Jag sitter och är lite sugen på att köpa en tomt, men det är en sak som tar emot lite. Den kommunen har infört en tvingande anslutning till fjärrvärmenätet, som kostar hela 70 000 kronor! Man behöver dock inte använda anslutningen, men det fördyrar ju.

Jag har bott i hus i kommunen med deras fina fjärrvärme tidigare och jag vill faktiskt inte ha deras fjärrvärme, den är värdelös. Jag vill ha bergvärme istället.

Är det verkligen juridiskt rätt av kommunen att tvinga mig att betala 70 000 för något jag ändå inte vill ha eller kommer använda? Det ser jag som maktmissbruk.
 
Frågan är nog om det är lagligt. Kommunerna är ju förbjudna att tillhandahålla tjänster och produkter i konkurrens med privata alternativ.
 
Om kommunen äger marken har de rätt att kräva anslutning till fjärrvärme, du har möjlgheten att välja en annan tomt. Varför så negativ till fjärrvärme?
 
Tomten förmedlas via fastighetsmäklare, ej via kommunal tomtkö, så kommunen äger ej den marken. Däremot är det tvingande att ansluta sig, enligt uppgift får du inte bygglovet beviljat annars. Att välja annan tomt går inte, eftersom det är krav i hela kommunen (och jag vill ju gärna bo där).

Anledningen till att jag är negativ till kommunens fina fjärrvärme är som sagt att jag bott i ett hus som fått fjärrvärme från det fjärrvärmeverket tidigare och det sköts inte alls bra. Det har varit driftsstopp med mera, ibland ett helt dygn. Dessutom har jag bestämt mig för bergvärme redan, det vet jag fungerar.

Men jag menar ju det, att det inte kan vara juridiskt rätt att tvinga alla. Men det är som vanligt, avgifter och skatter tvingas på människor så man väljer det staten vill ge oss.
 
Du borde lägga över frågan i juridikforumet, där kan du nog få bättre svar.
 
Har för mej att det är så att när kommunen planerar för ett bostadsområde så projekterar man för och med vatten och avlopp och el och det tvingas alla tomter solidariskt dela på kostnaden för. Annars hade det inte blivit nåt område alls, kanske gäller samma för fjärrvärmen?
Synd att Ni har ett dåligt värmeverk, min erfarenhet av fjärrvärme är mest positiv sett till funktion, vi har värme och varmvatten jämnt utan att man behöver fundera på nåt jmf med att krångla med pellets, hugga ved, hålla koll på oljan osv. Däremot finns det nog billigare alternativ än att vara utlämnad till Vattenfall :rolleyes:
 
Har mejlat i frågan, vi får se vad jag får för svar.
 
H
Konstigt att en del alltid ska hålla på och bråka ock processa och bete sig som småbarn. Finns väl andra tomter om du fastnat för bergvärme. Samma gäller väl här som med vatten avlopp. Ska det bli ekonomi i att dra fram fjärrvärme så måste man ansluta alla. Alternativet vore ingen fjärrvärme alls i området
Låt oss slippa det helvete man har i USA där det ska processas om varje detalj. Sådant tär på samhällsekonomin och utvecklingen.
 
Redigerat:
holmertz skrev:
Konstigt att en del alltid ska hålla på och bråka ock processa och bete sig som småbarn. Finns väl andra tomter om du fastnat för bergvärme. Samma gäller väl här som med vatten avlopp. Ska det bli ekonomi i att dra fram fjärrvärme så måste man ansluta alla. Alternativet vore ingen fjärrvärme alls i området
Låt oss slippa det helvete man har i USA där det ska processas om varje detalj. Sådant tär på samhällsekonomin och utvecklingen.
Märklig synpunkt..så normal marknadsekonomi ska inte gälla för fjärrvärme????...jobbar du på fortum som har skyhöga fjärrvärmepriser?...ska fjärrvärme gå i en gräddfil? .kan fjärrvärme konkurera med andra energislag så väljer folk det.. själv valde jag fjärrvärme pga att det var det billigaste alternativet i min kommun
 
skulle aldrig välja fjärrvärme ..och var låst till den..
där jag bor var den billig i början sen har dom bara höjt ..dom får ingen ekonomi på fjärrvärme ,för att inte tillräckligt många gått med ...så då höjer dom för dom stackarna som köpt fjärrvärme
 
tjena skrev:
skulle aldrig välja fjärrvärme ..och var låst till den..
där jag bor var den billig i början sen har dom bara höjt ..dom får ingen ekonomi på fjärrvärme ,för att inte tillräckligt många gått med ...så då höjer dom för dom stackarna som köpt fjärrvärme
Så du menar att du är mindre låst om du tex plöjer ner 150papp i en bergvärmeanläggning och sedan är utelämnad till elbolagens prishöjningar?
 
Lite mindre låst är man nog med bergvärme då man åtminstone kan byta elbolag.
 
Kommunen verkar ha backat i frågan efter en mängd klagomål. Nu finns det istället "möjlighet att ansluta till fjärrvärme". Mycket bättre.

Sedan var det någon som snackade något om andra tomter som skulle finnas, men det finns det ju inte. Inte i hela den kommunen där jag vill/skall bo. jag vill inte bo 2-3 mil därifrån på grund av någon löjlig regel.

Tvingande anslutningsavgifter är extremt farligt, eftersom det hotar den fria marknaden. Snart kanske ni måste bygga en viss hustyp, från ett visst husföretag med en viss färg också. Men det är klart, varför processa? Det är ju enklare när man slipper tänka själv... (passning till person tidigare i tråden).
 
hallberg-rassy skrev:
Snart kanske ni måste bygga en viss hustyp, från ett visst husföretag med en viss färg också. Men det är klart, varför processa? Det är ju enklare när man slipper tänka själv... (passning till person tidigare i tråden).
Detta är redan verklighet i många nya områden.
Dvs att hustyp och kulör regleras i planen för området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.