fel, hoppas jag någon rättar mig snabbt. :)
 
Risken med att först måla glans 7 och sedan glans 3 är att du kan få nyansskillnader.
 
bergstrollet skrev:
Risken med att först måla glans 7 och sedan glans 3 är att du kan få nyansskillnader.
" jag tänkte att istället för att köpa en till färgburk av den jag använder (matthet 3) så kanske jag kan använda en annan burk "billighetsfärg" i matthet 7 som ändå bara står och skräpar."

Tvärtom har han tänkt sig, 7:an på 3:an. Fungerar det bättre tro?
 
Jag skulle inte chansa utan åka och köpa ytterligare en burk med 3ans matthet. Spara billighetsfärgen ytterligare ett tag och använd den som grundfärg till nästa gång du ska måla någon vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.