Hej!

Vet inte om detta är rätt forum för frågan, men hoppas det.

Jag har en gammal raserad brygga på Östersjökusten. Bryggan har bestått av nedsänkta fundament av cement och sten som gjutits i oljefat. I fundamentet har gjutits in "järnvägsräls" modell mindre som sticker upp ur vattnet och som träbryggan varit monterad på. Träbryggan (-däcket?) är dock borta sedan länge och järnvägsrälsen som sticker upp ur vattnet är kraftigt sönderrostat.

Det enklaste vore att återanvända de befintliga fundamenten när jag renoverar upp bryggan, men jag kan inte komma på hur man kan fästa en ny brygga i de gamla fundamenten. Eftersom fundamenten ligger i vattnet (vid lågvatten är fundamentens överkant i nivå med vattenytan) kan man ju inte borra med maskin för att sätta plugg eller liknande vilket satt stopp för alla mina idéer. Har ni något bra tips på hur man kan fästa lodräta trästolpar eller metallrör i stenblandad cement under vatten?

Tack på förhand!
 
Jag skulle kunna tänka mig att det skulle gå att anv ngt som liknar det man fäster TV-antennmaster med på en skorsten.
Dvs kraftiga band av tex rostfritt som man spänner runt tunnorna.
 
Det finns ju ganska långa betongborr, så med ett sånt plus någon schysst batteridriven borrhammare så skulle du kunna fästa vad du vill i betongen med hjälp av expanderbultar.
 
LLLVäxjö skrev:
Det finns ju ganska långa betongborr, så med ett sånt plus någon schysst batteridriven borrhammare så skulle du kunna fästa vad du vill i betongen med hjälp av expanderbultar.
Inte så dum tanke!
Ska bara bättra på lite genom att föreslå en motordriven borrmaskin, sån som ofta kallas "Cobra" oavsett verkligt märke.
Borra odentliga hål och gjut sen fast galvade rör!
 
Tack för tipsen! Har googlat lite på cobra nu och sett lite filmer på YouTube. Verkar ju minst sagt kraftfull... Och borde finnas på Cramo att hyra hoppas jag. Att borra större hål på toppen av cementbumlingarna och sedan gjuta fast nya galvade rör blir nog starkt, men vad använder man för cement som kan härda i saltvatten?
 
C
Cobra är väl atlas copcos namn på vad som annars kallas för "bergborrmaskin".
 
Lite beroende på omständigheterna om det funkar bra men jag skulle nog hyrt en hudraulisk kärnhålsborr och borrat tex 50mm hål som är 30cm djupa i betongen och sedan bara stoppat i galvade eller rostfria rör att hänga bryggan i.
Börja med ett hål längst in och sedan ett längst ut, spänn ett snöre mellan dessa att borra efter så får du en snygg rad.
Fördelen med hydraulborren är att den inte är känslig för vatten och är lätt att handskas med, du kan tom använda den under vattnet om det behövs och om du inte har el nära så finns bensindrivna hydraulaggregat med
 
Vad tror ni om att fästa dessa i cementen och sedan bygga bryggan på stolpart av impregnerat trä?
http://www.jula.se/tt-stod-131874

Då borde man klara sig med en batteridriven slagskruvdragare och expanderbult. En enkel lösning, men hur länge tror ni att det håller? Är stödet tillräckligt galvat för att inte börja rosta direkt och hur lång livslängd kan impregnerade trästolpar ha i förhållande till galvade rör?
 
menhir skrev:
Vad tror ni om att fästa dessa i cementen och sedan bygga bryggan på stolpart av impregnerat trä?
[länk]

Då borde man klara sig med en batteridriven slagskruvdragare och expanderbult. En enkel lösning, men hur länge tror ni att det håller? Är stödet tillräckligt galvat för att inte börja rosta direkt och hur lång livslängd kan impregnerade trästolpar ha i förhållande till galvade rör?
Jag skulle inte valt dessa beslag.
Även i Skåne blir det ju is ibland, eller hur?
 
Tack för länkarna. Jag vet skillnaden, men är förskräckligt slarvig när det gäller att använda rätt benämning. Fy på mig. Ska försöka bättra mig och fortsättningsvis skriva betong istället för cement i denna tråden... ;)
 
anaitis: Varför klarar inte de beslagen lite is?
 
menhir skrev:
Vad tror ni om att fästa dessa i cementen och sedan bygga bryggan på stolpart av impregnerat trä?
[länk]

Då borde man klara sig med en batteridriven slagskruvdragare och expanderbult. En enkel lösning, men hur länge tror ni att det håller? Är stödet tillräckligt galvat för att inte börja rosta direkt och hur lång livslängd kan impregnerade trästolpar ha i förhållande till galvade rör?
Funkar nog med den modellen. Dom kommer ju inte hålla i all evighet men ett bra tag iaf. Du behöver en borrhammare för att borra hålen till expanderbultarna. En slagskruvdragare kan du bara skruva med.
 
LLLVäxjö skrev:
Funkar nog med den modellen. Dom kommer ju inte hålla i all evighet men ett bra tag iaf. Du behöver en borrhammare för att borra hålen till expanderbultarna. En slagskruvdragare kan du bara skruva med.
Aha, jag har aldrig använt en slagskruvdragare (bara sådan utan slag) men inbillade mig att slagskruvdragaren motsvarade slagborrmaskin, men med batteri. Man lär sig nåt nytt varje dag!
 
menhir skrev:
anaitis: Varför klarar inte de beslagen lite is?
Mkt stora krafter när isen börjar röra på sig.
Det är alltså inte frysverkan som är problemet utan rörelserna.
Har egen erfarenhet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.