Nu har jag varit för snabb och nu när jag nästan är klar med friggeboden har jag insett att då den är 15m2 så måste den vara brandklassad. Ena hörnet ligger 1,6m från husets hörn och en sida ligger 3,4m från husets ena sida (parallellt). På långsidan (3,4m från huset) mot huset har jag dessutom en dörr och en garageport. Som jag har förstått det ska allt inom 4m från huset brandklassas. Det är väl inga större problem med väggarna (upp med dubbla lager gips bara) men hur göra med dörren och garageporten? Eftersom det inte verkar finnas några (i överkomlig prisnivå) brandklassade garageportar att köpa funderar jag på:
  1. Kan jag dela av friggeboden med en brandvägg så att jag får ett utrymme som är 5m2 och ett som är 10m2 och därigenom komma runt kravet på brandklassning som gäller byggnader över 10m2?
  2. Om jag bygger en skjutdörr (garageport) av stålreglar, med gips och någon slags plyfa på. Gäller den då som brandklassad? Om det hade varit en vägg hade den varit okej men nu blir det en luftspalt mellan skjutdörren och väggen.
Tacksam för alla tankar och idéer!

/ Micke
 
En annan tanke är att ta upp ett hål för en ny dörr (längre från huset än 4m) och sätta igen de som nu finns. Räcker det då att brandklassa allt som är inom 4m från en annan byggnad eller måste hela friggeboden brandklassas?
 
Dela av lär ju inte göra ngn nytta för byggnaden är ju iaf 15m2?

Men om du har möjlighet så borde det räcka med att du skruvar på en tunn plåt på insidan av dörren, nu är jag inte säker på detta men normalt godkänns ju e vanlig innerdörr med plåt på som branddörr i ett pannrum iaf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.