Vad är det för värmepump? En del större sådana vill ha en typ av jfb (brandskyddsautomat) men på 300 mA istället för på 30 mA men det står isåfall i installationsanvisningarna.
Är det en luft/luft-pump lär så inte vara fallet.

Kan även vara vettigt att dela upp anläggningen på flera jfb men handen på hjärtat så kanske du skall ta dig en tankeställare innan du ger dig på det själv. Meka i centraler på denna nivån kan gå käpp rätt åt... om man inte är helt säker på vad man gör och man måste även kunna kolla att jfb's löser ut vid rätta villkoren.

/Kent
 
Idag när vi skulle koppla jordfelsbrytare på min central efter att jag renoverat mitt badrum, small den direkt när vi drog igång spänningen igen.
Visade sig att jag har en nedgrävd 4-ledare ut i garaget och där har man kopplat ihop nolla och jord.
Får leva utan belysning i garaget ett tag och sedan försöka dra om kabeln till en 5-ledare, alternativt gräva ner en ny...
 
Björn vilken dimensionen på kabeln drog du? Är det minst 10 mm2 kan du koppla undercentralen innan JFB, men det är väl inte så troligt tyvärr..
 
Var är mätarsäkringarna?
 
10 mm2 är det krav på vid nyinstallation den kabeln var troligen laglig då den lades och är det fortfarande, matningen går att ta före JFB och så sätter man en JFB i garaget också.

Protte
 
Kan inte rekommendera någon att ha mindre, har du en markkabel med 2,5 mm2 koncentrisk skärm som dessutom har legat ett tag är risken stor att den gjort sitt. Det finns god grund till varför det inte tillåts längre
 
snickarboden skrev:
Vad är det för värmepump? En del större sådana vill ha en typ av jfb (brandskyddsautomat) men på 300 mA istället för på 30 mA men det står isåfall i installationsanvisningarna.
Är det en luft/luft-pump lär så inte vara fallet.
Hej Kent,

Jag har en IVT Greenlink E9. Så här ser elinstallationen ut inuti värmepumpsskåpet:
http://tomasanna.homeserver.com/elcentral/säkringar, kopplingar i ivt greenline e9 (1).jpg

Tomas
 
Finns nog en viss risk att den pumpen vill ligga på en 300 mA brandskyddsautomat, kolla i installationsanvisningarna, där skall det stå.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Finns nog en viss risk att den pumpen vill ligga på en 300 mA brandskyddsautomat, kolla i installationsanvisningarna, där skall det stå.

/Kent
Så här står det i installationsguiden:

Säkerhetsbrytare
Alla värmepumpar ska föregås av en säkerhetsbrytare. Det betyder
att det ska fi nnas möjlighet att vid behov frånskilja hela elkretsen .


Jordfelsbrytare
Om värmepumpen ska kopplas in över en jordfelsbrytare rekommenderas
en separat jordfelsbrytare för värmepumpen. Följ gällande
föreskrifter.

Jag frågade IVT och de svarade: "Det är 300 mA som gäller."
 
Redigerat:
tomashermansson skrev:
Så här står det i installationsguiden:

Säkerhetsbrytare
Alla värmepumpar ska föregås av en säkerhetsbrytare. Det betyder
att det ska fi nnas möjlighet att vid behov frånskilja hela elkretsen .


Jordfelsbrytare
Om värmepumpen ska kopplas in över en jordfelsbrytare rekommenderas
en separat jordfelsbrytare för värmepumpen. Följ gällande
föreskrifter.

Jag frågade IVT och de svarade: "Det är 300 mA som gäller."
Jag har en egen 30mA 4pol PSA till min IVT värmepump. Har satt en hjälpkontakt på den som ska skicka iväg ett larm till mig på nåt sätt i framtiden.
 
Och stackars mig som kör HELA hushållet + värmepumpen på EN 30 mA JFB, hur ska det fungera (man vet ju aldrig, det har bara provkörts i 15 år hittills)

Protte
 
Och stackars mig som kör HELA hushållet + värmepumpen på EN 30 mA JFB, hur ska det fungera (man vet ju aldrig, det har bara provkörts i 15 år hittills)

Protte
 
  • Gilla
Et1975
  • Laddar…
tomashermansson skrev:
Jordfelsbrytare
Om värmepumpen ska kopplas in över en jordfelsbrytare rekommenderas
en separat jordfelsbrytare för värmepumpen. Följ gällande
föreskrifter.

Jag frågade IVT och de svarade: "Det är 300 mA som gäller."
Det står alltså inte att den MÅSTE skyddas av JFB
 
Rrrrr skrev:
Jag har en egen 30mA 4pol PSA till min IVT värmepump. Har satt en hjälpkontakt på den som ska skicka iväg ett larm till mig på nåt sätt i framtiden.
Larm? Berätta! Jag övervakar mitt hus via 1wire... temp, elförbrukning på huset samt på värmepumpen mm...
 
prototypen>Har du en värmepump som är specad för 300 mA? Om inte så är du och jag i samma sits men med luftvärmepumpar. Rätt stor skilnnad skulle jag säga

TS>Eftersom du frågat IVT så har du ju svart på vitt, dvs värmepumpen skall ligga på en 300 mA brandskyddsautomat och inget annat.
Tror vi menar olika installationsguider, jag har svårt att tänka mig att det står så i de anvisningarna de lämnar till en elektriker. Det är liksom självklart att det skall finnas en säkerhetsbrytare och mycket märkligt om de inte berättar för elektriker att det skall vara en 300 mA automat?

Sen en kommentar, varför ens ifrågasätta vad tillverkarna specar? Finns väl ingen som vill gå ifrån det och garantera funktionen? Att det sen kan funka är en sak men att rekommendera det yrkesmässigt eller på ett forum är väl en helt annan sak?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.