Hej
Bor i en bostadsrätt där vi tänkte bygga ut badrummet och flytta ut toaletten i det nya rummet.

Nedan bild illustrerar befintlig placering på toalett samt ny önskad placering.

Toalettens avloppsrör är idag anslutet på avloppsstamen som är av gjutjärn. Ansluteningen på huvudstamen går ej att "snurra" mot det nya rummet.

Min fråga är hur kan jag dra avloppet?
Är det möjligt att koppla på det en bit ut från stammen(på befintligt järnrör)dra det som ett U till den nya placeringen utan risk?

Där finns inga bjälkar som kommer vara ivägen.
Tacksam för svar
 
  • Untitled.jpg
Börja med tillstånd från föreningen. Annars kan du få problem.
El, vatten avlopp kräver tillstånd. Annars kan du bli skadeståndsskyldig.
Låt föreningen säga sitt först.
 
Självklart är föreningen med på noterna. Frågan gällde hur dragningen bäst skall göras. Eller om det överhuvudtaget är möjlkigt att göra denna dragning på något sätt.
 
Man ska undvika liggande 90graders-böjar har jag lärt mig och i ditt fall skulle det krävas 2 st och kanske en 45graders. Vet inte hur du skulle kunna lösa det...
 
min tanke är väl mer att man kunde lägga avloppet som en "sväng" med 45 graders böjar.
 
Vet du vad det är för bjälklag? Om det finns golvreglar så 'r det inte säkert att det är möjligt att göra detta. Annars verkade det väl som den mest rimliga åtgärden är att kapa en bit av stammen och sätta dit ett nytt avstick riktat åt rätt håll.
 
Som jag skrev ovan så är det inga bjälkar ivägen för flytten. Problemet är att avloppet fortsätter uppåt till nåsta våningsplan. Därför tror ja ginte det går att kapa stammen och vinkla om avloppet till andra sidan utan jag måste använda befintlig påkoppling.

Vad tror ni om omdragningen komemr denn att orsaka stopp?
 
Det kan väl inte spela nån roll åt vilket håll som ditt avlopp ansluter huvudstammen? Jag skulle säga åt rörmokaren att byta anslutningen så att den mynnar åt rätt håll, säger han att det inte går skulle jag ändra min plan. Att dra avloppet i flera 45 gradersböjar i princip vågrätt riskerar att leda till stopp, speciellt med dagens snålspolande toastolar. Tror jag men jag är inte nån expert på rörmokeri direkt.
 
saken är att det är ett gjutjärnsavlopp som kommer från våning 1 och går upp till våning 3 vertikalt genom den lilla delen av badrummet(den som är en svart cirkel är huvudstammen där avloppet går vertikalt genom hela huset. Är det möjligt för en rörmockare att sätta in en vinkel åt det andra hållet på avloppet? dvs koppla ihop en vinkel på det befintliga gjutjärnsavloppet.
 
hanss0n skrev:
saken är att det är ett gjutjärnsavlopp som kommer från våning 1 och går upp till våning 3 vertikalt genom den lilla delen av badrummet(den som är en svart cirkel är huvudstammen där avloppet går vertikalt genom hela huset. Är det möjligt för en rörmockare att sätta in en vinkel åt det andra hållet på avloppet? dvs koppla ihop en vinkel på det befintliga gjutjärnsavloppet.
Ja det tror jag, det är väl bara att kapa röret och sätta dit en annan bit med avloppet åt motsatt håll. I vårt hus kapade vi stamledningen som kommer från övervåningen ner i källaren och kopplade på ett nytt avlopp från nya badrummet. Samma sak borde gå att göra hos dej.
 
Att kapa ett gjutjärnsrör som går vertikalt på två lämpliga ställen och sätta dit ett avstick åt rätt håll är oftast inget problem. Utmaningen är oftast att komma åt och kapa om man inte kan dela vid existerande skarvar och framförallt att hindra X våningar ovanför att göra rörmokaren sur genom att spola vid olämplig tidpunkt.

Det senare brukar göra att sådana byten måste koordineras rätt ordentligt och framförallt måste föreningen vara med på noterna. Unvik U-dragningar om det inte är absolut omöjligt .

Gjutgjärn brukar ändå vara rätt tacksamt för sådana operationer då det ofta inte är delar man skjuter i varandra utan skarvar med utanpåliggande förband. Inte säkert det stämmer för dig men ibland har man tur.

// Mats
 
Redigerat:
Kanon att din förening inte krånglar med dig, mera sån´t!

Först så hålller jag med ovanstående, skippa U-böjen! Kapa stående stam strax under dagens förgrening. Kapa ovanför så högt upp du behöver. Har ett litet tips om det krånglar med att förlägga avloppet p g a golvreglar. Då placerar du avloppet högre upp, och installerar en vägghängd toalett istället.
 
Det finns stolar med utlopp bakåt, då kan röret dras ovanför golvnivå. En vägghängd har stor krav på väggens hållfasthet.

Protte
 
Hej.
Vad tror ni är det ett ingrepp jag kan göra själv eller bör jag ha en rörmockare?
Kort kan man säga att jag är "hantverkarhändig" detta är min 3 ; dje lägenhet på 6 år som vi flyttat till där vi totalrenoverar den. Alltså har jag tidigare dragit avlopp samt vatten etc.

Min tanke med att flytta det är att köra under skarven med vinkelslipen och precis över och föra in ett nytt rör. Vad ska man göra för att skarva det på bästa sätt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.