Hej!

Hmm kanske inte är rätt forum men jag testar => Jag har en byggställning som jag funderar på om det är värt att hyra ut. Layer, cirka 120kvm. Frågor som dyker upp är framförallt mitt ansvar som uthyrare? Tänkte man kunde ha det som hobbyverksamhet att typ hyra ut den ett par månader per år...
 
Borde inte vara några problem för dig om du hyr ut till privatpersoner. Var dock noga med att frånskriva dig från ansvar i kontrakten och lägg över ansvar för montage och besiktning på hyrestagaren.

Du kan jämföra trappstegar där de som använder dem yrkesmässigt knappt får vistas över mark medan du som privatperson kan köpa hööööga trappstegar i hobbybutiker såsom Jula, Harald Nyborg, Bauhaus m.m.
 
Det torde definitivt vara uthyraren som ansvarar för att den är säker, dvs att den uppfyller gällande normer.
Som hobby vete tusan eftersom man vill nog ha en försäkring som täcker saker som om något försvinner eller om någon skadar sig och skyller på att byggställningen inte uppfyller normer.

Saker går i och för sig att lösa med skriftliga avtal men låt någon som kan saker då författa det avtalet.

/Kent
 
Det går att försäkra oavsett om du hyr ut som privatperson eller företag. Det som blir skillnaden är att försäkringsbolagets företagsavdelning ska göra en separat försäkring på det du har tänkt hyra ut. Beroende på avtalsformen kan man göra antingen en ren materialförsäkring på ställningarna eller göra en variant av kombinerad företagsförsäkring. Obs du behöver alltså inte vara en firma för att räknas som företagsförsäkring utan det heter bara så då villkoren är bättre lämpade till den formen som du kommer hamna under.

Skulle du t.ex hyra ut utan särskild försäkring blir det för dig svårt att hävda stöld eller skadegörelse om du inte får tillbaka sakerna eller de är skadade då du inte uppfyller aktsamhetskravet när du lämnade ut sakerna. Det kan likställas med att stöldförsäkring inte gäller om du blir lurad av någon du lånat ut bilen till, du har lämnat ifrån dig nyckeln till personen och åsidosatt stöldskyddet, inte uppfyllt ditt aktsamhetskrav och vid en skada jämkas skadebeloppet till 0kr

Bara att kontakta ditt försäkringsbolag, vet inte var i jämtland och ska inte snåra in mig för mycket då vi är farligt nära min egna verksamhet. Men det är inte en omöjlighet eller något att bli avskräckt av, vi på mitt bolag har många "privata" kunder som hyr ut allt ifrån skylift, släpvagnar, mätutrustning för entreprenad och enstaka vad jag vet som faktiskt just hyr ut byggställningar. Dessa gör alltså det på hobbynivå så det bör inte vara alltför stora hinder. Vettig försäkring och ett enkelt avtal med hyraren bara

MVH Lorant
 
hej på er! okej, tackar det var intressant att höra. Lägligt att jag ska ha möte med försäkringsbolaget om lite försäkringar till veckan. Blir nog inget i år för jag har fullt upp med huset (såvida jag inte gör ifrån mig allt i rekord fart)... Det ska målas, fixas med takpannor, hängrännor och diverse :p

Är det någon mer som har värdefull input i det hela? Min ställning är inte SP märkt dock :(...
 
Berliner
Hej,
shit på SP. Layher är wärldens största ställningsbyggare. Du hittar deras godkännande på deras svenska hemsidan. Detta gäller även i Sverige.
Vilket slags ställning är det?
Rarmställning eller Modulställning?

Berliner
 
Modulställning, dock är det bara 0,73 bredd... skulle förståss köpt bredare... men men lätt att vara efterklok, får komplettera med längre bommar i framtiden om det behövs och mer plattform isf :(
 
0,73 bredd räcker gott för de flesta arbeten. Det viktigaste är dock att förankra i väggen. Det är det många som slarvar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.