Jag funderar mycket på detta med lutning och steghöjd då det känns viktigt att få en så bekväm trappa som möjligt. Vårt senaste förslag från trapptillverkaren säger 174mm stehöjd och 275mm djup. Men när jag mäter trappor hos kompisar är så gott som alla på minst 185mm steghöjd. Kommer vår höjd att kännas väldigt flack och ge en känsla av att man 'aldrig kommer upp'?

Ibland funderar jag på om man skulle skippa ett trappsteg, vilket skulle ge en steghöjd på ca 185mm, men även ännu djupare steg. Vad tror ni skulle kännas bäst att gå i?
 
Det finns en stegmåttsregel som man bör följa.
2 x steghöjden + stegdjupet = 630 mm (590 - 650 kan också accepteras).

I ditt fall hamnar man då på 623 mm och det tycker jag är utmärkt.d^_^b
Tänk på att en högre steghöjd känns jobbigare att gå i.q(;^;)p
 
Ja, den passar ju väldigt bra in på formeln, men någon har sagt mig att man inte ska stirra sig blind på den...

Jag är bara lite rädd att 174mm steghöjd känns så lågt att man istället tar dubbla steg åt gången för att det liksom ska hända nå't. Eftersom ingen annan trappa jag mätt har varit så låg tänker jag att det kanske inte är något vidare bra. Men kanske har jag helt fel där...?
 
Har en gjuten trappa inne med 160 mm steghöjd och 260 mm stegdjup och den är grymt skön att gå i. Och man vill definitivt inte ta dubbla steg.
 
De där 600-630 är ju baserat på en genomsnittlig steglängd för män, kvinnor och korta människor vill nog ha en lägre siffra och själv är jag ganska lång och tycker att många trappor ofta ligger på gränsen till att ha för korta steghöjd/steglängd. Gör som du har börjat med, testa hos kompisar vad som känns rätt för dig. Ang trappformeln så gäller den bara i ett ganska snävt intervall på steghöjd/djup, har man väldigt låga eller höga steg gäller andra samband. Det finns en graf över sambandet, lite svår att hitta men jag tror det ska finnas en länk här på forumet i en tråd.
 
Då kanske jag ska nämna att jag är 190 lång :)
 
Mikael_L
J.A skrev:
Ibland funderar jag på om man skulle skippa ett trappsteg, vilket skulle ge en steghöjd på ca 185mm, men även ännu djupare steg. Vad tror ni skulle kännas bäst att gå i?
Om du skulle vara hjälpt av en kortare trappa, dvs tar mindre plats på bägge våningarna kan du överväga det. Har du plats med det extra trappsteget och därmed en längre trapp tror jag inte att den föreslagna trappen känns fel. Maxar man steghöjden tror jag att man kan börja uppleva trappen som obehagligt brant.
Egentligen kan jag inte ge några bra råd, det andra skrivit om att provgå och mäta på andra trappor är nog bland det bästa.

(Vi brottas med att vi skulle behöva en så "kort" trappa som möjligt, så det är risk att vi får ta i rätt rejält på steghöjden, typ 185mm ... ;))
 
Grejen är ju att trappan inte bara ska funka för mig. Vi är flera i familjen i olika åldrar och längder, och det gäller såklart att hitta något som känns vettigt för alla.

Vi har absolut utrymmet för denna trappa, så vi är på inget sätt hjälpta av en kortare variant. Allt detta handlar bara om bekvämlighet. Men för mig känns 185mm steghöjd inte alls heller högt. Vi har 200mm i källartrappan, så jag är van, även om det såklart inte är något jag eftersträvar i det här fallet *s*

Men nu känns det som att vi har bestämt oss. Det får bli enligt det förslag vi har fått. Tack för era synpunkter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.