Till min hyvelbänk köpte jag två stycken bänkskivor i massiv ek med måtten 1800x600x26. Nu började jag planera för att limma ihop dessa två, och de inte är 100% plana.

Om jag spänner ihop dem längs ena långsidan så skevar det på den andra långsidan. På ena änden är det bara ca 4 mm, medan på den andra änden är det 9 mm. På en 60 cm bred skiva kanske det inte är så mycket, men innan jag sätter igång att limma tänkte jag fråga här.

Om jag bara limmar ihop dem som de är, genom att spänna fast med tvingar längs långsidorna (och kanske en i mitten på varje kortsida), då borde ju mitten tryckas ihop rätt bra i och med att de båda är något konvexa.

Måste jag hyvla dem så de blir helt plana, eller kan man bara dra ihop dem som jag beskrev? Jag kan med handkraft trycka ihop skivorna vid vardera kortsida så att det blir plant.

Jag kommer att kapa ner längden på skivorna till 150 cm. Är det bäst att göra det före eller efter limning? Jag inser att man har mer spelrum för fel ifall man kapar ner det i efterhand, men jag tar gärna in synpunkter från folk.
 
B
du kan ju skruva ihop dom också
 
Jag skulle använda vanligt vitlim och stryka ut det jämnt med en sån fintandad spackel. Sedan tycker jag det borde räcka med den kraft som blir när du tvingar ihop kanterna. Det är nog bättre att låta bli att sätta tvingar på kortsidorna. Det borde bara öka risken att resultatet blir kupat både på längden och tvären. Se till att ha ett jämnt underlag eller försök eventuellt att överkorrigera eventuell vridning en aning. Sedan får du kanske hyvla i efterhand för att få skivan exakt plan. Mät med ett långt vattenpass för att se både planhet och lutning och försök få till det så bra som möjligt. Jag ser ingen anledning att limma innan du sågar om du inte ska ha det som blir över till något där du vill ha samma tjocklek.

Ett par skruvar (eventuellt i material du trimmar bort efteråt) kan vara till stor hjälp för att få skivorna att inte glida mot varandra när du tvingar ihop dom.
 
Tack för svaren! Nu har jag sågat till skivorna och ska sätta igång och limma om ett litet tag. Ska fundera på att dra dit en skruv mitt på - det gäller bara att bestämma sig vad som är undersidan.
 
Går att borra och sätta i en träplugg om det skulle bli helt fel.
Jag hade med dragit i några skruvar och kört med vitlim för utebruk alternativt PU.

/Kent
 
B
kör du med pu lim då. vitlim kan bli kasst efter hantering av bänken
 
Min ide var att du skulle ta till lite extra på längden så du kunde sätta skruv där och sedan såga bort den biten men det går som sagt att dra ur skruvarna igen när limmet torkat och sedan eventuellt plugga om man vill ha det snyggt utan hål. Polyuretan tänkte jag att man skulle låta bli eftersom det kräver starkare sammanpressning. Drar man i skruv med jämna mellanrum fungerar det ju iofs. Fast jag skulle vara rädd att få en effekt liknande såna dynor med genomsydda tofsar. Fast det kanske bara är jag som mesar mig =)
 
Jag hade tänkt vanligt Casco vitt trälim. Vad menar du med att det kan bli kasst efter hantering av bänken? Släpper limmet om man arbetar för mycket på bänken?

Jag har inte limmat än, utan har bara förberett plats och tvingar och testat att tvinga ihop skivorna. I morgon tror jag att jag borrar ett hål mitt i skivan och drar in en träskruv för att lättare passa ihop skivorna när limmet är där.

Ska se om jag har några bra plankbitar att klämma skivorna emellan, så kanske trycket från tvingarna blir lite mer utjämnat (och inte bara hamnar längs efter kanterna på skivorna).
 
Jag hade hyvlat så att de sluter helt tätt när de ligger på varandra, sen hade jag limmat med vanligt vitt trälim (vilken hantering menar du att bänkskivorna inte klarar henke? det är möjligt att jag har missat något här!) under press av ett stort antal kraftiga regler på ovan och undersidan, ihopsatta med skruvtvingar, hårt ihopskruvade (dock inte så att reglerna bågnar - men jag hade gärna använt tex 45x90 eller 45x120 (på så höga reglar kan krävas sidostöd så att de inte bråkar och vill "trilla" när man spänner) om tvingarna tillåter. Var inte rädd att spänna hårt! Men spänn jämnt!

För att undvika att skivorna glider runt på varandra så hade jag strött några grova gruskorn över den limmade ytan innan jag lägger ihop skivorna, alternativt använt ganska löst spända limknektar för att fixera skivorna i längs och tvärsled. Om det hade behövts ytterliggare sammanpressning så hade jag använt skruv från sidan som ska vara underst, som jag senare hade dragit ur och pluggat om hålen störde mig. Spika och skruv med limmade saker ha jag dåliga erfarenheter av.
 
Greger>Vitt trälim håller så det är inget problem med det men om limmet är för innebruk så gäller det att bänken inte utsätts för fukt.
Sen har Daniel rätt, PU-limmet kräver högre presstryck men helt okänsligt för fukt och fyller ut bättre om du t ex limmar undersidorna mot varandra.

/Kent
 
Det låter bra. Fukt lär inte vara något större problem, då bänken ska användas inomhus. Det skulle i så fall vara att man spiller vatten om man t.ex. skulle slipa knivar med våtslipstenar ovanpå bänken. Men det blir ju aldrig några mängder med vatten som ligger någon längre tid.

En annan sak jag kom att tänka på; ekskivorna ska visst vara "grundoljade". Vet dock inte hur mycket olja som verkligen använts, då skivorna ser torra ut på ytan. Är det någon vits att rengöra ytorna med aceton eller liknande för att få bort eventuella oljerester på ytan?

Jag ska sätta igång och hyvla efter jobbet idag. Jag tror inte det är så mycket som behöver hyvlas bort för att dom ska ligga plant mot varandra. Oroade mig igår för att det skulle spricka mitt på ovansidan om jag bara pressar ihop dem.
 
Daniel_N skrev:
under press av ett stort antal kraftiga regler på ovan och undersidan, ihopsatta med skruvtvingar, hårt ihopskruvade (dock inte så att reglerna bågnar - men jag hade gärna använt tex 45x90 eller 45x120 (på så höga reglar kan krävas sidostöd så att de inte bråkar och vill "trilla" när man spänner) om tvingarna tillåter. Var inte rädd att spänna hårt! Men spänn jämnt!
.
Håller med om reglar för fördela kraften. Om du dessutom hyvlar ned ändarna litegrann så att de blir något konvexa så fördelar du trycket bättre mot mitten. Den konvexa sidan ska alltså vändas mot skivan.
Använd alla tvingar du har och spänna så hårt du orkar. Låt det sitta i press åtminstone över natten.
Om du behöver hyvla den plan så vänta en vecka eller så, så att fukten från limmet torkat, eller åtminsone jämnat ut sig i skivan.

Om du hyvlat av ett par spån från limytorna tror jag inte du behöver oroa dig för oljningen. Bäst är att testa på ett par spillbitar först.
/B
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
bengtn skrev:
Håller med om reglar för fördela kraften. Om du dessutom hyvlar ned ändarna litegrann så att de blir något konvexa så fördelar du trycket bättre mot mitten. Den konvexa sidan ska alltså vändas mot skivan.
Använd alla tvingar du har och spänna så hårt du orkar. Låt det sitta i press åtminstone över natten.
Om du behöver hyvla den plan så vänta en vecka eller så, så att fukten från limmet torkat, eller åtminsone jämnat ut sig i skivan.

Om du hyvlat av ett par spån från limytorna tror jag inte du behöver oroa dig för oljningen. Bäst är att testa på ett par spillbitar först.
/B
Håller helt med Bengt. Att hyvla ändarna på reglarna något konvext är en bra ide.

Att ta bort den oljiga ytan är aldrig fel. Blid det hyvling över hela ytan så räcker det. Alternativt så hyvla där det behövs för att de ska sitta ihop och rugga sen upp hela ytan med slipmaskin och grovt papper - det är inte fel att göra även om skivan inte varit grovoljad.

Angående knivslipning och vatten etc. Se till att aldrig någonsin få vatten på din bänk - det hör verkligen inte hemma där. Kan du inte vara på något annat ställe när du använder tormeken så lägg ut en tidning eller två, och ställ sen tormeken i en djup plåt (sån som man har i spisen - typ pepparkaksplåt med höga kanter - heter det ugnspanna?) ovanpå. Sådana brukar det bli stort överskott på när folk byter spis.
 
Redigerat:
Om du skall lima med vitlim så måste du ha tryck över hela skivan även mitt på skivan. Vitlim kräver nämligen en tolerans på mindre än en tiondel mellan delarna som skall limas. Jag kom på sex alternativ
1 fanerpress
2 vacuum
3 något extremt tungt minst 800 kg
4 reglar 45*90 som är konvexa de bör vara minst 7mm högre på mitten av en längd på 600 mm
5 Det som verkar vettigast och det är en massa skruvar från undersidan som du tar bort sedan och pluggar eller låter hålen vara.

6 en drös av tvingar + djupa som når in till mitten av skivan.

Viktigt och det är att när du limmar den så bör du limma mot något plant tex två bockar som är innvägda

Jag skulle såga skivan innan jag limmar den. Mindre att limma

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Jag har hyvlat en del och inser att det är mer att hyvla bort än jag trodde. Den ena skivan är faktiskt nästan helt slät, medan den andra skivan är kupad. Om jag ska hyvla den helt plan just nu så behöver jag ta bort ca 4 mm mitt på skivan och inget på kanterna. Motstående sidan måste jag hyvla bort samma 4 mm mot kanterna istället för att få även den sidan plan. Alltså blir hela skivan 4 mm tunnare.

Jag har redan fått bort den oljade ytan på hela skivan och försökt ta lite mer på mitten, men det är mycket kvar.

Känner att jag blev lite lat.. :)

Funderar lite på om kupningen uppstått för att den legat olämpligt när den torkat, och ifall det går till sig om den får torka på ett plant underlag...

Är det dumt att bara limma och pressa ihop skivorna så den kupade skivan blir plan? Tänkte ha den skivan i botten, så skulle det uppstå sprickor så gör det inte så mycket.. Men man vill ju så klart att det ska bli bra.

Som jag tänkt limma blir det så båda skivorna vill kupa sig åt motsatt håll - alltså mitten på skivan vill pressas mot varann, medan långsidorna vill från varann.

Ska nog göra som Pär föreslår och dra in en del skruvar längs mitten. Skruvhålen blir i så fall på undersidan och behöver ju inte gå hela vägen igenom skivan på ovansidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.