Status
Tråden går ej att kommentera.
Ericc
bonzichrille skrev:
Min vvs-kille blev gladare över HAFA blandaren. Nu gav han mig garanti på installationen.....
Kanon! d^_^b
 
Lustigt hur någon kan uttalas sig om kvaliteten på produkter som dom inte "befattar" sig med. Skulle vara som att jag försökte såga ett bilmärke som jag aldrig ägt eller kört. Den är dålig för att?
 
H
cem77 skrev:
Lustigt hur någon kan uttalas sig om kvaliteten på produkter som dom inte "befattar" sig med. Skulle vara som att jag försökte såga ett bilmärke som jag aldrig ägt eller kört. Den är dålig för att?
De har väl testat tidigare och sedan pratar man säkert med varandra, eller?
 
Pratade med min rörmokare. Han sa då att IKEA blandare fungerade i 7 av 10 fall. Det tyckte han var för kass. Det var stor skillnad på HAFA blandaren, enligt honom.
 
H
Skönt att att man har HansGrohe, FM Mattsson, det är iallafall kvalitet.d^_^b
Var installallera något som är minder bra?
Var en får ju ju göra som den vill, förstås. :):D:D
 
HEM2121 skrev:
Skönt att att man har HansGrohe, FM Mattsson, det är iallafall kvalitet.d^_^b
Var installallera något som är minder bra?
Var en får ju ju göra som den vill, förstås. :):D:D
Jag har 3 FM Mattsson blandare, och 1 IKEA blandare. 3 av dem läcker vatten och en gör det inte. Gissa vilken. :D

Kan ju bero på att FM Mattsson blandarna är 30 år gamla och IKEA blandaren är 3 månader gammal, fast den är också bytt en gång där den första IKEA blandaren läckte vatten direkt.
 
Och dina fmblandare är bara att packa om så håller dom 30 år till....Nästan.
 
AnneFi
Det som jag tyckte var bra med våran gustavsbergblandare var att när den läckte trots att den bara var någon månad gammal så kom först vår rörläggare för att byta packningar. När det inte hjälpte kom det ut en kille från gustavsberg för att titta på den inom några dagar. Det hade blivit något fel vid gjutning så han tig den med sig och kom med en ny dagen efter.
Gör IKEA sånt?
det som var mindre bra var att killen från Gustavsberg inte fattade att vår låda i HAFA kommoden satt fast med skruvar trots att jag sade till honom så han slet av den.
 
Inte behöver man ha ägt en Simca för att veta at den inte har samma standard och kvalite som en BMW?
Beror väl iof på vad man definerar som kvalitet med iof för visst är det nog så att 10st IKEA-blandare håller lika länge som en Mora gör men har man lust att ha en rapplig sak under tiden och dessutom byta ut den med jämna mellanrum?


cem77 skrev:
Lustigt hur någon kan uttalas sig om kvaliteten på produkter som dom inte "befattar" sig med. Skulle vara som att jag försökte såga ett bilmärke som jag aldrig ägt eller kört. Den är dålig för att?
 
riktigt klok rörmokare. man lämnar inte garanti på ikeaprodukter. det får ikea stå för
 
Hej

1. Jag tycker det ofta skrivs i forumet att hantverkare vill sälja materialet för att "tjäna pengar"... Ni som stör er på det, jobbar ni gratis???

2. När någon kommer hem till er så kollar de (förhoppningsvis) inte i toa skåpet hur kopplingarna är gjorda utan vad ser de, jo tex blandaren. Om den står och droppar frågar de kanske er -Vilken röris använde ni? Inte kul för rörisen att montera skräp mao, oavsett vem som äger garantiåtagandet. Det är samma med snickare. Känner flera stycken som vägrar låta kunden själva montera lister etc... Det är ju det som syns...

Mvh
 
Wasa skrev:
Hej

1. Jag tycker det ofta skrivs i forumet att hantverkare vill sälja materialet för att "tjäna pengar"... Ni som stör er på det, jobbar ni gratis???

2. När någon kommer hem till er så kollar de (förhoppningsvis) inte i toa skåpet hur kopplingarna är gjorda utan vad ser de, jo tex blandaren. Om den står och droppar frågar de kanske er -Vilken röris använde ni? Inte kul för rörisen att montera skräp mao, oavsett vem som äger garantiåtagandet. Det är samma med snickare. Känner flera stycken som vägrar låta kunden själva montera lister etc... Det är ju det som syns...

Mvh

Alla måste få tjäna pengar men måste vara så in i h-te sneda priser. Om du kan motivera till varför man ska betala mer av en hantverkare än vad gemene man kan köpa samma material på öppna marknaden, jag tror att det är det som folk i allmänhet blir förbannade på. Varför ska det vara så synd om hantverkre, de har aldrig haft så mycket arbete som nu, de kan salta fakturor (ROT), de får ofta sälja material med bra vinst osv osv.. Och allt detta finns det människor som försvarar...:x
 
Wasa skrev:
Hej

1. Jag tycker det ofta skrivs i forumet att hantverkare vill sälja materialet för att "tjäna pengar"... Ni som stör er på det, jobbar ni gratis???

2. När någon kommer hem till er så kollar de (förhoppningsvis) inte i toa skåpet hur kopplingarna är gjorda utan vad ser de, jo tex blandaren. Om den står och droppar frågar de kanske er -Vilken röris använde ni? Inte kul för rörisen att montera skräp mao, oavsett vem som äger garantiåtagandet. Det är samma med snickare. Känner flera stycken som vägrar låta kunden själva montera lister etc... Det är ju det som syns...

Mvh
Om jag hade en snickare i huset som vägrade låta mej montera listerna, med motiveringen att han skulle få skulden för att det ev inte blev snyggt, skulle han åka ut illa kvickt.
Att däremot säga "det kanske är bättre att jag monterar listerna, det brukar vara svårt att få till det snyggt själv", är givetvis helt ok. Men där går gränsen.
Varken han eller någon annan hantverkare anvarar för, eller ska lägga sig i, något annat arbete än det de själva utför. Men får gärna komma med råd.
En rörmokare som vägrar sätta upp en blandare som han är övertygad om inte håller måttet tycker jag är ok. Han skulle ju komma att ansvara för en installation som han själv avrått från.
Men han får inte vägra att dra fram anslutningarna, och låta mig montera blandaren, och därmed överta ansvaret för densamma.
 
Har en kompis som är rörmokare. Gjorde ett undantag en gång och installerade en IKEA blandare i ett nyrenoverat kök. Gick ner i källaren och vred på vattnet. Upp och skulle provspola. Så fort han tog i blandaren sköt den isär och han hade fullt sprut upp i tak, ner bakom skåp och ner på nya parketten. Hann bli några liter innan hann hade slängt sig ner för källartrappen och stängt av. Blev till att riva ur köket igen och torka. 9 veckor senare monterade han en FM blandare. Nu var det ju inte hans fel men att stå i det läget och känna skammen när vattnet sprutar ville han bara vara med om en gång på Ikeas bekostnad. Kunden hade dessutom hela tiden skrytit över sitt kök som kostade över 200000kr men några hundra extra på blandaren gick inte.
 
Hade din rörkompis varit smart, skulle han monterat ett par Ballofixer under diskbänken. Då hade han sluppit springa i trappan. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.