Hej,

Sitter i planering av att bygga en vedeldad bastu i källaren. Jag funderar på hur det fungerar med reglar i trä mot golvet?

Jag har klinkers på golvet och har under de 2 år jag bott i huset inte haft någon känning av fukt, kan jag regla med enbart trä eller bör jag titta på någon form av stål/plåtregel mot golvet?

Tacksam för alla svar!
 
Behåll klinkersgolvet. Vill du gå på trä lägg in lösa trätrall.
 
Det hade jag absolut tänkt mig. Jag börjar med att bara köra på klinkers och om jag tycker att det blir för halt fixar jag trall.

Jag läste precis mitt inlägg och jag var nog lite oprecis. Det jag tänkte på var snarare reglarna till väggarna, de liggande i nederkant. Kan jag ha de i trä?
 
Jag hade ställt dem i en plåtskena.
 
Tack så mycket för svaret!

Jag har funderat lite och kommit fram till samma sak. Det antar jag att jag kan köpa på vanlig bygghandel? Lägger man även en träregel i skenan? Jag är inte så bevandrad när det gäller källare och metallskenor osv...
 
Jag hade lagt ett skift med mursten och en fuktspärr (tjärpapp) uppe på, och sedan reglat med trä på det.
 
Ok, det blir nog något i den stilen. Jag ska åka till bygghandeln och kolla lite. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.