Hej

Bor i ett trähus från -79 och tycker att vissa innerväggar känns riktigt kalla. Förra ägaren bytte panel på fasaden innan vi flyttade in och jag var där då och kollade så att jag tyckte att allt såg ok ut under. Jag är ingen byggare men tyckte att allt annat än fasaden och nedersta delen av asfaboarden var bra så bara det byttes.

Tappar isolering sin isolerande förmåga med åren?

Vi skall renovera ett rum nu och lönar det sig att byta isoleringen mot ny eller skall man bara tilläggsisolera enligt konstens alla regler?

Det drar även ut med golvlisterna i vissa rum, kan något bli fel om man tar bort listerna och drevar/isolerar för att minska draget?

Trevlig Helg

/Hasse
 
Isoleringen åldras nog inte så mycket. Däremot kan husets isolerande egenskaper försämras av andra skäl. Om isoleringen är genomlupen härs och tvärs av musgångar försämras den. Hur tjocka är väggarna? Det brukar sägas att tilläggsisolering sällan lönar sig ekonomiskt om det inte görs i samband med panelbyte. Synd att förra ägaren inte passade på. Det kan dock möjligen ge en komfortmässig vinst, och det är givetvis bättre för miljön med välisolerade hus.

Drag vid golvlister låter dåligt. Det kan inte vara fel att täta springorna där.

Erik
 
Om man nu tilläggsisolerar för att öka komforten, räcker 45mm invändigt?
 
hazze76 skrev:
Om man nu tilläggsisolerar för att öka komforten, räcker 45mm invändigt?
Man kan väl säga att 45 mm är bättre än inget...Ju mer ju bättre.
 
Om det saknas ångspärr i väggen skall man sätta upp en sådan också imellan tilläggsisoleringen och det befintliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.