Har hört fler och fler som säger att t.ex. Swedbank har sänk belåningsgraden till 75% så när man kollar på SBAB's information som visar 95% á la 2008 så känns det lite mysko.

Har de verkligen kvar möjligheten att belåna så mycket ?
 
Både SBAB och Ikano bank lånar ut 95%, SBAB beräknar räntan på belåningsgraden, så lånar du 95% får du en högre ränta.

Ikanos ränta ändras inte av belåningsgraden, har själv precis tagit ett lån av dem på 95%.
 
Så när man gör en beräkning på ikanobank.se så ropar den efter SBAB server sedan lägger den på lite amortering.

Så IKANO = 95% låg ränta + amortering
SBAB 95% högre ränta utan amortering
 
Redigerat:
Swedbank går att förhandla till 85%, har i alla fall vi gjort för 3 veckor sen.
 
Du måste amortera ner till 85% hos SBAB. Att swedbank bara ger 75% innebär att botteblånet bara är 75%, det är likadant hos Nordea och Handelsbanken. Sedan får du topplån upp till maximalt 90
 
Vi har bottenlån på Handelsbanken på 85% nu och som jag uppfattade det när vi var hos dom för vårt byggnadskreditiv så är det fortfarande 85% som gäller. Men det kanske är olika beroende på hur banken bedömer området man bygger i.
 
Ok så:

SBAB
Belåningsgrad 95%
Bottenlån 85%
Topplån 10%
Kontant 5%

Andra banker
Belåninsgrad 90%
Bottenlån 85%
Topplån 5%
Kontant 10%
 
tallmilan skrev:
Så när man gör en beräkning på ikanobank.se så ropar den efter SBAB server sedan lägger den på lite amortering.

Så IKANO = 95% låg ränta + amortering
SBAB 95% högre ränta utan amortering
SBAB kräver också amortering. Ikano är kopplade till SBAB, alla villkor är samma men ikano har lägre ränta!
 
Vill man låna så mycket som möjligt utan egna tillgångar är SBAB bästa valet. Eftersom det är ett statligt bolag bryr sig inte ledningen om säkerhet eftersom det blir skattebetalarna som får ta smällen om bostadsmarknanden kraschar. Man jagar bara marknadsandelar till vilket pris som helst.
 
Jag skulle säga att 99% av alla bolåneinstitut ger att Bottenlån motsvarande 85% av marknadsvärdet. Men, detta utnyttjas sedan i marknadsföringssyfte där termen "Belåningsgrad" används istället för "Topplån".

Ta tex;

"Bottelån" 85% motsv. av marknadsvärdet med 2% ränta och amort fritt + ett "Topplån" upp till 95% av marknadsvärdet med 4% ränta samt ett krav på en amort plan.

Eller;

En "Belåningsgrad" motsvarande 95% av marknadsvärdet med 2% ränta och amort fritt på 85% av husets marknadsvärde men med
krav på en amort. plan på det som överstiger 85% samt en hägre ränta tex 4%.

Kanske snöar jag till det men jag menar att detta är bara en +/- kalkyl eftersom resultatet alltid blr detsamma men där just ordet "Belåningsgrad" har högra marknadsvärde än "Topplån".
 
Frossan skrev:
Jag skulle säga att 99% av alla bolåneinstitut ger att Bottenlån motsvarande 85% av marknadsvärdet. Men, detta utnyttjas sedan i marknadsföringssyfte där termen "Belåningsgrad" används istället för "Topplån".

Ta tex;

"Bottelån" 85% motsv. av marknadsvärdet med 2% ränta och amort fritt + ett "Topplån" upp till 95% av marknadsvärdet med 4% ränta samt ett krav på en amort plan.

Eller;

En "Belåningsgrad" motsvarande 95% av marknadsvärdet med 2% ränta och amort fritt på 85% av husets marknadsvärde men med
krav på en amort. plan på det som överstiger 85% samt en hägre ränta tex 4%.

Kanske snöar jag till det men jag menar att detta är bara en +/- kalkyl eftersom resultatet alltid blr detsamma men där just ordet "Belåningsgrad" har högra marknadsvärde än "Topplån".
Nordea, handelsbanken och Swedbank ger bara 85% om du bygger inom planlagt område, vill du bygga lite utanför stad/samhälle så är det 75% som gäller hos alla 3.
 
Vi har 90% i bottendel hos Nordea
 
jimmyboy_666 skrev:
Vi har 90% i bottendel hos Nordea
Och det lånet teckande du i år?
 
Nopp men det är inte ändrat vad jag förstod enl vår personliga bankman för ett par mån sen. Isf är det ändrat efter det samtalet.
 
jimmyboy_666 skrev:
Nopp men det är inte ändrat vad jag förstod enl vår personliga bankman för ett par mån sen. Isf är det ändrat efter det samtalet.
Det går säkert att förhandla...men går man in på Nordeas hemsida så erbjuder de aldrig högre bottenlån än 75% på något av sina bolån. Däremot erbjuder de "självklart" 90% belåning, men det är ju en helt annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.