Jag har lite funderingar på en flytbrygga vid sommarstugan. Jag har läst det som står i övriga trådar om ämnet här på forumet, mycket intressant!

Det jag nu är lite tveksam inför är förankringen. Bryggan är tänkt att bli något i stil med 1m bred och 6-10 meter lång och användas som badbrygga (ej att förankra båtar i). Botten är sand och dy och förhållandevis grund (ca 1,5 meter på det djupaste). Bryggan ska ligga i en insjö där vattennivån varierar runt 20cm som mest.

Fråga 1: Är det dumt med en flytbrygga? Borde jag välja något annat?

Fråga 2: Hur förankras en flytbrygga bäst. Vad jag förstått används oftast stålrör som drivs ned rätt så långt i botten. Men blir inte detta ett problem på vintern när isen tar tag i stolparna? Blir de inte lätt sneda och vinda efter ett par år? Jag antar att det då inte är så 'bara' att räta upp dem. Och att hålla på att ta upp dem och sätta i dem varje år känns ganska bökigt. Finns det några trix här som man bör känna till.
 
Jag skulle rekomendera ett landfäste och sedan två rejäla "ankare" längst ut som du fäster en kedja eller tross i. när du sedan tar upp bryggan på vinterna så sänker du bara dessa till botten och fiskar upp dom till våren igen.
Med "ankare" menar jag tex ett 200l fat du fyller med betong och sten och sedan baxar på plats och gärna gräver ner lite i botten.
Är det mjuk botten går det utmärkt att spola ner dom, dvs lägg dom på plats och ta sedan en kraftig pump och spola bort botten under dom så sjunker dom ner fint.
 
Jag tog ett vanligt ankare på 10kg inköpt på biltema och hivade i. förtöjer både båt och partyflotte i den bryggan. bor ganska skyddat dock.
 
Har öglor på vår flytbrygga på mitten och längst ut, sedan fixerad i fäste på land. Brukar kapa av 4 aspslanor på våren som är mellan 2-3m (du får anpassa till djupet. Knackar sedan ned slanorna i botten som är sand med dyliknande under sanden ned till öglorna. Har sedan kapat till 4st 2" galvade skyltrör i längd runt 0,5m vardera med stopp i toppen som inte går genom öglorna och som jag trär över aspslanorna genom öglorna. Sedan kan vattennivån minska eller öka utan det finns risk att aspslanorna hoppar ur öglorna. Och bryggan flyter fint och följsamt.
På hösten är det bara att ta bort rören och med rörtången vrida upp aspslanorna. Har försökt med enbart rör som är djä.... svåra att dra upp då de är raka och suger fast så in i norden och lämnar du dem så knäcker isen till dem så de blir oanvändbara.
Om du drar upp aspslanorna så kan du använda dem i flera år om du så vill, att jag tar nya är mest för att jag ändå behöver rensa lite.
 
Redigerat:
Nu vet jag inte om det diskuteras i de andra trådarna du läst, men tänk på att det troligen krävs strandskyddsdispens. (Man kan komma runt det genom att montera en utombordare på bryggan och kalla den för en pråm :D.)
 
Tackar för bra feedback! Det där med aspslanor lät ju väldigt fiffigt! Risken med ankare på en långsmal brygga misstänker jag kan vara att den blir lite svajig? Hur stora/tunga sektioner har ni använt? Jag misstänker att det kan bli ett litet projekt att släpa upp sektionerna på hösten om de är för stora... Några trix där också kanske? =)
 
Ja sätt skidor under sektionerna så är det bara att dra upp dom med en winch eller bilen tex.
Jag har gjort skidor i sådan vägräckesbalk med en böj på du vet? den delen som sitter i början på räcket vid broar mm. Om man åker till närmsta vägverksdepå brukar dom ha krockskadade sådana man kan få köpa för en smörgåstårta eller liknande.
 
Hemmakatten
vi har en flytbrygga längst ut på vår fasta brygga. Vi tar aldrig upp flytbryggan, den ligger i året om. Vi bor vid en liten sjö, utan större vågor eller svallis...

Vår brygga har en kätting i varje hörn. Kättingen är sedan fäst i stora stenar som ligger på botten.
 
  • Gilla
MajorGroove
  • Laddar…
cust3000: Dina byggställningsrör du slagit ned, du har inte problem med att de böjs och förstörs av isen på vintern?
 
  • Gilla
Sudanen
  • Laddar…
wicket skrev:
cust3000: Dina byggställningsrör du slagit ned, du har inte problem med att de böjs och förstörs av isen på vintern?
Marginellt, men det är enkelt att justera. (blålerabotten) d^_^b

Edit: vi tar upp flytdelen på vintern.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.