Hej

Jag tvekar om vilken gräsklippare jag ska köpa och skulle behöva lite tips!:S Jag väljer mellan Rider 13, Park eller Automower. Vad jag kan förstå kan man få en beg. Rider eller Park till priset av vad en Automover kostar. Då är frågan: vilken är bäst? Jag var nere hos den lokala handlaren idag och han hade en NY Automower G2 från -03, aldrig använd som han ville ha 15000kr för, är detta skäligt?

Min tomt är ganska plan och jag har inte så många träd, buskar motsv och arean är ca 1800m2.

Tacksam för tips/ Christoffer
 
Milkshaken
Ja en Rider vore ju inte helt fel, se till att det är med Hydrostat bara.

Själv skulle jag aldrig tänka mig att köpa en sån självklippande sak, men det är för att jag tycker om att klippa gräs. Har själv en Villa President 12,5 hk med hydrostat,107cmi klippbord, klipper 3 trädgårdar med den, jag tycker att det är rogivande att puttra fram och få forma gräsmattan. Ett par öl oxå så är det extra roligt.
 
Jo jag vet... jag gillade också att klippa gräset men jag tänker bara på om man kan spara tid och de flesta verkar nöjda med sina robotar.
När man tittar på tex blocket så försvinner både rider och park så sjukt snabbt att jag inte hinner köpa någon innan det är för sent...
 
Jag har en Rider utan hydrostat, är skitnöjd med den, bra, stark och smidig... Lätt att demontera klippbord, byta remmar etc..
 
Har en Automower hemma och det finns en Rider med hydrostat på landstället. Bäst gillar jag Automowern - den klipper snyggare och med mindre arbetsinsats från mig.
(Dock till Riderns försvar kan sägas att gräset inte klipps så jätteofta - därför det blir mycket strängar av klipprester.)
Att Automowern är TYST är en av de skönaste fördelarna! Ljuvligt helt enkelt!

Ridern går att använda till annat än att klippa gräs. Av naturliga skäl är det dåligt bevänt med dragkrok på Automowern. ;)

15000 för en sju år gammal Automower låter högt, även om den är oanvänd. Går det att få ny mjukvara och kontrollera att batterierna är 100% ok kanske det är skäligt, men jag är tveksam. Du får väl en ny 220 för 20'? Om du vänder på det och säger att du om sju år tappat 10 000:- på en använd automower - hur skiljer det sig mot värdeminskningen på en Rider? En begagnad Rider kanske tappar så mycket i värde om man håller efter den ordentligt!?

Som vanligt måste man om man letar fynd på blocket bestämma sig för vad man vill ha - och vad som är tillräckligt nära. När annonsen dyker upp är det bara att slå till. Man måste redan ha funderat klart, annars är det någon annan som hinner före!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.