S
Hej!

Ska dela klinkerplattor på diagonalen och det gäller 30x60 plattor. Snittet är närmare 40cm långt. Plattorna är typ 10mm tjocka...
Min lilla kakelskärare pallar inte trycket och antingen går skivorna inte ner och om de väl gör det vid 90 graders kapningar så går de inte knäcka i skäraren.

Jag har en vinkelslip med en skiva avsedd för sten. Men hur ska jag göra?

1. Kapar jag under eller ovanifrån?
2. Hur djupt ska jag skära, om helt igenom... då ska man väl inte skära djupare än nödvändigt, det kanske hugger?
3. Är det lätt? Jag menar det är inte som att borra med betongborr i klinker dvs borren bara glider runt?
4. Hur blir snittet? Kommer det flisa sig och bli fult?
5. Ska man skära mot en betongplatta eller ska man låta klinkern hänga ut från en arbetsbänk och låta biten falla på en kudde? :rolleyes:
6. Något annat att tänka på bortsett från skyddsglasögon och hörselskydd?
7. Hur märker man en näst svart/mörkgrå klinkerplatta? Ett blyertsstäck syns ju bara i en viss vinkel mot ljuset... krita? typ från gipsvägg?
 
Mitt förslag är att du sätter maskeringstejp och ritar med blyerts. Då flisar det inte och markeringen syns.
Jag tror det är enklast att lägga 2 brädbitar som underlag och skära mellan dessa.
Skär från ovansidan med vinkelslip och diamantskiva (den skivan som inte har "tänder"). Skär hela vägen rakt igenom.
 
Eller hyr/låna riktig skärare om det är mer än enstaka platta..
 
Jag köpte en skärmaskin (heter dom så?:blushing:) av det kända märket Alpha Tools, :rolleyes:Bauhaus låg-lågprismärke. Diamantskiva med vattenkylning, simpel modell för 495 pix lr nåt. Det är otroligt mycket enklare att skära plattor med en sån än med vinkelslipen, jag har skurit plattor (lika stora och större som dom Du har) till köket, hallen och ett badrum nu och maskinen fungerar fortfarande.
Köp en sån hellre om det nu inte bara är en platta eller två och aldrig mer.
 
När jag la klinkers till hallen, 30x60 så hade jag problem med att klinkersskäraren "tuggade" sönder plattorna. Fick då istället tipset att använda vinkelslip med diamantklinga. Han sa även att jag skulle rulla klingan längsmed plattan tills den gick helt av.

Det fungerade hur bra som helst. Så jag tror det kommer funka för dig också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.