vet ej vart jag skall lägga detta inlägg, men det får väl flyttas på om det ligger knas. så här e det: dottern skall flytta hem. troligen längre boende över ett år. jag har stått i valet o kvalet vart ja skall ha henne hemma då hus e så litet. samt att hon i sin tur har en liten flicka. alternativ 1 jag hade var: smälla upp en vägg i ena rummet som är stort. då sover dom där bredvid tvrum. plusset med detta är att det är enkelt och snabbt gjort. nackdelen är att rummen blir pyttesmå, det blir trångt i hus, samt att ingen får ngt andrum från varandra, då jag jobbar nätter och måste sova i tysthet på dagarna. det blir inte tyst i huset med folk överallt.

alternativ 2. göra iordning en glasveranda jag har. till ett rum. plocka bort lite fönster. isolera, väggar på. på glasverandan som är i anslutning till huset/köket, så finns en ytterdörr. plus med detta är att hon går ut och in genom egen dörr. större utrymme i huset. nackdel: har ingen aning om hur jag skall göra iordning verandan??

alternativ 3: köpa friggebod. i sektioner och sätta upp. på den kan jag sen bygga ut, bygga till. hon får ett "eget" ställe, och kommer och går som hon vill. huset blir orört. plus: hon har ett eget ställe. friggeboden går och göra i ordning sen oxå, dvs bygga ut/till. sonen kan sedan ta över så småningom.
nackdel: dyrt?? svårt att sätta upp? (jag är iofs händig har ja fått för mig, men även jag kan fastna på saker..)

alternativ 4. leta efter begagnade färdiga friggebodar/stugor. (vilket jag gjort) . om det blir större än 15m så antar jag att bygglov krävs? det går kanske att be ngn sån flyttfirma som flyttar stugor, att flytta det hem till mig?
plus: att man får färdig friggebod/stuga hem. man kan tom få ngn gratis har jag sett. (billigt förutom transporten då) en del friggebodar/stugor är i riktigt bra skick oxå.
nackdel: känns som omständigt projekt. vet ej när jag skall söka ev bygglov? och är det bara att söka hur som helst?? måste jag då veta storleken exakt på stället? tänkte på att jag ej hittat ngt än...
är det krångligt att få tag på firma som utför flytten?

alternativ 5. köpa en husvagn. allt är klart i den. bara till och bo i den.
plus: en enda summa. allt redan inrett. går att flytta på.
nackdel: tyckte nästan det va ett dyrare alternativ än friggebod. en husvagn minskar i värde år efter år. en friggebod/stuga ökar (förhoppningsvis) med tiden ju mer jag renoverar och grejar med det. och kanske ökar värdet på stället oxå? husvagnen blir mindre yta att bo i för dom än en friggebod/stuga.

fanns mkt mer plus i kanten jag kunde tagit med, samt mer nackdelar. men nöjer mig med detta än så länge.
kan säga om mina förutsättningar: skall ej läggas ut mkt pengar. jag har för närvarande massa dyra kostsamma projekt i huset. vill helst komma under som en första "stora" summa, 35 tusen. efterhand genom åren kan jag renovera lite då och då.
min tid är........ ja suck,,, lite knapert. jag är händig, och tror jag kan ge mig in på det mesta själv. även lite byggen mm,,, jag byggde ju stall i uthuset. blev snyggt! renoverar inne. har ett någorlunda hum om isolering och lite annat,, , (tror jag,,, :blushing:) i annat fall läser jag på väldigt mkt. jag är positivt lagd. :D men som sagt. jag har väldigt mkt att fixa nu under våren med både stall, uthus (ska byta balkar där) , rensa husgrund, renovera allt inne i huset. dvs, byta kök, tapetsera, måla allt. är halvfärdig än. har även lite ved o hagar o greja med. plus jobb. men jag får priotera allt. hon kommer hem i maj, och jag måste fixa ngt åt henne nu i maj, juni, juli. så några månader har ja ju på mig. :)

tack ni som orkade läsa igenom. :) kanske ngn som suttit i samma situation o blir mambo? :p
 
Har inget svar som löser ditt problem, men kan ge lite åsikter på det jag vet.

Först och främst, flytta en friggebod, finns säkerligen flertalet firmor som kan ta på sig ett sådant jobb. Man lyfter den lätt med en hjullastare eller grävmaskin och ställer på en lastbil med slätt flak. Dock får du räkna med ett antal tusenlappar att få det gjort, beroende på vart du hittar friggeboden såklart.

Alternativet med husvagn är ju en snabb och smidig lösning. Visst, större kontantinsats, och kanske som du säger lite värdeminskning med åren. Men det kanske går jämt upp mot den egna arbetsinsatsen att bygga om hus eller frakta friggebod?
Dessutom, om du köper en husvagn nu på lite lågsäsong kan du nog sälja den några kronor dyrare till sommaren när folk märker att de inte har råd med utlandssemestern.

Morsan o farsan köpte en väldigt fin Polar hos nån handlare uppåt Jönköping (de bor i Nässjö). En rymlig boggievagn för 38k kr tror jag det var.

Ett annat plus med husvagn är ju att den har ett användningsområde till, nämligen att åka på husvagnssemester i ;)
 
Funkar det att bo med ett barn i en friggebod utan vatten och toa så är väl det skönast för alla parter men det låter jobbigt, el måste dras dit också.

Husvagn är att föredra i så fall, där finns alla bekvämligheter, så skulle nog jag valt att göra om mitt eget hus var så litet.
Annars är det väl billigast att slå upp en vägg nånstans i huset så dottern får eget rum men med stränga förhållningsregler om att inte väcka dej på dagarna :)
 
Vi (jag, min sambo och 15 mpnaders dotter) bor för närvarande i mina föräldrars gästhus. Ca 20 kvm utan toalett men med kylskåp. Det funkar faktiskt jättebra. Har bott där sen november och kommer bo där till augusti. Men viktigt för oss är att vi har full tillgång till huset med dottern så att hon kan leka ordentligt.

Vi har en sommarstuga på 38 kvm som står på plintgrund som vi ska riva inför vårt husbygge. Den är i helt ok skick med kök och den kan du få gratis om du vill. Fast det skulle nog kosta en hel del att flytta den då den finns i norra stockholm så det är ju en bit till Jönköping. Den skulle ju kräva bygglov också och det är ju inte gratis.
 
Ett tips är ju att köpa någon form av byggbod/arbetsbod/byggvagn, det finns en del varianter på Blocket.
Det finns modeller på hjul som är enklare kan flytta och ställa upp på tomten, då bör det inte krävas bygglov heller (tror jag), och modeller utan hjul som kräver lite mer för att flytta.
Priserna varierar beroende på skick, utrustning och storlek.
Det finns varianter med köksenhet och badrumsdel så man kan koppla till vattenledning etc och få en egen självhushållande enhet på tomten. Det kanske kan vara något? Blir nog mest tidsbesparande också, men kanske inte billigast?
 
hej hej och tusen tack för alla svar, snälla ni. :) bra att ventilera lite tanka o funderingar med andra då man velar runt hela tiden. vet varken ut eller in. det enda jagi nuläget vet, är att hon o barn flyttar hem. trångt om plats, men jag räknade lite kort på att jag iallafall har rätt gott om tid på mig. 3 månader ca räknar jag med att jag har. på den tiden bör jag ha kunnat kolla alternativ, kostnader, även hinna kolla upp med kommun oxå vad som krävs om jag sätter friggebod, eller stuga. det lutar mer och mer åt en byggnad av ngt slag tror jag allt. men i slutändan vet jag inte. tiden kanske springer ikapp mig o det blir panikköpa husvagn? :S jättebra att få lite input om vad andra hade gjort! tack!
 
Titta på villavagnen.com. Det kan vara ett bra alternativ till en husvagn.
 
Hemmakatten
Vi köpte husvagn 2006 med förtält, vinterbonad, värme, kyl, kök, förtält, liten vvb, telefon, tv, och adsl för 35'. Sålde den året därefter för 33'. Bodde i husvagnen april - december, gick alldeles utmärkt. Dock hade vi dusch utomhus och toa i en liten friggebod. Men det skulle ju din dotter slippa. Tror inte att husvagnar förlorar så mkt i värde, utan är ganska värdebeständiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.