Har kollat upp litet vad som gäller vid överträdelse av bygg- o marklov. Kan det verkligen stämma att "böter" eller avgift är den enda påföljden?
Vi har erfarenhet av flera fall där folk bryter mot beviljade bygglov eller struntar i att söka , och det enda som händer är en avgift som verkligen är försumbar i sammanhanget. Som det kan förstöra för grannar!
Krävs det aldrig att folk river byggnader eller får bryta upp något de påbörjat? Inte undra på i så fall att ingen respekt finns för dessa bestämmelser.
 
det händer men är ovanligt.. får vara synnerligen grov överträdelse isf.
 
Som sagt, det händer att man får rivningsföreläggande, men det är ovanligt (Mikael Persbrandt råkade väl iofs ut för det tror jag, när han byggde ihop två småstugor till en stor...)

Det blir tyvärr allt vanligare att folk bygger som de vill och medvetet tar straffavgiften - har man lagt ner ett par miljoner på ett bygge så är ju en "merkostnad" på några tiotusenlappar värt att få som man vill, verkar de tycka. Byggnadsnämnden borde vara mycket hårdare att kräva rivning, eller i vart fall borde man höja straffavgifterna rejält och inte bara "4 ggr bygglovsavgiften" eller vad som nu står i lagen.
 
b8q skrev:
Som sagt, det händer att man får rivningsföreläggande, men det är ovanligt (Mikael Persbrandt råkade väl iofs ut för det tror jag, när han byggde ihop två småstugor till en stor...)

Det blir tyvärr allt vanligare att folk bygger som de vill och medvetet tar straffavgiften - har man lagt ner ett par miljoner på ett bygge så är ju en "merkostnad" på några tiotusenlappar värt att få som man vill, verkar de tycka. Byggnadsnämnden borde vara mycket hårdare att kräva rivning, eller i vart fall borde man höja straffavgifterna rejält och inte bara "4 ggr bygglovsavgiften" eller vad som nu står i lagen.
Vet inte riktigt om jag håller med om det. Har jag köpt ett hus och en tomt för flera miljoner borde jag ha långtgående rättigheter att göra vad jag vill med min egendom utan att okunniga, ideologiskt färgade politiker ska lägga sig i det.
Under förutsättning att man inte förstör för grannarna så borde friheten vara mycket större tycker jag.
 
Och din granne får bygga ett 10 m högst staket utan bygglov? Det är nog bra om man har regler för hur man får göra och umgås med varandra. Rivning med vite är inte helt ovanligt. Men mht rättsordningen i riket kan det ta lång tid vid överklaganden. Flera år i målet kan det ta vid ett avgörande i Kammarrätten!
 
Tja varför inte? är upp till var och en att köpa stor nog tomt at inte bli störd av sina grannar tycke jag...
Fast naturligtvis så måste det finnas grundläggande lagar som att man inte får deponera kärnavfall på bakgården osv. :D


R Göran skrev:
Och din granne får bygga ett 10 m högst staket utan bygglov? Det är nog bra om man har regler för hur man får göra och umgås med varandra. Rivning med vite är inte helt ovanligt. Men mht rättsordningen i riket kan det ta lång tid vid överklaganden. Flera år i målet kan det ta vid ett avgörande i Kammarrätten!
 
Jan-Å skrev:
Vet inte riktigt om jag håller med om det. Har jag köpt ett hus och en tomt för flera miljoner borde jag ha långtgående rättigheter att göra vad jag vill med min egendom utan att okunniga, ideologiskt färgade politiker ska lägga sig i det.
Under förutsättning att man inte förstör för grannarna så borde friheten vara mycket större tycker jag.
Glöm för all del inte tjänstemännen, ofta är det övernitiskt tolkande av paragrafer som ställer till det.
 
".....När en åtgärd som kräver bygglov, rivningslov eller marklov har vidtagits utan lov,
skall byggnadsnämnden se till att det som har utförts blir undanröjt eller på annat sätt
rättat, om inte lov till åtgärden meddelas i efterhand."
/PBL , Kap 10, §1

"4 § Om någon utan lov utför en åtgärd som kräver bygglov, rivningslov eller marklov,
skall en byggnadsavgift tas ut.

Byggnadsavgiften skall bestämmas till ett belopp som motsvarar fyra gånger den
avgift som enligt taxa, fastställd med stöd av 11 kap. 5 §, skulle ha betalats om lov hade
getts till samma åtgärd. Byggnadsavgiften skall dock bestämmas till minst ett tjugondels
prisbasbelopp.
"
/PBL , kap 10, §4

MVH!
 
W
"".....När en åtgärd som kräver bygglov, rivningslov eller marklov har vidtagits utan lov,
skall byggnadsnämnden se till att det som har utförts blir undanröjt eller på annat sätt
rättat, om inte lov till åtgärden meddelas i efterhand." /PBL , Kap 10, §1

"4 § Om någon utan lov utför en åtgärd som kräver bygglov, rivningslov eller marklov,
skall en byggnadsavgift tas ut.
Byggnadsavgiften skall bestämmas till ett belopp som motsvarar fyra gånger den
avgift som enligt taxa, fastställd med stöd av 11 kap. 5 §, skulle ha betalats om lov hade
getts till samma åtgärd. Byggnadsavgiften skall dock bestämmas till minst ett tjugondels
prisbasbelopp." /PBL , kap 10, §4

MVH!"



Detta kan alla se i PBL men frågan handlar nog mera om praxis samt ev exempel. Vad som står i PBL är en sak, hur den tolkas en helt annan.
 
Redigerat:
Om det finns regler i lag eller föreskrifter i detaljplan skall man hålla sig till dem. Om det inte passar får man köpa en annan tomt alt. större tomt alt. i annat område med andra regler.

Det jag vänder mig emot är att man väl medveten om vad som gäller trotsar detta. Det är nonchalant och egoistiskt. I vårt fall försvann hela vår eftermiddags/kvällssol när en granne byggde 2-plan i stället för bygglov för 1-plan. Påföljd? Böter,kan antas, som de väl gladeligen tog. Huset står kvar och är nu inne på ägare nr 3-4.

Är det frihet och respekt? Dåligt, lågt, är det enda jag kan tycka.

Men men nu flyttar vi härifrån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.