Jag läser och jag läser om våtrum och branschregler och skador.

Den renovering jag gör är i källaren och där kommer inte en läcka att ställa till med några problem men om jag skulle göra en renovering i badrummet på övervåningen träbjälklaget skulle jag tänka mig för en eller två gånger innan jag startar en renovering med de dåliga förutsättningar som finns att lyckas.

Jag är seglare sedan ungdomen och har underhållit några båtar under åren. Det är viktigt att få det tätt i skrovet vilket annars visar sig på ett drastiskt sätt med båten på botten.

Nu senast läste jag Länsförsäkringars undersökning gjord av SP med tio försäkringsfall.

De tätskikt man åstadkommer idag med att rolla på en gummilösning verkar ju vara att ta väldigt lätt på vattenläckage-problemet. Det behöver inte vara mycket rörelse för att en spricka uppstår i tätskiktet. Trä är inte ett dött material och rör sig. Speciellt mycket när det växlar mellan vått och torrt tillstånd (jfr. en träbåt på våren med stora springor som sväller i ivattnet).

Golvbrunnen som köps idag är en lättjefullt gjord konstruktion. Tillverkaren av golvbrunnen överlämnar till hantverkaren att få det tätt efter bästa förmåga. Om det blev tätt eller inte visar sig när försäkringsbolaget skickat ut sina hantverkare.

Den bör göras om som t.ex ett stort helsvetsat tätt segt vattentätt ark med golvbrunnen som en "fördjupning" i arket. Den kan få kosta ett par tusen men kan då hanteras av alla som inte använder spikskor när han sätter fast golbrunnen. Skulle det svikta i golvet spelar ingen roll för tätheten. Lägger man kakel kompletterar man med en stabil armerad spackelkaka som grund. På tätskiktet svetsas en heltäckande duk ovanpå hela tätskiktet så kakelplattor utan risk kan bytas ut när det uppstår problem med släpp eller att man vill låta allt torka ur och rengöra från allt som samlats bakom och under kaklet (usch). Sen lägger man ny heltäckande duk och kakel enl. senaste modet. På detta sätt har man fått ett våtrum som inte behöver göras om i grunden men ändå fräschas upp lätt. Ett säljargument när huset ska säljas att ha system

I övrigt är det risk för läckor i tätskiktet vid alla skarvar. Här finns tätskikt i duk som verkar vara en bra lösning. Med helsvetsade hörn som limmas med duken. Här kan då golvbrunnsduken ansluta om det är ett duschrum eller golvduken limmas mot golvbrunnsduken med full överlappning ända fram till golvbrunnen. Avslutas med toppduken runt hela rummet.

Försäkringsbolagen skulle säkert uppskatta en ny regel där man bara skulle få använda "Helsvetsade våtrummet Ångtätt" framtagen i samarbete med Länsförsäkringar och testad av SP.

I mina tankar finns att i "Våtrum 1" byggs som en plastbåt med en glasfiberarmerad väggkonstruktion där hela rummet upp till taket utgör en helt vattentät "låda" med en fläktstyrd ventilerad spalt bakom runt om hela rummet inkl. golvet med en fuktmätare med larmindikering över viss nivå.

Dags att skriva om reglerna? Ovanstående är inte nån ny teknologi. Alla byggstenar finns om man vill få ett "med säkerhet tätt våtrum". Varför skulle man inte vilja ha det i sitt dyra hus.

Tätskikt på burk bör i vilket fall förbjudas. Det är som gjort för misstag. Våtrumsduk med aluminiumfolie är nog det enda som blir riktigt tätt. ?
 
Varför inte helsvetsat i syrafast stål när man ändå håller på?
0.4mm stålplåt borde tåla spikskor.
 
Bra idé!

Skulle inte komma på bättre själv.

Fler idéer.
 
Syrafast stål e kanon, då kan man lackera med billack väl? Men hur gör man med dörren? kan luckan från en u-båt funka?
 
Ericc
forgus31 skrev:
I mina tankar finns att i "Våtrum 1" byggs som en plastbåt med en glasfiberarmerad väggkonstruktion där hela rummet upp till taket utgör en helt vattentät "låda" med en fläktstyrd ventilerad spalt bakom runt om hela rummet inkl. golvet med en fuktmätare med larmindikering över viss nivå.

Dags att skriva om reglerna? Ovanstående är inte nån ny teknologi. Alla byggstenar finns om man vill få ett "med säkerhet tätt våtrum". Varför skulle man inte vilja ha det i sitt dyra hus. [/QUOTE)

Plastpest?
 
Snart får vi kanske se helgjutna badrum i plast som man har i Japan eller för den delen i husvagnar,etc.
Inte en chans att det läcker, men snyggt, nja....
 
optimum
Eller strunta i att dra in vatten. Ta in en hink med vatten vid behov. Duscha med en slang ute i trädgården, eller flytta ut och bo under en gran i skogen.

Problemet är alla dessa nya otestade lösningar och fusk vid byggnationer. Regelverk som är så komplext så ingen hantverkare i världen klarar av att följa alla nya regler. De hinner knappt bygga färdigt innan det är dags för nästa version av reglerna.
Ena dagen ska man välja renoveringsgipps och sedan är det totalförbjudet och samtliga väggar ska rivas och reglas cc30 med våtrumsskivor, sedan är det ok igen med gips. Mitt nyrenoverade badrum hade spånskivor på reglar cc60 och var perfekt efter 25 år (dock trist och slitet)

Sedan blir det så svindyrt så många går genvägar och anlitar oseriösa firmor eller bygger själva med bristfälligt material.

Allt detta gör att försäkringsbolagen knappt vill vara med och ta det ansvar man betalat för.Speciellt med flera olika regelverk som knappt hänger ihop,

Givetvis finns det undantag och vissa riktigt bra byggen finns.

mvh Roland
 
Jag skulle vilja vända på det, varför skall vi bygga ett rum som tål att besprutas med vatten på golv och väggar utan att ta skada? Kan vi itne bara ge f-n i att hälla ut vatten på golvet?

Om vi sätter in duschkabin, och inte har duschmunstycke till badkaret, så är problemet löst?
 
Det är ju så de gör i England, med heltäckingsmatta i badrummet.

De är väldigt skeptiska till våra heltäta badrum. "Om det är tätt, var skall då vattnet ta vägen om karet svämmar över?"
 
H
Tältade på gården och Testade med vattenslag som dusch, snön låg utanför, kallt som attan, nä, det var inget vidare :D (under färdigställande av badrum).
 
Det är vanligt i Sverige med, kanske främst i lägenheter?

Samma ställe vattnet tar vägen om handfatet svämmar över i en toalett (utan golvbrunn).

Vart tar vattnet vägn i köket, när diskmaskinen svämmar över? Eller den nya fina "side-by-side" med kallvatten?
 
H
-MH- skrev:
Det är vanligt i Sverige med, kanske främst i lägenheter?

Samma ställe vattnet tar vägen om handfatet svämmar över i en toalett (utan golvbrunn).

Vart tar vattnet vägn i köket, när diskmaskinen svämmar över? Eller den nya fina "side-by-side" med kallvatten?
Numera sätter man dit en liten golvbrunn.
 
-MH- skrev:
Jag skulle vilja vända på det, varför skall vi bygga ett rum som tål att besprutas med vatten på golv och väggar utan att ta skada? Kan vi itne bara ge f-n i att hälla ut vatten på golvet?

Om vi sätter in duschkabin, och inte har duschmunstycke till badkaret, så är problemet löst?
Ligger mycket i det. Att varje hantverkare ska bygga sin vattentäta "låda" och beställaren ska kunna lita på det är inte rimligt. Vad händer när virket krymper? Har hantverkaren koll på hur mycket träreglarna rör sig i golvbrunnsupphängningen. Är vidhäftningen mot den smala golvbrunnskanten så bra? Tätar klämringen och är golvbrunnen så stabil att den inte ger med sig så klämringens tätningsring släpper in vatten ner i golvet.

Sen ska allt detta kaklas så en ev. spricka döljs bakom det vackra kakelskiktet. Våtmattans spricka i et hörn har man chans att upptäcka i tid.

Våtrum i träbjälklag är en riskkonstruktion och jag avundas inte hantverkarna. Eller den som beställt ett kaklat badrum på andra våningen i ett trähus.

Dags att duscha i källarn eller köpa duschkabin. Eller badkarsmodul komplett med vägg och golv inkl. pump som släpper ut vattnet kontrollerat till golvbrunnen. Läckindikering om vattnet stiger i golvbrunnen.
 
Jag tycker du verkar lite väl nervös... Har precis färdigställt badrum med tätskikt i dukform och jag är inte ett dugg nervös. Ostabil golvbrunn? Näe.... Sitter klibbmattan som tusan runt brunnen? Ja... Se till att det blir gjort rätt (fråga inte på bauhaus eller lokala brädgården..) och njut av livet...
 
Jag tror att Stockholmshem använder bitumenmatta som tätskickt i sina badrum vi renovering.
Bitumen är säkert inte godkänd enligt BKR och betydligt besvärligare att jobba med, men tål säkert mycket mer rörelse än de moderna tätsystem som är godkända idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.