Vi funderar på att köpa ett hus av Älvsbyhus med ovanvåning. Det innebär att man själv måste isolera den och bygga toalett, ordna golv mm.
Det vi funderar på är om man kan låta bli att isolera den ett par år. Tex vi använder bara nedervåningen i två år framåt och sedan väljer vi att göra det.
Men hur går det då med värmen när man inte har isolerat ovanvåningen? Det kanske inte påverkar något när man inte använder den? Går värmen ut på ovanvåningen?
Sedan undrar jag om någon har gjort det själv eller anlitat någon och vad man ska beräkna att det kostar för i alla fall isoleringen.
 
Héj!

Jag har ett ä-hus från 1999 som jag har börjat inreda vinden nu i sommar. Golvet är isolerat så man behöver inte inreda om man inte vill. Det finns en isolerad vindslucka i trappen som skyddar mot kallras. Jag kommeratt göra allt jobb själv vid inredningen.

/Clas
 
Har du uppskattat hur mycket tid det tar och gjort någon kostnadskalkyl?
Gör du även toaletten själv? För den är väl inte färdig?
Som jag förstår är det: Toalett, väggar, isolering, golv som man behöver göra. Något Mer som jag inte tänkt på?
 
Jag har också ett Älvsbyhus (Oden) från 2004 med oinredd vind, har börjat nu att regla upp ytterväggarna, fixa luftspalt och nu så smått börjat isolera, efter lite samtal med snickare så har jag insett att man bör nog isolera mer än vad takstolarna tillåter från fabrik (120mm), så jag har byggt på mina takstolar för att få plats med mer isolering, kommer att ha 205mm i snedtaket, har du mindre än 170 mm så är det väl inga problem på vintern att värma det, men kan bli svårt att hålla värmen ute på sommaren.

// Kronis
 
Tja,

Vi har ett höner och har börjat att planera för övervåningen.
Dels kan jag säga att det finns en matrial lista med i pärmen till huset där det står hur mycket det går åt av allt för att isolera och sätta upp inneväggar enligt ritningsförslaget för övervåningen.
Matrial kostnaden är om man kollar snabbt på tex www.byggmax.se under 20000:-

I pärmen står det även instruktioner för att isolera övervåningen.
Tex står det att man måste bygga på takstolarna för att få rätt tjocklek på dom etc.

Om man beställer förberedd toalett så finns det framdragna rör och avlopp. Mycket prisvärt.

Jag har inte sett att värmen skulle försvinna ut på något sätt innan.

 
Lite värme sipprar ju alltid ut då det är väldigt svårt att få dom temporära vindsluckorna helt täta, som man under den kyligare perioden av året går förbi trappen så känner ma hur det drar ner kall luft, borde väl innebära att en del varmluft förvinner denna vägen. men men jag tror inte att det är några stora mängder men börjar det bli riktigt kallt så kommer jag se till att det blir tätt även där.

// kronis
 
har precis isolerat färdigt på en höner ovanvånging och reglat upp inner väggarna för el / vvs ..   ett sovrum (ena gavlen) ca 16m2 en toa på 6.5m2 och sen ett allrum på resten..  inkl kupan..  satte in ett takfönster till kommande toa..

nu har mannen i huset gjort allt arbete så kostnaderna för detta landar på
runt 35000 ca med veluxtakfönster för ca 6000:-

reglat upp för 3*95 i tak / snetak samt 2*95 i längsgående ytterväggar
kupan samt gavlar är isolerade med 95+120.
sen plastat och glesat 30cc för kommande innertak av valfri sort.

uppreglat innerväggar cc40 på toan samt cc60 för sovrumet..
gjort med 70mm trästomme som sen ska få osb 11mm + 13mm gips.(+isolering)

offerter på el och vvs är under diskution.. dock kostbara..
där är vi idag..

det ni får tänka på förhållandet på matriallistan resp det ni kommer o köpa så blir där en del spill av matrial som givetvis inte går att undvika..    ;) därav går inte detta ihop i verkligheten..

Tja,

Vi har ett höner och har börjat att planera för övervåningen.
Dels kan jag säga att det finns en matrial lista med i pärmen till huset där det står hur mycket det går åt av allt för att isolera och sätta upp inneväggar enligt ritningsförslaget för övervåningen.
Matrial kostnaden är om man kollar snabbt på tex www.byggmax.se under 20000:-

I pärmen står det även instruktioner för att isolera övervåningen.
Tex står det att man måste bygga på takstolarna för att få rätt tjocklek på dom etc.
 

den tråkigaste delen är isoleringen av taket.. småsurt arbete..  väggar och snetak är inget krångligt..

mitt tips..  bara o köra på..  gött o ha det gjort, och sparat en hel del med pluring..  ;) :) :)
 
Sanne78: Kan du meddela mig när du vet vad el och vvs kommer att kosta på ert hus. Har precis startat med övervåningen på vårat höner och är väldigt intresserad av kostnaden för de jobben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.