Snailman
Då fick du jobbet gjort ganska billigt, jag hörde mig för här i staden, och jag fick inte tag i någon som ville göra det överhuvudtaget, utan att sälja pumpen dyrt till mig oxå, men jag fick tag i någon som gjorde det hyfsat billig från en annan stad...annars hade jag köpt en vaccumpump och gjort det själv. Det blev ungefär sju åtta tusen billigare än vad de tagit här i stan...
 
Snailman
Den har nu gått en vinter, och vattenfall har nu fallit tillföga och på sista fakturan ändrat beräknad årsförbrukning från 14000 kWh till 9000 kWh , så om man inte kör för mycket kyla i sommar så lär den betala sig på 3 till 4 år ca....

(en he12:a)
 
Min pump tog ca7 timmar att installera, då hjälpte jag till som handräckare.
Det beror nog mycket på hur det ser ut där den skall sitta.
I mitt fall så skulle det fixas ström mm och det blev väldigt snyggt med kanaler till allting.
Jag vet inte men jag känner mig inte lurad med de timmarna. Sedan betalade jag inte så mycket för dett men timmar är timmar ,-)

OBS! Bara vakumpumpningen tog en bra stund, kommer inte ihåg exakt det var 18månader sedan...
 
En riktigt gjord vacuumsugning lär ta ca en timme eller mer om det är köldgrader ute. En 10 minuters sådan hade jag inte velat ha.

Min montör kopplade rören, vacuumsög och driftsatte, detta tog cirka 2,5 timmar med minusgrader ute. För detta tog han 800:- och det är med garantier. Pumpen går som en klocka.

Hur man då skall kunna installera en pump på ett korrekt sätt på 2-3 timmar fattar jag bara inte.

/Kent
 
Min kostade 750 kr att koppla in... en kylkille som gjorde det på lunchen... tog ca 2 timmar.. (jag monterade allt själv men vakumsög inte)... En Panasonic 24dke.
 
Jobbat ett år på ett kylföretag och hjälpt till med montage. Sätt aldrig en pump på en vägg, av de flesta vi monterade på vägg gav ljud och vibrationer inne. Sätt den på en lös konsol utanför. En installatör som drar ledningar långt horisontellt skall göra S böjar för att inte förlora effektivitet i värmepumpen. Räkna med att en ställning till utedelen kostar installatören närmare en 1000-lapp. Rör något liknande, och Kylvätska. 5000Kr får man betala om man vill ha garanti och ett bra jobb....
 
Har min monterad på vägg utan några vibrationer eller ljud, kan dock förstå att vissa hustyper kan få problem med detta..
 
Det tar faktisk lite tid, men man kan förbereda en del själv. Jag gjorde egna fästen för montage på trappen, borrade igenom en kalkstensväggen, drog el mm. Anlitade sedan en kille med koningsvektyg och vaccumpump för de sista stegen.

Medan pumpningen pågick tog vi en lång trevlig fika.

Betalade till slut ca 1200 vill jag minnas. Med garanti på jobbet.
 
Finns det olika typer av köldmedium ? Tror mitt hette r410c eller nått i den stilen, det hade läckt ut ur pumpen.

Installatören hävdade att det kostade 1000 spänn kilot, och en hel tub 20 000:- Stämmer det ?
 
Ja, 1000:- kilot är faktiskt billigt men sen tillkommer ju arbetet
 
  • Gilla
Hagerud
  • Laddar…
R410A heter det, 6-800kr/kg är rimligt exklusive moms. Så en tusenlapp mot privatperson.
 
Vi betalade ca 6000 kr för installationen av vår Nocria. Det handlade om ca 7 m rördragning - skulle borras för att gå igenom 2 innerväggar och sedan igenom uteväggen. Pga det långa avståndet från innedel till utedel valde vi att lägga "dräneringsslangen" för att kunna köra kyla - alldeles utanför entrédörren. Blev lite rördragning där också.

Kan tyckas vara mycket pengar men hel klart värt det. Det tog en erfaren installatör gott o väl en HELDAG o fixa installationen.
 
  • Gilla
Sillen611
  • Laddar…
Min pump (som jag själv köpte) tog typ 7 timmar (eldragning, bora hål, vacuumsugning, mm) för bara 1800. Han var en riktig fackman och trevligt med bra verktyg digital vacuum klocka eller hur man kalla sånt och en jätte fin digital momentnyckel från BMS :wow: (blev litte avondsjuk på den). Hittade honom med en annons på Blocketd^_^b
 
Milkshaken
Vi fick en Invest 12,a på garanti ifrån ett skitimportföretag,,,, men vi fick stå för installationen själva.
jag tog kontakt med 3 av dom firmorna som finns häromkring, och 2 av dom sa nej direkt.... Vi installerar bara sånt vi själva säljer, har med garantin att göra sa dom....
Det tredje sa, Ja ok, men då friskriver vi garantin från oss...
Sagt o gjort, dom installerade på ett par timmar, utomhuskonsolen hade jag satt upp och hålet i väggen fanns redan....
På arbetsordern och fakturan stod det INGEN GARANTI med stor text..
Jobbet fick vi pröjsa 2800:- för, och drog halva kostnaden på rotavdraget..
 
Otroligt!!! Ingen garanti. Jag förstår inte varför. Så länge den installeras av en behörig montör och enligt instruktioner då gäller garanti (antar jag), varför vill de inte ger garanti då? Kanske de var rädd att de inte klarade installera ett för de okänd system och blev de räd att står för kostnader när de gör fel? Låter som låg kompetens. Det var inte mycket pengar för din installation men om man inte har garanti på vad de gör då kan det blir dyrt när de gör fel vilket de kanske har gjort så att du kan köpa en värmepump från de. Jag undrar om det är lagligt för en montör att utföra en installation utan att ger garanti. Helt otroligt. Jag hoppas att de gjorde ett bra jobb för jag har läst att luft/fukt i ledningar kan orsaka tryck stopp samt att fukt skadar kompressor och bildar is. Jag skulle anmäla de till nån ombud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.