Vilka värden % rf ska det vara i en nygjuten platta på mark, innan man lägger parkett eller innan man börjar arbeta i våtutrymmena?
 
Så du menar om det är 90% rf i plattan och så lägger du lite sågspån på plattan sen lägger en plast och parkett så möglar alltså inte sågspånet ? Trodde att kritiskt gränsvärde för mikrobiell tillväxt var 75% rf.
 
Om det är platta på mark finns ju redan plasten under betongen. Är det andra regler som gäller då eller, behövs väl ingen plast igen då.
 
koffa skrev:
aimless:
Ungefär så menade jag, eller rättare sagt så refererar jag till de regler som anges i Husama.
Det RF jag refererar till är inte på ytan ovanpå plattan, utan på 40 % av djupet ( läs 4 cm).
Och ja det är i princip omöjligt att ha en kemisk ren platta innan man lägger plast och golv så därför tycker jag Husamas krav på 95% RF är för högt och rekomenderar alltid 90% i de projekt jag arbetar.
Det RF 75 % du anger som gränsvärde är ju intressant eftersom man rätt ofta har en RF över 75 % i många byggnadsdelar av trä.
Tex. Hela takkonstruktionen 6 månader om året.

Men några gram spån på en betongplatta inneär ju ingen stor risk för tillväxt då det inte finns så mycket mer att växa i , än om man tex jämför med en reglad trävägg.

Mvh

Koffa
Mm det har du rätt i att det är många byggnadsdelar som har över 75%, Ditt exempel på taket, det kanske kan vara därför det finns så många företag som har tagit fram produkter för att undvika att du ska ha dom rf värdena på vinden.
 
nja någon diffusionstät plast under betongen finns inte. 85-90% RF på 1/4 djup är att rekommendera beroende på ytskiktsval. Plasten under parketten ser till att inte funkten kryper upp i trät och ställer till med bekymmer.
Har man matta så är det limmet som inte klarar över 85% RF. Det är ingen fara att lägga mattan i sig med 90% men total produkten blir mycket bättre om man väntar en månad och lägger matta vid 85%.

Sedan vad gäller RF i platan så är det endast ett spel med temperaturen som skapar lägre RF i plattan och inget annat. Därför vill man ha en ångspärr mellan btg och trä.
Man kan utlägga detta i evigheter....

jimmyboy_666 skrev:
Om det är platta på mark finns ju redan plasten under betongen. Är det andra regler som gäller då eller, behövs väl ingen plast igen då.
 
Mikael_L
zankan skrev:
klipp.... Det är ingen fara att lägga mattan i sig med 90% men total produkten blir mycket bättre om man väntar en månad och lägger matta vid 85%...
Fast nu tror jag det kan ta betydligt mer än en månad att gå från 90% till 85% ;)

Är man pressad av tiden kan man beställa lite dyrare betong som har lägre rH direkt efter den härdat. Sen är det värme och avfuktare igång om man fortfarande vill kapa tid och minska rH ytterligare.
 
Vad menar du Zankan. Finn det ingen diffusionstät plast under betongen?? Gör det väl, den läggas ju in i lagren med isoleringsskivor eller?
Ska man ha plast igen under parketten menar du??
 
Man beställer 45/55 bruk med vct 0.38 S5 uppvärmd med snabbhärdande cement i så går det snabbare... Men sen vill man ju ha värme....Och tätthus tar tid. Iofs är vintern optimal att bygga på om man vill ha ner RF inomhus vilket är att föredra.

Mikael_L skrev:
Fast nu tror jag det kan ta betydligt mer än en månad att gå från 90% till 85% ;)

Är man pressad av tiden kan man beställa lite dyrare betong som har lägre rH direkt efter den härdat. Sen är det värme och avfuktare igång om man fortfarande vill kapa tid och minska rH ytterligare.
 
Den plasten kan eventuellt stoppa lite markfukt men har marginell betydelse vill jag påstå. Det är fortfarande allt som ofta 100% RF under isoleringen och den stora RF skillnaden ligger från underkant betong till underkant isolering.

jimmyboy_666 skrev:
Vad menar du Zankan. Finn det ingen diffusionstät plast under betongen?? Gör det väl, den läggas ju in i lagren med isoleringsskivor eller?
Ska man ha plast igen under parketten menar du??
 
Ok.. så man lägger ytterligare en plast under golvet ovanpå betongen man lägger med menar du? Om man lägger parkett eller liknande?Visste jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.