är det någon som vet ungefär vad det skulle kosta att bygga en 20 kvm isolerad friggebod? jag hade tänkt att bygga den i lösvirke med mina bara händer så är bara intreserad av vad matrialet skulle kosta. tacksam för svar. mvh K
 
Finns det sådana djur? En frigga kan väl max vara 15 m2?
 
jag skrev bara friggebod för jag vet inte vad för något annat jag kan kalla det, 20 kvm stuga/fritidshus säger vi då :) jag kommer ansöka bygglov för dom
 
kajjaken skrev:
jag skrev bara friggebod för jag vet inte vad för något annat jag kan kalla det, 20 kvm stuga/fritidshus säger vi då :) jag kommer ansöka bygglov för dom
Jag har räknat på en 18 kvm gäststuga som exkl inredning skulle gå på ca 40-50 000 kr

/K
 
Byggde en 15 kvadrats isolerad frigga i somras som i materialkostnad gick loss på ca 35kkr totalt, inklusive 20 kvadrat trädäck... körde byggmax för virke, plåttak och isolering, 4 PVC-fönster. Grunden är lagd med gammal betongsten som jag hade liggande sen förr. Järnvitriol på fasaden, 65 kr plus vatten:)

Skulle tro att Klas beräkning står sig ganska bra. men det beror ju helt på standarden...
 
denna tråden ska jag följa då jag vart i samma planer men konstaterade att det faktiskt verkar billigare att köpa fördig friggebod o sedan ev bygga ut/ till. har även funderat på kanske alternativt till trä. stenhus. leca block. finns enkla varianter som de bara e o sätta ihop. men kostnad på det har ja inte räknat på. kanske billigare?
 
yllwa skrev:
denna tråden ska jag följa då jag vart i samma planer men konstaterade att det faktiskt verkar billigare att köpa fördig friggebod o sedan ev bygga ut/ till. har även funderat på kanske alternativt till trä. stenhus. leca block. finns enkla varianter som de bara e o sätta ihop. men kostnad på det har ja inte räknat på. kanske billigare?
Billigare har jag mkt svårt at tro att det blir med tex leca (när jag räknade på det så stack det iväg rätt fort - det går åt många lecablock för att mura ett hus - för att inte tala om att det ställs andra krav på grunden tex - dessutom skall man putsa fasaden osv) - det tar dessutom längre tid.
Färdiga byggsaster från tex ca-boden är iof inte så mkt dyrare - och kanske tom kan bli billigare än lösvirke - det beror nog på lite hur man har det med transporter (mil kostar också) och om man kan utnyttja virket utan elltför mkt spill...

/K
 
Är ju också så att de "billiga" byggsatserna ofta är av ganska klena dimensioner..bygger du lösvirke så får du bra mycket mer för samma pengar. Om du planerar att vinterisolera osv.
Ska det bara vara ett förråd utan värme, då hade jag nog köpt en färdig byggsats, men inte om det ska vara beboeligt.
 
Mitt standardinlägg är, sätt upp en timmerstomme. Snyggt, tillräckligt isolerat, hållbar. Järnvitriol utvändigt. / Knut
 
Finns en tråd om halmhus.. verkar ju tokbilligt, kanske är något ?
 
Byggmax har ju nån byggsats till friggebod. Du kan ju titta på den och sedan multiplicera priset med 1,33, så kommer du i rätt härad.
 
har själv räknat lite på friggebod men då på15kvm och hamnar på allt från 13kkr och uppåt beroende på hur man vill ha det och vad för krav man ställer på det (och då var det isolerat för drygt 15kkr ifall jag la till det på det snålaste jag räkna på)

så säg från 20kkr och till 50-60kkr beroende på hur du vill ha det på 20kvm
sen om du räknar med värme och vatten och pentry och toa så drar det iväg en del till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.