Hej

Jag håller på att kakla i ett källarrum obs inte våtrum. Tyvärr har är jag så missnöjd med valet av fogfärg att jag vill byta ut den. Har försökt skrapa bort den med hjälp av en skrapa. Detta har gått ganska bra men resulterat i att jag skadat glasyren på ett antal plattor som jag kommer att behöva byta nu.

Undrar om det inte finns nått lämpligt verktyg man kan nyttja. Funderar lite på en vinkelslip med lämplig skiva till.
Men det kanske fins nått mindre och smidigare som man kan fräsa bort fogarna med.

Fogarna är 0,5 mm
 
0,5 mm? Då blir det nog knivigt att skrapa ur dem. Möjligen med hjälp av brytbladskvin men då riskerar du å andra sidan att få fula metallutgjutningar på plattorna.

Om du däremot menar 5 mm så finns det ett antal hjälpmedel. Personligen använder jag en Fein med fräsblad och det går utmärkt ned till fogbredder om 2 mm. Annars är det skrapa som gäller och det finns t.om skrapor gjorda för ändamålet på välsorterade kakelbutiker.
 
givetvis hade det blivit fel och 5 mm bredd. hmm får kolla vad en fein är för något då. skrapan jag hade var anpassad för kakelfog men känndes som risken att slinta och sappa glassyren var stor. Där av 5 plattor åt helvete hittis.
 
Har inte särskilt bra koll på området, men jag har för mig att jag har hört om någon produkt som man kan "måla om" fogen med.. Någon annan som vet mer?
 
aleica skrev:
Har inte särskilt bra koll på området, men jag har för mig att jag har hört om någon produkt som man kan "måla om" fogen med.. Någon annan som vet mer?
Vi har använt en sådan och det blev INTE bra... Ojämnt och fult. Sen har vi försökt tvätta bort den, det blev ännu fulare...
Några år sen dock.
 
T
Freddy-79 skrev:
[länk]

funderar på om man inte skulle kunna använda en sån här för att fräsa bort fog.
Nej, men däremot en Fein Multimaster:

fein4.jpg
 
Freddy-79 skrev:
[länk]

funderar på om man inte skulle kunna använda en sån här för att fräsa bort fog.
Har för mig att det finns ett särskilt tillbehör till den typen av maskiner just för att köra kakelfog.
 
Tror ni att det funkar med en Dremmel Multislip?
Jag är i samma läge, måste ta bort lite fog och foga om , då den blivit missfärgad.
Bengtnr1
 
aleica skrev:
Har inte särskilt bra koll på området, men jag har för mig att jag har hört om någon produkt som man kan "måla om" fogen med.. Någon annan som vet mer?
Japp det finns produkter för att färga om fogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.