C
Hej!
Vi kommer såsmåningom sluta helt med vedeldning, och då vore det förstås synd om inte skorstenen fick användas alls. Min fundering består därför i om det går att mura in en spisinsats i skorstenen, istället för att ställa in en kamin? Detta eftersom det precis bredvid skorstenen finns en dörröppning (ett valv) vilket är/kommer vara ett "gångstråk" genom huset som ofta används.

En dylik spisinsats måste isåfall vara ganska grund, eftersom skorstenen inte är mer än ca 40 cm tjock.

Är det någon som har några konkreta tips, är det möjligt, vilka insatser ska man titta på, kommer man bli ruinerad?
 
Det borde gå att lösa.
Men det enklaste är nog ändå att mura ut nån form av klump (typ en öppenspis) utanför murstocken som du monterar din insats i.
Ska du fälla in en hel insats i själva murstocken så är jag rädd att det blir problem med hållfastheten, det är ju många ton murstock som trycker på uppifrån.
 
Hej

Jag slutade med vedeldning för ett tag sedan och har i stället köpt en insats till min öppna spis. Det är en platta med en etanolbrännare i. Blev tokmysigt och är otroligt enkelt. Jag köpte min via den svenska distributören, kolla www.decoflame.com.

/Peter
 
C
Nu vill jag ju elda för att inte skorstenen ska vittra sönder, har inget intresse av att bränna sprit enbart för syns skull.

Gabbe1: Mm, funderade på om man skulel kunna mura in ett L-järn för att ta upp hållfastheten, men det kanske inte räcker...
 
cheetah1 skrev:
Nu vill jag ju elda för att inte skorstenen ska vittra sönder, har inget intresse av att bränna sprit enbart för syns skull.

Gabbe1: Mm, funderade på om man skulel kunna mura in ett L-järn för att ta upp hållfastheten, men det kanske inte räcker...
Givetvis ska du kunna elda "på riktigt"

Man murade ofta in järn för att bära upp öppningarna på öppna spisar, men då snackar vi bara om några hundra kilo tegel/murbruk/puts.
Har du 5-6m murstock ovanför skulle inte jag våga börja knacka ur stenar och växla av, men prata med en murare för att få klarare svar.
 
Det lättaste är att sätta in en kamin - men vill man inte det så lär du nog mura ut en liten bit.
Om du sätter i ett järn som ligger nära insatsen, så kommer järnet att bli varmt. Då får du problemet med att järn och tegel inte rör sig lika mycket vid värme och då kommer teglet att spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.