Har en liten ladugård på gården som antagligen varit gammalt fähus där bjälklaget mellan fähuset och hörännet är fuktskadat och angripet av trämask, även golvplanken på hörännet är mycket dåliga.
Nu till frågan, hur gör jag för att på bästa sätt åtgärda detta, en tanke jag haft är att helt enkelt slå på nytt virke jäms med bjälkarna då det fortfarande är kärna kvar i bjälkarna, samt byta ut alla golvplank på rännet. Men helst skulle jag vilja byta hela bjälkarna för att få bort maskangreppet, är detta en komplicerad åtgärd och hur går man isf till väga. Antar att bjälkarna är ifasade i väggtimret på nåt sätt också....

mvh öringen
 
  • tak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tacksam för svar:)
 
Inga tankar och ideér?

mvh öringen
 
Har exakt samma problem... Har inte riktigt kommit dit än i renoveringen. Är det bärande balkar?
 
B
är ju en svår grej det där som planerar. vad används ladugården till??
jag skulle helst byta hela bjälken/arna
 
Lars K skrev:
Har exakt samma problem... Har inte riktigt kommit dit än i renoveringen. Är det bärande balkar?
Vet ej hur bärande de är om de kanske håller ihop timmerväggarna så de inte ramlar ut kanske? Tanken jag haft är att byta en balk i taget isf
 
byggare henke skrev:
är ju en svår grej det där som planerar. vad används ladugården till??
jag skulle helst byta hela bjälken/arna
Ladugården används i dagsläget bara som lite verkstad och garage för gräsklippare osv. Men tanken är att det i framtiden skall inredas till ett litet stall...
Har du några tips på hur man går till väga för att byta bjälkarna...
 
Fler tips på hur man åtgärdar detta? Hur gör man när man byter en hel balk?
 
Går det att på ett tillförlitligt sätt bestämma hur mycket som är skadat? Det verkar ju vara ganska grova balkar, är det bara ngn centimeter på ytan kan det ju inte vara hela världen...

Hur brukar sådana här maskangrepp se ut? Brukar de bli angrepp ända in till kärnan?
 
Iloper skrev:
Går det att på ett tillförlitligt sätt bestämma hur mycket som är skadat? Det verkar ju vara ganska grova balkar, är det bara ngn centimeter på ytan kan det ju inte vara hela världen...

Hur brukar sådana här maskangrepp se ut? Brukar de bli angrepp ända in till kärnan?
Kärna är det definitivt balkarna är hårda ca 2-3 cm in från ytan, och drar man i en spik så drar den rejält....Två balkar är däremot sämre och behöver nog bytas. Men jag vet bara inte hur jag ska bära mig åt, antar att de är dymlade i timret på nåt vis. Kanske bara är att blottlägga där balken är fäst i timmerväggen och sen ta motorsågen. Sen i med en ny balk...
 
Redigerat:
Hur dåliga är igentligen balkarna?? Dom här gammla balkarna brukkar sällan vara så dåliga att dom behövs bytas. Hänger dom ner något? Hur långa är dom? Finns det sprickor i dom? Oftast behövs det inte göras något åt dom om dom inte är ruttna rakt igenom?
 
sepe skrev:
Hur dåliga är igentligen balkarna?? Dom här gammla balkarna brukkar sällan vara så dåliga att dom behövs bytas. Hänger dom ner något? Hur långa är dom? Finns det sprickor i dom? Oftast behövs det inte göras något åt dom om dom inte är ruttna rakt igenom?
Det är fortfarande kärna i stockarna men någon av dom hänger lite. Däremot är golvet på hörännet ovan balkarna fullständigt ruttet och maskätet...
 
Jag hade samma läge i mitt stall. Eftersom det också var för låg takhöjd gjorde jag ett nytt bjälklag en halvmeter högre upp innan jag rev det gamla. Då kunda jag stå på det gamla bjälklaget när jag gjorde det nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.