Jag vet att det här har tagits upp ett antal gånger men jag tycker ändå inte jag har fått riktigt de svar jag vill ha än så länge när jag har sökt på forumet. :(

Det gäller kök, golv och i viss mån köksmöbler.

Vi ska ha ekluckor och till det kommer vi ha alu-handtag och alu-vitvaror och en svart granitskiva. Min fråga gäller golv och köksmöbler (det är där vi inte kan bestämma oss riktigt)! Det enda vi bestämt oss för är att det ska vara trägolv, alltid en början... ;)

Är det någon som har förslag på golv som kan passa till? Ljust eller mörkt? ??? Vi är nämligen i valet och kvalet…

Vi skulle helst vilja ha köksmöbler i ek men sen har vi oxå fått smak för valnöt och frågan är... är det nån som har köksmöbler i valnöt och hur passar det ihop med ekluckor? ???

Tack på förhand.
 
Vilken färg ska ni ha på luckorna? Kaklet? Har ni bestämt väggfärg?

Tänk på att inte blanda för många träslag i ett rum - det brukar inte bli riktigt bra - kan funka om ni t ex har svart eller mörkt golv.

//Sly
 
Till ek-kök skulle tycker jag det är snyggt med ett ljusare golv, tex. vitoljad furu, bifogar en länk till en tråd där ett kanonfint ekkök med svarta granitbänkar och ovanstående golv, finns exemplifierat (hoppas du ursäktar "Fasting65", men ditt kök är ju alldeles för snyggt för att inte användas som exempel ;)), ljust och aningen stramt/rent men samtidigt hemtrevligt intryck, både modernt och stilsäkert :), http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1100861449;start=1#1

Ett annat alternativ som jag personligen tycker är bra är ask, vilken har en ådring som påminner om ekens men i ljusare ton.

Även ek på golvet kan funka om köket är ljust med mycket ljusinsläpp och övrigt, dvs. väggar, kakel osv. hålls i ljusa toner, det jag isf. skulle tänka på är att försöka välja ett ekgolv som inte ser exakt ut som köksinredningen i tonen, för att få en liten brytning så inte allt går sas. "i ett".
Mörkare trägolv är jag personligen tveksam till, känns som att det blir för murrigt och mörkt.

Snyggast av allt, enligt min personliga smak, är dock ett kalkstensgolv eller liknande klinker, men jag vill inte heller ha klinker i köket så jag förstår ert val, fast rasande snyggt är det ;).

Ang. valnötsmöblemang så tycker jag det beror en del på vilket golv ni till slut väljer, till ett ekkök med kalkstensgolv, självklart...... ursnyggt :-*.

Med ett annat ljusare träslag på golvet som vitoljad furu, javisst........... kan bli jättesnyggt.
Till ask, tveksamt, men kanske......... :-/ (beror en del på hur mörkt själva möblemanget är, idag ser man oftast valnöt på bänkskivor och då är de oljade vilket gör att valnöten blir rejält mörk, men i lackat utförande så behöver den inte alls vara särskilt mörk, tar den upp tonen i antingen eken eller asken så kan det kanske gå).
I kombinationen ekkök och ekgolv, absolut............ :), om bara köket är rymligt och ffa. ljust (dvs. med mycket fönster) samt att vägggar och övrigt inte också är mörkt.

MVH//Christina.
 
Tack för alla dina förslag Christina. :)
Det är alltid bra att få in lite andra tips och funderingar än sina egna som man ofta kör fast i.

Nu har jag i mina funderingar kommit ner till två förslag att välja mellan och det är ju bättre en det virrvarr av tankar och funderingar som man hade tidigare! ;)

Det lutar åt antingen ekköket med ett ljusare trägolv (ask eller lönn är det jag själv funderat på tidigare), eller så blir det ekköket med ekgolv men då väljer vi en alu-sockel för att bryta lite mellan eken i luckor/skåp och golvet.

Vad gäller möblemanget i köket så lutar det mer och mer åt att vi väljer ek till slut.
 
Det tycker jag låter bra. Om det blir mörkt eller ej hänger ju också på i vilket väderstreck köket ligger samt antal fönster.Men som sagt att bryta av med alusockel är riktigt snyggt.Ett par vänner blev precis klara med sitt ekkök.Dom har ekgolv och alusockel.Med valnöt kan det skära sig om man ha otur till ek då det oftast är mkt mörkare.Men det hänger ju på hur ljusa eller mörka ekluckorna är.
Något som är riktigt snyggt till ek är svart.Att ha svarta stolar eller sittsar till kan jag rekommendera ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.