Jag har haft problem med Stora Enso pellets fån byggmax,nån mer som har haft det? Jag köpte i februari vita fina pellets inga spån, kanon pellets.Jag köpte sedan i början på mars brungråa pellets som "koksar" i brännaren.Får sota brännaren varje dag.
 
Är väl ungefär så det brukar bli med bruna pellets. Mer bark och diverse annat skräp som skapar ofog i pannan. Har hört flera tillverkare som då och då har sämre kvalitet på sin pellets. Inte mycket att göra åt, klaga eller handla nån annan stans där du kan titta på pelletsen först kanske?
 
_ap_
Förmodligen bark.
Finns vissa flisbrännare som reagerar likadant, koksar på rostret, om man
inte kör dom på "rent" trä.

Det bör gå att ändra inställningarna så det blir lite bättre men så länge rostret inte tippas, eller rör på sig kommer det att koksa.

Största problemet är att många pelletsbrännare är skrot.
 
Förmodligen är det en sämre sort av pellets som bör reklameras för så ska det inte vara, Detta har inget med färgen att göra..
Att den blir brun har med torkning av spån att göra, Vita pellets är pellets pressad av torr spån utan torkning
 
Jag har reklamerat,även de som jag redan hade eldat. inga problem hos Stora Enso eller Byggmax.
 
Redigerat:
I rent trädbränsle är askhalten låg,ofta under en procent.Föroreningarna medför lätt att askmängderna blir flera gånger större än med ett rent bränsle.
Fråga alltid om askhalten först sen om priset när du köper biobränsle typ pellets o.s.v.sen.
Hade du fått den pellets 200-300kr/ton biligare än den vita?
 
Är det verkligen någon som lyckats få en pelletsleverantör att medge att deras pellets är undermålig, även om pelletpåsarna innehållit isbitar?Många som går över till pellets är tidigare oljeeldare och tål,åtminstone inte det första året,det merarbete som dålig pelletskvalitet medför,även om de själva köpt pelletsen 500 kr billigare än normalt.Tyvärr är inte kvaliten märkesbunden även för den dyrare pelletsen utan varierar nästan pall för pall och oavsett fabrikat vilket naturligtvis ger hela branschen en otjänst.
 
Det är ganska vanligt att pelletsleverantörerna får åka o hämta igen dålig pellets, En kompis som kör foder o träpellets hatar just jobbet med att fara runt o suga igen dålig pellets..
 
Salwan Zaynal skrev:
I rent trädbränsle är askhalten låg,ofta under en procent.Föroreningarna medför lätt att askmängderna blir flera gånger större än med ett rent bränsle.
Fråga alltid om askhalten först sen om priset när du köper biobränsle typ pellets o.s.v.sen.
Hade du fått den pellets 200-300kr/ton biligare än den vita?
Nej! Varför skulle jag ha fått den pelletsen just 200-300kr/ton billigare i småsäck hos Byggmax???
 
H
Problemen med koksning beror kanske på att den nya pellets kräver en omställning av brännaren.
 
Hej alla
Angående pellts kvalité lite om problem med aska och sintring....
Angående askmängden och utseende...
Olika träslag ger olika mängd aska, gran bark ger mycket aska,
Men granbark håller högt värme innehåll ändå,
------------------
Angående sintring
Det är olika mineraler som värmeoxiderar / smälter till grus / glas liknande material...
Dessa bildas vid för högtemperatur! minska förbränningsluften lite i taget
kontrollera askans färg och utsénde nått rätt färg.
Ljusgrå färg kan variera beroende av träslag o barkmängd.
-----------
 
Jag tyckte problemet uppstod mest när jag körde på underhållsfyr, och då får ju förbränningen förhållandevis ganska lite syre.Jag har en RB. Efter att jag reklamerat pelletsen och kör med "ljusa pellets" av Stora Enso försvann problemet.
 
Hej alla
Lite allmän info..

När det gäller småskalig förbränning typ underhålls glödförbränning
är det som fungerar bäst i avaktan att värmen behövs...

"Glödförbränning ska ej jämföras med pyreldning"
Här gäller att syretillförsel är nära noll för att detta ska fungera bra.
glödbädden skall alltså tillåtas att kallna ner så långt att de brännbara ämnen blir kvar för att hålla göden vid liv.

Pyreldning sker i ett mellanting av ved förgasning och glödförbränning
Glöden får alltså mer syre än den behöver men inte tillräckligt mycket för att temperaturen skall bli rätt nära ca 850°C som behövs för rätt förgasning / förbränning skall kunna ske.
Vid lägre förbrännings temperatur kan tjära kan uppstå = syreunderskott ( pyreldning)
Ved förgasning / förbränning måste ske vid högtemperatur och rätt mängd syre....
--------------
Efter en längre tids glödförbränning kan uraskning behövas för att inte hindra syre tillförseln som behövs för bra förgasning / förbränning

Hur länge kan glöden ligga i så kallat viloläge beror lite på hur utformningen är där kolbädden ligger och syre tillgången igenom kolbädden.
kan ligga i flera dygn eller till de brännbara ämnen är utbrända.
 
Man borde betala mindre när man får dålig bränsle.Kostnad varierar med kvalitet t.ex .Det finns bio bränsle (Mandelskal,Palmskal , olivkros och dadelkärnor)som är ca 20% biligare än pellets nr 1 trots de har samma värme som pellets.De har 1% -2% ask halt medan pellets nr 1 har < 1% detta innebär att man aska två gångar/vecka istället en gång.

Vid beställning man kommer överäns om vilka egenskap bränsle har.Får man dålig bränsle typ mer ask halt man borde får tillbaka lite pengar.Man borde kolla de egenskap före man beställa bränsle för hela året.
 
H
Nu finns det ingen pellets av mandelskal. dadelkärnor. olivkros och liknande att köpa i sverige även för den som vill.
Problem med förbränningen vid pelletsbyte beror oftast på att den som eldar försummat att ställa in brännaren efter den nya pelletssorten.
Blir det sintring ändå beror det på att föroreningar kommit med i råvaran innan pelletsen pressas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.