Jag fick precis elräkningen för jan-feb. Ingen munter läsning, trots bergvärme och 11500 kWh årsförbrukning (3300 under aktuell period). JAg reagerade på en sak: mitt elbolag tar 93,15 öre /kWh för februari och 67,10 öre för januari. Tittar jag på Nordpool.com och räknar månadsmedel, så får jag 68,92 för februari och 53,38 för januari. Jag brukar kolla, och tidigare har det stämt väldigt väl, på några 10-dels öre. Men i november eller december förra året, verkar mitt elbolags pris ha "drivit" iväg ifrån Nordpools månadsmedel. Jag kan inte se samma tendens förra vintern. Jag kollade med EON, de hade ännu dyrare pris för februari än mitt elbolag. Är det så att det är elbolagets totala timförbrukning som ligger till grund för medelpriset som elbolaget debiterar ut till mig som enskild kund. Dvs har det varit kallt precis samtidigt som det tillfälligt under några timmar rått skyhöga elpriser, slår det igenom på elbolagets månadsmedel?
 
Detta som är risken med rörligt pris, att det skulle komma en lång hård vinter, samma som med bankens ränta. Du har EON som nätägare så deras avgifter kommer du inte undan men du kan byta vilka som upphandlar och säljer el, där kan du få ner kWh-priset om du jämför.
Här lite mer att läsa: http://eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=67766&epslanguage=SV

Förklaring enligt EON: Du som köper el till rörligt pris från E.ON betalar medelpriset på elbörsen Nord Pool plus 3,5 öre/kWh (exkl moms).
 
Priset räknas ut som ett genomsnittligt pris av börsens timpriser för respektive månad. De siffror som ditt elbolag redovisar är helt korrekta.

Kolla här på en sammanställning hos Vattenfall exempelvis

http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/500776priva/500806el/501106intre/index.jsp

Om något annat bolag skulle redovisa högre siffror är det säkert för att de har bakat ihop med sitt påslag (något till några ören) samt kanske rent av elcertifikat, energiskatt och den underbara momsen på detta...

Är det kallt några timmar så brukar priserna gå upp eftersom förbrukningen går upp.
 
Vattenfall redovisar samma pris som "mitt" elbolag. Men jag förstår inte skillnaden mellan Nordpools redovisade månadsmedel, och elbolagen? Jag bifogar månadsmedel som jag hämtar ifrån http://www.nordpoolspot.com/reports/systemprice/Post.aspx
det skiljer ju 25 öre(kwh för Februari. Vad beror denna skillnad på, som f.ö inte tycks finnas under 2009,förutom mot slutet av året?
 
Grop skrev:
Vattenfall redovisar samma pris som "mitt" elbolag. Men jag förstår inte skillnaden mellan Nordpools redovisade månadsmedel, och elbolagen? Jag bifogar månadsmedel som jag hämtar ifrån [länk]
det skiljer ju 25 öre(kwh för Februari. Vad beror denna skillnad på, som f.ö inte tycks finnas under 2009,förutom mot slutet av året?
Du kollar på genomsnittspriset för hela nordpool-området (Sverige, Norge, Danmark och Finland) och inte på ditt elprisområde (Sverige). Därför blir det skillnad.
 
Aha, där ser man... Jag som hade eldat upp mig för att ringa och skälla på elbolaget. Nu får jag använda denna värmen och dra ned på husets värme istället... Tack ska ni ha för förklaringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.