Hur bär jag mig åt för att få en rätt bedömmning av det vi hade innan brandskada? tex kök var Ek och inte melamin och dubbelt så stort som det vi fått ersättning för, toalett med spabad och 2 st 120 cm komoder etc har ersatts av ett handfat med skåp 60 cm osv osv. Huset är fullvärdesförsäkrat och skadan godkänd, var gör jag? Sen ska företaget som skall bygga huset ha 10% i påslag på de grejjer (kök,vitvaror, spiraltrappa bla) och förhandlat fram själv. Kan inte vara normalt att byggaren tar 10% för inget jobb? Vill inte nämna försäkringsbolaget eller byggaren i detta läget, helt klart är att jag har aldrig hört att mitt försäkringsbolag beter sig så här! "Problemet" är den sk konsulten som skall sy ihop vårt bygge inte pratar med F-bolaget verkar det som. Vad gör vi? Finns det någon organisation förutom villaägarna som man kan anlita utan att det kostar skjortan, 1 mille räcker tycker vi!
 
prova med konsumenternas försäkringsbyrå.

Det du skriver är lite knapphändigt för att man skall kunna få en känsla för om bolaget gör rätt eller fel. Kan det ex. handla om åldersavdrag?

Att ett byggföretag lägger på ett entrepenadspåslag även på sådant som du förhandlat pris på själv är normalt. Byggaren får kostnader ialla fall för inköp, ibland större monteringskostnad, risk att prylaran blir skadade på byggplasten, garantiåtagande osv. För detta gör de normalt ett shablonpåslag på 10%.
 
Ta kontakt med ditt bolag och förhandla själv om du känner dig missnöjd med konsulten.

En totalskada blir oftast godkänd sedan är det fråga om åldersavdrag, vissa byggnadssätt och saker som inte ersätts likvärdigt etc. Detta är saker man får komma överrens med i främsta hand eran skadetekniker, i andra hand skadechefen och tredje hand med avdelningen för överklagan inom bolaget. Dessa processer brukar gå relativt smidigt men är man fortfarande missnöjd efter detta blir det lite mer tungrott.

Att entreprenören lägger på 10 % är inte ovanligt om det är så som jag och hempularen verkar ha förstått det som, alltså schablonskostnaden. Detta är dock också något man kan föra diskussion med entreprenör och försäkringsbolag om. Finns olika sätt att utgå ifrån vid en totalskada, antingen en överrenskommelse med försäkringsbolaget som betalar ut för totalskadan efter värdering. Ett annat är att man i vissa fall kan komma överrens om att man själv får faktura på åldersavdrag och självrisk medan försäkringsbolaget får faktureras för allt annat direkt. Kan man nå denna överrenskommelse står ni ju mindre risk för oförutsedda kostnader i bygget etc.

Skriv gärna lite mer hur ärendet gått till, hävdar bolaget att ni inte kan redovisa för standard innan skada och därför ersätter enligt schablon (billigare ytskikt, utan spabad etc) eller vad hänvisar de till för kostnader inför skadeutbetalning?

MVH Lorant
 
F-bolagets åtagande består i att återställa skadad egendom utan att F-tagaren betalar mer än självrisk och åldersavdrag. Detta regleras av ert försäkringsavtal, och man brukar skriva något om "likvärdigt" eller "motsvarande" om materialval, standard och utförande.

Entreprenörer och konsulter som jobbar med återställandet är - vad jag förstår - upphandlade av F-bolaget. Om detta stämmer borde det egentligen inte vara din sak att joxa i fakturor eller entreprenadavtal.

I första hand löser man oenighet med hjälp av "kundombudsman" internt hos F-bolaget. Du kan också vända till till Allmänna reklamationsnämnden eller ta saken till tings.

Som hempularen redan har upplyst kan du skaffa kunskap genom Konsumenternas Försäkringsbyrå. Du ska också vara medveten om att tvist som ni måste slita i domstol berättigar dig till rättsskydd. Och det bekostar faktiskt samma bolag som i rättegången blir din motpart.
 
Det enda jag vill är att det blir en någorlunda rättvis bedömmning på det vi hade och inte bara till nackdel för oss. Joxar i fakturor osv gör vi inte heller men förstår vad du menar. Det vi vill ha råkar vara billigare än det entreprenören tagit fram, köket är det tvärtom. Kanske det löser sig till något bra!
 
Det låter som att du redan uttömt möjligheten att snacka konsulten tillrätta "nere på golvet". Jag tycker du gör rätt i att vara aktiv. Det är bra att du ingriper hellre lite för tidigt än lite för sent. Gör klart för F-bolaget att du inte kommer att nöja dig med deras återställande. Förklara VARFÖR så sakligt och enkelt du kan.

Om du fortfarande kör huvvet i en tegelvägg: Investera en stund med en duktig advokat, som redan vitsordat sig i process med försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.