R
Efter köpet av sänksågen från Tyskland, så känner jag blodad tand efter att kika på mer maskiner. Singel som jag är så har jag ingen att motivera inköpen hos.. :)

Om jag beställer maskiner från England, så passar inte kontakterna för Svenska vägguttag. Hur kan man göra då?

Finns det adaptrar att köpa eller går det på ett lätt sätt att bara ta bort den Engelska kontakten och byta till en Svensk? Är inte så duktig på el och sådant.

Hur gör ni när ni fått era maskiner från England med "fel" kontakter?
 
Byter kontakt eller byter hela kabeln beroende på kvaliten på kabeln... det finns ju lösa Festo sladdar så att man kan pimpa grunkan på en gång. "Pimp-my-tool" :cool:
 
R
Där fanns ju en kontakt/adapter.. :)
Tack för hjälpen!
 
Bare pass på at du kjøper 220V/240V versjoner og ikke 110V. Man kan ofte velge dette i engelske butikker

Er du fornøyd/prøvd Makita senkesaga di?
 
Att byta kontakt är normalt enkelt. Bara klippa sladden, och sätta dit en ny kontakt. Detta funkar bra om man bara skall använda maskinen inomhus. Men hur gör ni med maskiner som används även utomhus? Byter ni hela sladden till en med gjuten stickpropp (med jord till skillnad från den som länkas ovan)?
 
Då maskinen inte är (eller behöver vara) jordad bör man inte sätta på en jordad kontakt. Sedan tror jag nog att dom flesta gör det ändå... inklusive mig själv.....
 
Oavsett vilken kontakt man sätter på så har vi väl fortfarande 230V i ledningarna. Eller var det något jag inte fattade där?
 
Nejdå! Du har helt rätt, men...
I England är det mycket vanligt med 110V på verktygen ute på byggarbetsplatserna och därför har de en sk. "site transformer" som gör om deras 240V till 110v.

Köp en sådan så kan man köra med de billiga maskinerna i Sverige.

Haken är att man måste anpassa kontakterna...
USA --- UK --- SWE
Man vill ju inte sätta på en svensk stickpropp så att någon stoppar in en 110V maskin i vårt 230V uttag.
 
Aha, jag ber om ursäkt! Då fattar jag (nog). Du tänkte skaffa eller bygga en "site transformer" som jag antar har de Engelska 110V kontakterna ut och sedan behöver du kunna få tag på motsvarande kontakt för att byta ut den som sitter på den Amerikanska maskinen.

Jag var inte säker på om du seriöst bara tänkte byta kontakt i väggen.:D
 
Japp precis så är tanken. Alternativet är att meka ihop eller köpa en adapter mella USA-plugg och en UK-plugg (sådan som sitter på transformatorn) då slipper man byta på de USA-maskiner man köper.
 
Det ska enligt uppgift finnas gula CEE-don för 110V, så det vore väl smutt att köra med såna på de maskiner man har för 110V så har man nog eliminerat risken för felval. De borde väl rimligen inte gå att koppla ihop med de blå heller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.