Om ni hade byggt nytt idag.

Vad hade ni satsat på?
Vilken värmekälla?
Vilket ventilationssystem?

Och varför?
 
Ingen som har några tips?
 
_ap_
Mycke beror väl på hur många m2 man ska värma.

En sak jag skulle satsa på är MYCKE isolering.
 
Siporex+200mm EPS
Golvplatta med golvslingor i.
Tot 200 kvm inkl varm garage.
Jag är alergiker och vill kunna filtrera luften.

Ca 30% fönster!
 
_ap_
tja det är svårt, pump säger väl alla men vad är du nyfiken på själv?
 
Kollade lite och blev dummare....

Tänkte på Comfortzone CE 50 + deras tilluftsvärmare ILPO T10+ acc tank + solfångare.

Men vet inte om det hela går att koppla ihop.
 
Helt klart välisolerat o sedan jordvärme o FTX ventilation Alt bergvärme för att kunna installera frikyla
 
OM det finns en värmepump som verkligen fungerar året runt skulle jag välja en sån men alltid har möjlighet till att elda med ved. Golvvärme överallt.

Det som talar emot fjärrvärme är priset annars är det en enkel och välfungerande värmekälla i vårt hus.
 
Hmm alla jord/bergvp fungerar året runt, Bara man dimensionerar rätt så behövs det ingen eltillskott heller..

Ett hus på 200m2 med golvvärme överallt som är välisolerat behöver ca 20-25W/m2 kallaste dagen så även den minsta markvp klarar att hålla värme utan tillskottsel
 
Vad är markvp? Jordvärme?
 
Glömde säga att jag varit i kontakt med energirådgivaren. Hos så att just i vårat område är jordvärme inte så lämplig. Jorden består av dränerande sand.

Undrar om hon verkligen är expert på detta eller bara gissade.
 
2an skrev:
Hmm alla jord/bergvp fungerar året runt, Bara man dimensionerar rätt så behövs det ingen eltillskott heller..
Jo det har jag läst i flera trådar och inte minst sett i reklamen.

Läser man andra trådar och frågor i husägartidningar osv osv verkar det ändå som om ganska många värmepumpsägare har stora problem både med värmen och funktionen.

Det är väldigt ovanligt att ägare till ved- eller oljepannor klagar på att dom inte får varmt, inte heller de som har fjärrvärme eller direktverkande el klagar på funktion och värme utan mest på kostnaden.
Ägare till värmepumpar däremot har en egen forumdel där alla problem diskuteras.
Allt detta kan knappast vara en slump :rolleyes:
 
Jan-Å skrev:
Jo det har jag läst i flera trådar och inte minst sett i reklamen.

Läser man andra trådar och frågor i husägartidningar osv osv verkar det ändå som om ganska många värmepumpsägare har stora problem både med värmen och funktionen.

Det är väldigt ovanligt att ägare till ved- eller oljepannor klagar på att dom inte får varmt, inte heller de som har fjärrvärme eller direktverkande el klagar på funktion och värme utan mest på kostnaden.
Ägare till värmepumpar däremot har en egen forumdel där alla problem diskuteras.
Allt detta kan knappast vara en slump :rolleyes:
vad gäller berg o markvärmepumpar så är väl ändå det såppas inkört att man vet att de funkar.

om man inte får upp värme i ett hus med en rätt dimensionerad berg eller markvärmepump så borde de nog mest ligga på installatören i nåt fel han gjort.

för som i mitt eget hus o andra med lyckade resultat så funkar det ju verkligen toppen.

däremot kan ja tycka själv att frånluftsvärmepumpar lämnar en hel del åt fantasin.
 
gb79 skrev:
däremot kan ja tycka själv att frånluftsvärmepumpar lämnar en hel del åt fantasin.
Vad menar du?
 
_ap_
Jan-Å skrev:
Jo det har jag läst i flera trådar och inte minst sett i reklamen.

Läser man andra trådar och frågor i husägartidningar osv osv verkar det ändå som om ganska många värmepumpsägare har stora problem både med värmen och funktionen.

Det är väldigt ovanligt att ägare till ved- eller oljepannor klagar på att dom inte får varmt, inte heller de som har fjärrvärme eller direktverkande el klagar på funktion och värme utan mest på kostnaden.
Ägare till värmepumpar däremot har en egen forumdel där alla problem diskuteras.
Allt detta kan knappast vara en slump :rolleyes:

Mycke ligger i att folk inte kan bedöma vad som är en bra offert eller inte.

Om jag skulle räkna på en supervärmepumps installation och hamna på 195 000:-
och Kalle på "snål varianten" för 145 000: - vilken väljer allmänheten?

Dom flesta sitter med underdimensionerade anläggningar dels för att dom är lättare
att sälja + att dom senasta vintrarna har varit riktigt varma vilket gjort att man
hellre gått ner i effekt istället för att vara ärlig.

Sen verkar många installatörer ha svårt att bedöma kundernas behov, inte sällan man ser liknande anläggningar i gamla olje eldade hus som i nybyggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.