Jag tror att ett system med seg vatten och fukttålig matta som svetsas bör kunna vara det bästa att forma den fuktsäkra "lådan". Men en enda spik som sätts på fel ställe så har man punka.

Hur man fäster upp detaljer i efterhand är också ett ämne för sig.
 
Intressant tråd. Jag har också byggt båt och är av samma åsikt som trådskaparen. Trä rör sig riktig mycket över årstiderna. Tänk bara på rörelserna mellan golv och innerväggar. Att då lita på ett tunt gummimembran som skydd mot en katastrof känns väldigt modigt.
 
sen kan man ju fråga sig hur reglerna skapas? de flesta skador verkar vara i nyrenoverade utrymmen och kanske mest beror på slarv och dåligt utförda arbeten. Är det då rättvist att utforma reglerna efter detta?
 
Ett våtsystem bör vara förlåtande. Ett litet misstag eller en liten felkalkylering ska inte innebära risk för våtskador. En lossnad kakelplatta ska gå att klistra upp igen om så med det amatören hittar i kökslådan. En monterad handukshängare ska gå att spika upp. Eller en varningstext ska tydligt ange att det endast på vissa platser går att montera upp saker.

Kakel på golv bör få ett nytt system för att slippa dålig lukt med fukt under plattorna. T.ex med våtsäker limning som helt utestänger vattnet och smuts. På båtar använder vi Sika som är vattenfast och klarar att ständigt vara under vatten. Kakelplattor som är garanterat täta fogade med Sika kanske skulle klara sig utan vatten bakom plattorna. Fabriksmonterat sjok med kakelplattor på våtmatta eller liknande. Bitumen som i värmt tillstånd beläggs med kakel kan bli tillräckligt tätt fogade med en tät vattenfast massa. Väggar på liknande sätt i våtrum 1.
 
Att försöka sätta kakel i en träbyggnad utan att det rör sig i skarvarna känns inte helt säkert. Nu är väl kakelbranschen alltför lönsam för att införa ett förbud, men borde inte våtmatta med svetsade skarvar vara betydligt lättare att få gjort bra och att inspektera framför allt? Ett dåligt tätskikt med kakel utanpå syns inte.
 
Tycker ni överdriver fruktansvärt. Det byggs mängder med badrum i trähus i Sverige och många byggs idag med kakel då det är "inne" men så grymt många skador är det inte och har inte varit även om det har ökat och då gissar jag på mer fusk än att trähusen rör sig. Men visst vill man vara säker så köp samma typ som de har i Formula1 hotellens duschar. En stor plastad hemsk dusch i ett stycke. Inget jag vill ha hemma.
 
En sak jag funderat på när det gäller båtar är att en läckindikering på utsatta ställen skulle rädda vissa båtar från att gå till botten. På segelbåtar finns det ett farligt ställe vid segelbåtsdrevets genomföring genom skrovbotten. För att motorn ska kunna sitta fjädrande upphängd på gummifötter är genomföringen också gjord med en gummibälg som tätar runt motorn. Den kan börja läcka när gummit blivit gammal och sprött. För att indikera detta skulle en ytterligare gummibälg monteras så man får dubbel säkerhet och ett par elektroder kunde indikera när det gått hål på det yttre gummit=dags att byta. Nu byter man istället vart åttonde år.

På liknande sätt skulle ganska enkelt en elektrisk läckindikering läggas in på några utsatta ställen. Då behöver man inte riva upp "för säkerhets skull" och husägaren sova lugnt. En sån indikering skulle vara ett stort steg i riktning mot det säkra våtutrymmet. Skulle kunna kombineras med ett elektriskt lysdiodssystem för belysning t.ex. Där behövs väl något färdigt system med lågbyggande armaturer och transformator med dimmring, dator, miniTV osv. På displayen skulle man kunna ratta in fuktläget på de utsatta ställena. Med en inbyggd kamera och belysning skulle bjälklagets kondition vid golvbrunnen kunna beskådas.

Säkert våtrum skulle pressa försäkringskostnader som återkastas på husägaren. De med gamla säkra tråkiga våtrumsmattor betalar troligen lite för höga premier idag. Med läckindikering skulle läcka upptäckas i tid och kostnaderna för ett skadat kaklat golv inte bli större än för våtrumsmattegolvet.
 
forgus31 skrev:
På liknande sätt skulle ganska enkelt en elektrisk läckindikering läggas in på några utsatta ställen. Då behöver man inte riva upp "för säkerhets skull" och husägaren sova lugnt. En sån indikering skulle vara ett stort steg i riktning mot det säkra våtutrymmet. Skulle kunna kombineras med ett elektriskt lysdiodssystem för belysning t.ex. Där behövs väl något färdigt system med lågbyggande armaturer och transformator med dimmring, dator, miniTV osv. På displayen skulle man kunna ratta in fuktläget på de utsatta ställena. Med en inbyggd kamera och belysning skulle bjälklagets kondition vid golvbrunnen kunna beskådas.
Nu har du väl tagit i med all övervakning :). Teknikgalningar hoppar säkert på den ideen :)
Jag skulle hellre satsa på en materialval som tål fukt bättre än trä, glasull och oljade spånskivor. Ffex betong av alla dess former som duger till att bygga ett badrum av .
Man bör kunna förenkla tills det inte går att förenkla mer. Som det är nu så gör man allt bara mer och mer komplicerat, tycker jag.
Nu har man börjat bygga fler hus på en betongplatta och nästa steg skulle kunna vara att bygga våtrumsväggar av samma material och med minimal kontakt mellan trä och betong. Tyvärr är hustillverkarna uppdelade och det finns antingen trähus eller stenhus att välja emellan och samarbete är nästan uteslutet.

Ytsikt av kakel/klinker med fritt rinnande vatten under är en parodi, tycker jag.
Ytsiktet på vägg och golv i ett våtrum ska vara det första och det tillräckliga att hålla tätt. Men så länge kakelförsäljningen går bra trots allt så förskar man inte ens efter en vattentätt fog och fix. Eller har jag missat att det finns att köpa idag?

Gör man allt rätt så ska det hålla. Håller det inte så har man gjort något litet fel i alla fall. Man har kanske tagit en kaffepaus under påföring av membranen?

Vem av oss dödliga försöker sej på att tolka vad betyder "ånggenomsläplighet -1200000000mg/thtsapm/ hgmm?
Det kanske betyder att membranens hållbarhet är tidsbegränsad, åldras eller ändrar sina egenskapen i utsatta lägen?
Obs! påhittat mått och förklaring :).

Snart dör din tråd bara därför att dom flesta vill nog förtränga att dagens lösningar är ej så hållbara som det står i de för mej obegripliga produktcertifikat.
gaia mitt i badrumsrenoveringen
 
Plasta in rubbet. Vatten och el endast via taket. 10 cm hög tröskel. All infästning med lim. Sen dem som vill får kakla och lägga klinker.
 
Jag river träväggarna till badrummet och murar upp nya i sten i samband med den förestående renoveringen. Betongplatta under förstås. Stenhus för övrigt.

Får se hur mycket DET badrummet ruttnar. :cool:
 
Det var väl vad man sa om flytspacklet också? Det ruttnade kanske inte, men nog fick man göra om det i betonghusen också.

Vatten skall vara utanför huset. Om man har det inne i, skall man ha det instängt och kontrollerat. Att göra ett badrumsgolv fullständigt vattentåligt blir nog Svårt.
 
gaia skrev:
Nu har du väl tagit i med all övervakning :). Teknikgalningar hoppar säkert på den ideen :)
Jag skulle hellre satsa på en materialval som tål fukt bättre än trä, glasull och oljade spånskivor. Ffex betong av alla dess former som duger till att bygga ett badrum av .
Man bör kunna förenkla tills det inte går att förenkla mer. Som det är nu så gör man allt bara mer och mer komplicerat, tycker jag.
Nu har man börjat bygga fler hus på en betongplatta och nästa steg skulle kunna vara att bygga våtrumsväggar av samma material och med minimal kontakt mellan trä och betong. Tyvärr är hustillverkarna uppdelade och det finns antingen trähus eller stenhus att välja emellan och samarbete är nästan uteslutet.

Ytsikt av kakel/klinker med fritt rinnande vatten under är en parodi, tycker jag.
Ytsiktet på vägg och golv i ett våtrum ska vara det första och det tillräckliga att hålla tätt. Men så länge kakelförsäljningen går bra trots allt så förskar man inte ens efter en vattentätt fog och fix. Eller har jag missat att det finns att köpa idag?

Gör man allt rätt så ska det hålla. Håller det inte så har man gjort något litet fel i alla fall. Man har kanske tagit en kaffepaus under påföring av membranen?

Vem av oss dödliga försöker sej på att tolka vad betyder "ånggenomsläplighet -1200000000mg/thtsapm/ hgmm?
Det kanske betyder att membranens hållbarhet är tidsbegränsad, åldras eller ändrar sina egenskapen i utsatta lägen?
Obs! påhittat mått och förklaring :).

Snart dör din tråd bara därför att dom flesta vill nog förtränga att dagens lösningar är ej så hållbara som det står i de för mej obegripliga produktcertifikat.
gaia mitt i badrumsrenoveringen
Visst överdriver jag i mina tankar som alltid blandar in alla vetenskaper i allt jag ska företa mig.

Det blir givetvis orealistiskt att realisera alla idéer varav en av hundra är nåt att ha när det kommer till kritan.

När det gäller våtrum i trä är det en klar riskkonstruktion som mår bra av övervakning av nåt slag. Inspektionsluckor är en enkel variant men passar inte t.ex i ett kaklat golv. Eller gör det kanske? Man kunde tänka sig att delen runt golvbrunnen, c:a 1 m i fyrkant är upptagbar och kaklet sitter på en skiva. Lyfts upp och tvättas av varje år och våtskiktet som är av genomsiktligt material kollas. Golvbrunnen ska ha en undre skål med indikering med flottör och då kan den kollas att den inte hängt upp sig eller så.

Alla väggar med vattenbegjutning har var sin våtindikator, t.ex en dubbelfolie med isolerande fiber emellan och elektroderna dras till en liten lysdiodspanel som indikerar OK. Då vet man vilken vägg man ska riva. Alla rör dras i liknande läckindikeringsmaterial och varje rör får sin lysdiod.

Allt detta är teknik som redan finns och kan med lämplig moderering bilda ett "helt säkert våtrum".

Såna finns inte än.
 
Jag har det lite enklare.
Inspektionshål i golv (eller snarare i taket på bv) och i väggar runt om.
Borrade helt enkelt några hål i väggarna på utsidan av badrummet, som täpptes till med eldoslock.
Ibland kollar jag efter fukten. Ser bra ut!

Golvet på bv går inte att kolla. Där stoppade jag 2 rostfria trådar som dragits upp på utsidan
mot hallen där bara 2 vanliga gipsskruvar syns under golvlisten.
Kollade idag resistansen. 0 ohm. = ingen vatten.
 
  • vägg3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fråga är väl inte OM det går att bygga "idiotsäkra" våtrum, frågan är väl hur mycket "svensson" är villig att betala...
Platta på mark, murade innerväggar, folie tätskikt, granitkeramik på golv o vägg,foga med epoxi.
Men då kostar det och går nog bara att lösa på nybyggen och vid några renoveringar.
 
Ett bra trick att för att börja med är att se till att golvbrunnen blir den lägsta punkten – jag blir alltid fullt av skratt när jag ser gummiskrapan i badrummet efter ett badrumsbygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.