Hej, är rätt ny och får se om man kan får lite tips av andra i detta forumet:)

Jag har ett hus som befinner sig nere i den skånska landsbygden. Huset står på en torpargrund och har två våningar på totala 139 kvm. Troligen finns det ingen som helst isolering på golvet som är på botten våningen, då det blåser kallt och det är svårt att behålla värmen i huset.

Vi har nyligen bytt fönster i nästan hela huset, och nu denna vintern har vi märkt att detta har varit en bra inventering.

MEN faktum är att vi måste göra något åt golvet. Jag har frågat runt om hur man bör göra och vad ska man tänka på. Och fått olika slags svar.

Jag tror personligen att bästa är att riva upp golvet och då får man göra detta ovan från då det inte går att krypa under grunden. Detta inne fattar ju en del jobb och jag har inga direkta vanor än med att renovera och funderar på att det bästa är att hitta en snickare som kan hjälpa mig med detta. Någon som vet vart man kan finna en duktig snickare? Har heller inte riktigt med tid att göra det själv.

Men min fråga är om min ide´att riva upp golvet och lägga nytt är rätt tänkt och vilken isolering ska man använda?
Fick tips om att först lägga spån och sen isolering ovan på så att när spånet försvinner under åren ligger isoleringen kvar.

en annan tyckte att vi skulle isolera ovan på det befintliga golvet som det är i dag med liknade frigolit. Men då blir det ju att man höjer golvet vilket jag upplever att det blir ju dumt för då kan man ju inte stänga dörrarna.

Jag behöver tips på hur vidare jag ska lösa detta med att stoppa den kalla luften som rasar in under från. Och jag antar att man måste även tänka på att det ändå ska finnas någon form av luftventilation eller tänker jag fel?

Och vad för material ska jag använda mig av?

Tar gärna i mot allas funderingar och förslag!!

Mvh
 
Kom du inte under så har du inte så mycket val mer än att isolera uppeifrån. En sak som du bör tänka på är att du löser de fuktproblem som du kommer få i din grund när du isolerar golvet, eftersom du kommer kyla ner den när ingen värme läcker ut ner där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.