Hej!

Någon med erfarenheter över att bygga ett "gästhus" men med liknande standard som boningshuset?

Skall bygga ett hus på tomten för svärmor och då behöver huset inrymma det mesta så som badrum och kök.

Huset får en byggnadsyta på 75 kvm och bygglov finns.

Har i princip inte fått in några anbud som antyder på vad detta skulle kosta,
så vi kan inte komma igång!

Förslag på byggkostnad ? :)

Murat hus med Iso-block eller liknande.
Gjutet golv med vattenburen värme. ( dockas till befintlig panna )
Huset skall se klart ut utvändigt men vara tomt invändigt.
Avlopp och el in i huset skall förståss vara indraget.

Allt övrigt arbete kan vi själva lösa efter hand . . .isolering,golvläggning o.s.v

Tacksam för kostnadsförslag ...allt mellan himmel och jord. ;)
 
Inte sådär jättemycket billigare än att bygga ett fullstort "vanligt" hus...
 
Hur mycket är det då?...:S
Det finns ingen standard för vad hus kostar att bygga rent generellt!
Man kan också gissa sig blå...

Men...det måste finnas många som redan har byggt till eller byggt fristående hus på lika många vis.
Intressant att veta hur de har gjort samt vad det har kostat. :)
 
Ja, det blir det vanliga svaret: ett hus kostar normalt 10-20 000 kr/m². Sen krånglar du till det genom att det inte ska vara inrett, men då kan vi gissa på 5 -10 000 kr/m².
 
Hemmakatten
Jag skulle vilja påstå att det tvärtom blir dyrare per kvm att bygga ett mindre hus.

Anledningen till detta är förstås att avlopp-, vatten-, el- och golvvärmeinstallationer kostar ungefär lika mycket oavsett hur stort huset är. Badrum, kök och uppvärmning är andra stora kostnader som är ungefär konstanta oavsett storlek på hus.

Sen så tycker jag inte att 75kvm är ett litet hus....
 
Hur kan jag "krångla" till det med att inte välja ett "nyckelfärdigt" hus? :O
( till och med Prefab hus levereras precis så som kunden vill ha det...
Även i byggsats om man föredrar det! )

Standarden i ett hus säger ju allt över hur mycket ett hus kommer att kosta i slutändan och om man då väljer bort inredningen så torde det också vara betydligt lättare att ange ett Kvm pris!

Hur svårt kan det vara för en byggare som inte gör annat att ange ett Kvm pris på
plattan inkl. golvvärme ? ( då i samråd med el/vvs )

Skall också tillägga att jag inte ens har lyckats att få ett pris på att uppföra ett GARAGE!

Hur svårt kan det vara för en murare att tala om vad väggarna kostar att mura upp och putsa ?

Ifrån detta kan vilken lokal snickare som helst fixa allt annat.

Men nä...tydligen pratar vi om raketforskning här! :@


Inte konstigt att det förekommer så mycket byggfusk och bedrägerier i branschen när ingen vet vad något kostar!
att skita i sina kunder och inte höra av sig är också mer en regel än ett undantag. :(

Ni förstår väl själva att man inte kan börja att bygga något om priserna diffar mellan 5-30.000kr/kvm ?
Ibland då det pratas hus är tomtpriset inräknat i det totala kvm-priset och då är det förståss inte så konstigt om priserna blir riktigt skeva.
Men jag är helt övertygad om att en mindre byggare kan bygga ett stenhus betydligt billigare än vad ett Prefab-hus skulle kosta,...vilket innebär att Prefab-tillverkarna tar allt för mycket betalt för sina skithus trots att de har skurit ner på SINA kostnader genom masstillverkning!

I byn där vi bor kostar ett nybyggt hus ( ca 150kvm ) med tomt runt 2.7 miljoner.
Två mil närmare storstan kostar "samma" hus runt 4 miljoner trots att markpriserna inte är SÅ mycket högre där....som ett ex på hur husbyggarna "fungerar".

Just sådana vetskaper gör att man inte kan låta bli att undra hur billigt det egentligen skulle gå att bygga för med RÄTT folk.
Men rätt folk verkar vara omöjliga att hitta då precis alla som man pratat med säger att de blevit lurade på ett eller annat vis oavsett vad timlönen för byggaren varit! :S

Är fortfarande övertygad om att det finns många som har byggt till och om sina hus och därför har mycket erfarenheter utav detta...
Ni kan väl skriva ett par rader om det? :)
 
Whynot skrev:
Hur kan jag "krångla" till det med att inte välja ett "nyckelfärdigt" hus? :O
Du krånglar till det för tumregeln!
Ditt hus kommer att kosta mellan 400 000 och 600 000. Bättre indikation kan du inte få med de utgångsvärden du lämnat.
 
Budgetera 20 Kkr per kvm. Och bli glatt överraskad om det till slut blev billigare än så!

Det är inget problem att få fasta anbud. Men priset du då får innefattar entreprenörens riskpremie; han tar betalt med bred marginal för att vara på den säkra sidan.
 
Men snälla du, bara valet av av fönster o dörrar gör +-100 000 i kalkylen.
Takbeläggningen ytterligare +- 50 000
Markarbeten +-200 000
Så att ge en uppskattningmed det underlaget du anger är en orimlig gissningslek, skulle påstå att det är rimligt att bygga det för allt emellan 300-1milj

Men skickar du en ritning med spec på vad du vill ha så är det såklart inga problem att få en offert från valfri firma men utan det så kommer du inte att få bättre uppskattningar än 5-30k/m2.
Samma sak med garage, inte ovanligt att vi får mail med frågan "vad kostar ett garage" och vad ska man svara på det?


Whynot skrev:
Hur kan jag "krångla" till det med att inte välja ett "nyckelfärdigt" hus? :O
( till och med Prefab hus levereras precis så som kunden vill ha det...
Även i byggsats om man föredrar det! )

Standarden i ett hus säger ju allt över hur mycket ett hus kommer att kosta i slutändan och om man då väljer bort inredningen så torde det också vara betydligt lättare att ange ett Kvm pris!

Hur svårt kan det vara för en byggare som inte gör annat att ange ett Kvm pris på
plattan inkl. golvvärme ? ( då i samråd med el/vvs )

Skall också tillägga att jag inte ens har lyckats att få ett pris på att uppföra ett GARAGE!

Hur svårt kan det vara för en murare att tala om vad väggarna kostar att mura upp och putsa ?

Ifrån detta kan vilken lokal snickare som helst fixa allt annat.

Men nä...tydligen pratar vi om raketforskning här! :@


Inte konstigt att det förekommer så mycket byggfusk och bedrägerier i branschen när ingen vet vad något kostar!
att skita i sina kunder och inte höra av sig är också mer en regel än ett undantag. :(

Ni förstår väl själva att man inte kan börja att bygga något om priserna diffar mellan 5-30.000kr/kvm ?
Ibland då det pratas hus är tomtpriset inräknat i det totala kvm-priset och då är det förståss inte så konstigt om priserna blir riktigt skeva.
Men jag är helt övertygad om att en mindre byggare kan bygga ett stenhus betydligt billigare än vad ett Prefab-hus skulle kosta,...vilket innebär att Prefab-tillverkarna tar allt för mycket betalt för sina skithus trots att de har skurit ner på SINA kostnader genom masstillverkning!

I byn där vi bor kostar ett nybyggt hus ( ca 150kvm ) med tomt runt 2.7 miljoner.
Två mil närmare storstan kostar "samma" hus runt 4 miljoner trots att markpriserna inte är SÅ mycket högre där....som ett ex på hur husbyggarna "fungerar".

Just sådana vetskaper gör att man inte kan låta bli att undra hur billigt det egentligen skulle gå att bygga för med RÄTT folk.
Men rätt folk verkar vara omöjliga att hitta då precis alla som man pratat med säger att de blevit lurade på ett eller annat vis oavsett vad timlönen för byggaren varit! :S

Är fortfarande övertygad om att det finns många som har byggt till och om sina hus och därför har mycket erfarenheter utav detta...
Ni kan väl skriva ett par rader om det? :)
 
Du vill alltså ha ett stomrest och vädertätt hus!

Det jag har läst mig till är att man kan räkna med 5000-6000 kr/m2 för ett stomrest hus som ett riktpris.
5000*75m2= 375k
Sedan får du addera dina dyrare fönster, dörrar osv. om du vill ha det.


Har inga direkta kunskaper om priser i detalj men det har kanske andra här?
Vad kommer det kosta till slut?
Vore ju bra om man tog med priser från början till slut så kan man ju se vart man bör lägga eget "krut" för at ev. spara lite pengar.

Platta 75m2=150 000:- (ingen sprängning osv.)inkl arb.
Virke mtl. etc.=150 000:- inkl arb för stomresning.(ej fasad/ arb.kostnad.)
Fönster=40 000:-
Dörrar=15 000:
Plåt=15000:(hängrännor,stuprör,fönsterbleck,vindskivsbeslag)
El=
VVS=


Vad har jag glömt för stomresnings/vädertätt kostnad?

När man lagt till el vvs så kommer man nog landa på drygt 400k.
5000-6000kr/m2 för stomrest bör alltså vara ett vettigt riktpris om man ska ha allt i standardutförande och ingen lyx alls.

Nedan kan ju listan fortsätta för att få huset färdigt!
Utvändig panel+målning=??
Isolering??
Gipsning??
Golv??
Innertak??
Kök??
Wc??
Arbkostnad??
mm
Borde ju gå att speca ovanstående ganska bra tycke jag!
 
"Tossegubbe" : detaljerade ritningar är precis vad flertalet större och mindre byggfirmor har fått utav mig det senaste halvåret.
Samtliga har struntat i att höra av sig och då jag har ringt upp har svaret varit att det saknas tid eller att de inte vill/kan utföra arbetet!

Att det blir billigare för kunden att bygga på "löpande" kostnad anser jag bara vara ett bra tecken på dålig kunskap ifrån byggaren.

En rutinerad byggare har inga problem med att tala om vad en platta på mark kostar med och utan värme per kvm.
man vet också hur lång tid det tar att mura upp varje kvm vägg under vissa omständigheter o.s.v

Att det sedan kommer att tillkomma kostnader accepterar jag också men även sådant kan man bli varse om i en offert,där vad som ingår anges!
Inget utrymme för missförstånd ges då!

Du pratar om b.la fönster och plattan.

Har valt Traryd Alu fönster då de kan lev. i olika färger och det handlade om 21 fönster då även fönster i boningshuset bytts ut.
De flesta 11x11 men även en altandörr och 3 st 9/20 fönster med säkerhetsglas ingick. ( Vrid,3-glas,spröjs samt Furu på insidan )
Samtliga fönster kostade bra mycket mindre än vad du ansåg att priset kunde "diffa" ( Då man beställer själv utav en lokal byggmarknad )

Plattan (Värme,El/VVS)skulle kosta (inkl gräv,dränering,material,bortforsling av jord) ...180.000kr

Med detta inser jag ju att slutpriset ändå blir ganska mycket högre än vad jag hade trott ifrån början.
500.000kr = 6.600kr/kvm , 1.500000 = 19800kr/kvm
Det innbär att bygget kan kosta långt över miljonen utan att "det är något konstigt" . . .Spooky!

Därför vore det förståss intressant att veta hur andra har gjort och vad det har kostat...
:)

"Husen": Jo något i den stilen vore ju att föredra,fast jag menar att många borde ha en möjlighet att kasta av sig en snabb uppfattning på kvm-priset baserat på andra byggda hus. ( typ: Platta,väggar,tak = ca 10.000kr/kvm )
men ingen har som sagt vågat att ge något sådant besked även helt utan material!
 
Säg så här: För byggmaterialet kan du utan större besvär begära in jämförbara offerter. Stora problemet blir att uppskatta arbetskostnaden.

I princip kan du bryta ner projektet till hur små moment som helst. Man behöver inte vara särskilt erfaren för att veta hur många spik två killar drar igenom per timma, eller hur många kvadrat takpapp man lägger et. c, et. c. Men så mycket erfarenhet finns bara inte att mänskligheten uppfinner ett bygge utan oförutsedda händelser, som sjukdomar, materialförsning, olycksfall, felköp, förhinder, maskinellt haveri, försovda arbetskompisar, och transportarbetarstrejker. Just name it!

Sanna mina ord: Den dag ett bygge avlöper UTAN överraskningar gör varje van byggjobbare korstecken i övertygelse att fan själv har ett finger med i spelet.
 
Ok ja då blir situationen en annan men att det fanns ritningar mm var inget du nämde i början och vad ngn annan byggt för är väl inte heller så relevant då du inte vet vad dom byggt och hur.
Tycker det låter konstigt att ingen vill ge dig ett pris på ditt hus om det inte är så att du antyder i kontakten med dom att du hoppas på ett "orimligt" pris?
Om man ska räkna på ditt projekt och lägga kke ett par dagar och 1000-tals kronor så vill man ju vara säker på att det iaf blir av om man "vinner" anbudet.
Jag tycker det är ett bra sätt att göra som så att man säger ngt i stil med att "det här kommer att hamna på 1-1.5milj" och fråga om det fortfarande är intressant att fortsätta.
Oftare än du anar får man förfrågningar om designade glaspalats med både det ena och andra som ska stå på en kollonilott och när man sedan lagt flera dagar på kontakter förfrågningar och att räkna och får fram ett pris på säg 2,4milj som man ger kunden och får till svar "oj så mycket! jag trodde det skulle vara 150k och mer har jag inte råd med"
Då blir man inte så särskillt glad faktiskt och nästa gång ngn frågar om ngt liknande så blir man lite fördommsfull och tar det inte riktigt på allvar.

Nu menar jag ju inte att du är oseriös på ngt sätt men samtidigt så får jag intrycket att även om du fick 10 offerter på runt 1.2-1,3milj så skulle du iaf inte välja ngn av dom iaf och köra igång med bygget?

Whynot skrev:
"Tossegubbe" : detaljerade ritningar är precis vad flertalet större och mindre byggfirmor har fått utav mig det senaste halvåret.
Samtliga har struntat i att höra av sig och då jag har ringt upp har svaret varit att det saknas tid eller att de inte vill/kan utföra arbetet!

Att det blir billigare för kunden att bygga på "löpande" kostnad anser jag bara vara ett bra tecken på dålig kunskap ifrån byggaren.

En rutinerad byggare har inga problem med att tala om vad en platta på mark kostar med och utan värme per kvm.
man vet också hur lång tid det tar att mura upp varje kvm vägg under vissa omständigheter o.s.v

Att det sedan kommer att tillkomma kostnader accepterar jag också men även sådant kan man bli varse om i en offert,där vad som ingår anges!
Inget utrymme för missförstånd ges då!

Du pratar om b.la fönster och plattan.

Har valt Traryd Alu fönster då de kan lev. i olika färger och det handlade om 21 fönster då även fönster i boningshuset bytts ut.
De flesta 11x11 men även en altandörr och 3 st 9/20 fönster med säkerhetsglas ingick. ( Vrid,3-glas,spröjs samt Furu på insidan )
Samtliga fönster kostade bra mycket mindre än vad du ansåg att priset kunde "diffa" ( Då man beställer själv utav en lokal byggmarknad )

Plattan (Värme,El/VVS)skulle kosta (inkl gräv,dränering,material,bortforsling av jord) ...180.000kr

Med detta inser jag ju att slutpriset ändå blir ganska mycket högre än vad jag hade trott ifrån början.
500.000kr = 6.600kr/kvm , 1.500000 = 19800kr/kvm
Det innbär att bygget kan kosta långt över miljonen utan att "det är något konstigt" . . .Spooky!

Därför vore det förståss intressant att veta hur andra har gjort och vad det har kostat...
:)

"Husen": Jo något i den stilen vore ju att föredra,fast jag menar att många borde ha en möjlighet att kasta av sig en snabb uppfattning på kvm-priset baserat på andra byggda hus. ( typ: Platta,väggar,tak = ca 10.000kr/kvm )
men ingen har som sagt vågat att ge något sådant besked även helt utan material!
 
skulle tippa på ca 500-600 k om du gör 1-plan och inga konstiga vinklar , håller dig till basic-grejer. Använd dina händigaste kompisar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.