Det finns flera saker man kan göra för att få ner priset:

Pruta.

Ta in offerter från flera företag. Låt företagen bjuda under varandra.

Gör så mycket arbete som möjligt själva.

Välj billiga material till sådan som är lätt att bättra på i framtiden. Exempelvis är de flesta ytmaterial (väggar, tak och golv) hyffsat lätta att byta ut i framtiden. Snåla inte med isolering eller enklare konstruktionslösningar. Se till att ha ordentligt med köksskåp (i standardstorlekar) men välj de billigaste luckorna. Vitvaror är också lätta att byta ut.
 
Jag måste säga emot några saker General Failure.
Man byter inte maskiner som fungerar. Det är mycket bättre att satsa på bra maskiner, man sparar i längden.
Att göra saker två gånger kostar dubbel så mycket.

Att ha så mycket isolering som det går är bara bra. Man sparar på driftkostnader, då finns det pengar kvar för att satsa på bättre saker till huset.

I "standard" skåp i köket har man inte så mycket plats. Jag skulle välja skåp i fullhöjd med billiga luckor.
Vi har valt att göra ett skafferi i köket där vi får 31 m hyllor. Vi sparar då på kökskåp.

Vi sparar inte på material, vi väljer att göra mycket själva istället. Det som är dyrt är hantverkarna inte materialet. Så har vi resonerat.
T ex när snyckarna är klara med väggarna utan gips, är det dags för VVS och elektrikern att göra sitt.
När dom är klara ska vi sätta upp gipsskivorna och göra resten (spakla, måla, lägga golv). Vi sparar 175000 i hantverkskostnad.
Det är lätt att räkna: 1 snyckare tar 375:-/timme.
Till slut har vi delad entreprenad, så vi kan välja hur mycket hjälp vi behöver. För alla hantverkare har vi begärt maxpris för det jobb dom ska utföra men dom går på löpande räkning.
 
Att lägga golv och tapetsera själv är vettigt, leta vitvaror själv kan oxå löna sej, om ni väntar med att inreda vissa rum betänk då att ett eller två "förråd" är skitbra innan man installerat sej, men tänk om nån blir sjukskriven, arbetslös, sämre tider och de där rummen aldrig blir iordninggjorda... då blir det lång förrådstid, nu kostar en rulle tapet inte så mycket men det kan bli tidsbrist oxå...
 
Vi tänkte ta semester för att kunna bygga och göra färdigt så fort som möjligt. Vi kan ändå inte göra så mycket till sommar med trädgården. Det ska gå en vinter innan man fixar gräsmattan.
Det blir innomhusarbete för det mesta. Till våren fasaden ska putsas på övervåningen och måla.

Med allt jobb som vi tänkte göra sparar vi 200000 av hantverkarlön ;D ;D ;D
 
Sweli skrev:
Jag måste säga emot några saker General Failure.
Man byter inte maskiner som fungerar. Det är mycket bättre att satsa på bra maskiner, man sparar i längden.
Att göra saker två gånger kostar dubbel så mycket.

Att ha så mycket isolering som det går är bara bra. Man sparar på driftkostnader, då finns det pengar kvar för att satsa på bättre saker till huset.

I "standard" skåp i köket har man inte så mycket plats. Jag skulle välja skåp i fullhöjd med billiga luckor.
Vi har valt att göra ett skafferi i köket där vi får 31 m hyllor. Vi sparar då på kökskåp.
Frågan gällde hur man får ner produktionskostnaden - inte hur man får så låg boendekostnad på lång sikt som möjligt.
Väljer man att ta budgetalternativ från början för att senare förbättra så är det klart att totalkostnaden blir högre jämfört med om man tog det dyrare från början. Givetvis byter man inte ut hyfsat nya maskiner som fungerar. Däremot när de har blivit ca 10 år gamla eller gått sönder har man kanske råd att satsa på dyrare maskiner. Sen tror jag inte en dubbelt så dyr maskin håller dubbelt så länge...

Att ha så mycket isolering som det bara går är inte bra. Vid en viss punkt så blir kostnaden för byggmaterial och arbetskostnader högre än kostnaden för uppvärmningen - räknat på lång sikt förstås.

Med köksskåp i standardstorlekar så menade jag att man ska välja skåp som det är lätt att hitta nya luckor som passar till. Det vill säga inga exotiska storlekar. Vill man ha mycket skåp ska man välja totalhöjd.
 
Instämmer med Sweli att det här med hantverkarna är som dyrast och mitt tips är att anlita de som har alla "gubbarna i ett". Vår ena snickare är även elektriker och den andre kan VVS. På så vis slipper snickaren vänta på elektrikern eller VVS-killen och vice versa. Dessutom blir det färre arbetare och färre människor som ska läsa olika ritningar och dividera om saker.
 
Jureit:Vilken härlig inställning du har!!
Tänk om fler i Sverige vore som dig,istället för att rynka
på näsan o prata skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.