Jag har planer på en överdimensionerad solvärmeanläggning. Ca 20m2 plana solfångare monterade 60gr och kopplade mot 2x750 + 2x500 L acktankar. Jag vill mao få ut lite mer på vår och höst. risken är då att jag får lite för mycket värme på sommaren.

Är det någon som har satt upp ngn form av skuggning eller annan form av begränsning för att minska sommarvärmen och då kunna ta bort den under resten av året?
 
nej, men jag har sett anläggning med solpaneler som under en dassig vinterdag ifjol med 3-5 minusgrader och helt tvärgrå himmel gav 33 grader till acktankarna.

appr. o skugga paneler.
 
Du måste ju ha något som reflekterar bra.
Den billigaste "skuggningen" får du med vanlig presenning som är silverfärgad.
Andra tips:
Kraftig plastförstärkt aluminiumfolie monterad i ramar.
Reflexfilm, som man har till vanliga fönster, monterad på plexiglasskiva.
 
Går det att montera en jalusi eller markis över en del av fångaren och sedan manuellt eller med hitechlösning med termostatstyrning av spjällmotor öppna och stänga ljusinsläppet?!
 
Behövs inget reflekterande material. Även om du har en svart pressening så kommer den inte att värma upp något nämnvärt genom glaset då glas leder värme dåligt.
Problemet blir med dina plana solfångare att du kommer få dålig temperatur i dom när det är många minusgrader ute. Satsa hellre på 5 kvadratmeter vacumrör som fungerar i minusgrader och mindre tankvolym. 500 -700 liter räcker bra med den ytan. Då får du solvärme 6 månader om året i tillräcklig mängd för att klara varmvattnet för 4 personer. Övrig tid är det så få och sällsynta dagar som ger någon solvärme att din investering aldrig kommer att betala sig, mycket mindre fungera.
 
Mr Ola!

Vore en underbar lösning!

CEM77!

Vi är 6 personer och det jag vill ha ut av anlägningen är ett litet men ändock tillskott så länge som möjligt under höst och vår. Under högsammaren räcker det säkert med vad som helst men men.
 
Helt OT, men igår laddade mina tre kvadrat vacuumrör min 300l-tank till 71 grader i topp. Inte helt kasst för dåligt vinklade rör (ca 25 grader, SSV) i mitten av mars.
 
tänkte en tanke

är det hemmabyggda eller köpta fångare du ska ha ? då det blir ju ganska dyrt att överdimentionera så mycke :blushing:

för det lät räcka med hälften och så tar du bort de två tankarna på 500l så spar du ju en slant där med

men det är en tanke bara men när det kommer till få bort effekten så är nått som skuggar bra nog och så länge det inte ligger mot så det kan föra värmen igenom så ser jag att svart tyg skulle vara ett alternativ (nått kraftigare tyg då)

så vad jag skulle skissa på är en ram med reglar ovanför med typ cc120-150cm med typ pem slang som du sågar ett spår i längsmed och fäster på ramens och säg att man tar 16x12mm PEM slang och sågar ett spår i den så kan du köpa typ 8mm rep som du sen viker tyget runt och har över halva repet utan så det hela tiden ligger i slangen och har tyget på en rulle i överkant så kan du dra ner den över så mycke eller lite du vill och du sa att det var 20kvm så säger vi att det är 4x5m och det är 5m brett så var min tanke att delar du upp det i 4fack med ett regelvärk som är typ 20-50cm ovanför panelen (så luft kan strömma fritt mellan)
så kan du bestämma själv hur mycke skugga du vill ha eller behöver ha genom att dra ner en eller tre eller tom alla fyra över solfångaren

och vill du så kan du ju sätta en motor på den som drar den upp eller ner
(har du typ en vajer eller så som går två eller tre varv runt både stången/rullen nere och uppe så är det väldigt lika mycke som du matar ut på den ena som den andra drar in så linan är fullt spänd jämt )

men det kan vara nått att tänka på iallafall eller ?
 
Jeg ville brukt vakuumrør. Jeg har bygd en plan solfanger fra grunnen og oppdaget at jeg måtte redusere effekten for å holde kostnaden nede. Blant annet var herdet, jernfritt glass veldig dyrt.

En alternativ for skygging er å plassere solfangerne på veggen. Det gir god effekt på høst og vår men reduserer sommereffekten. Se midt nede på denne siden http://www.alliedsolar.ie/tubes.html

En annen annen grunn for vertikal plassering eller å lage skygge, er riming. Vakuumrør er så kalde på utsiden at de kan rime på natten og det tar lang tid før rimet smelter (det er en grunn til at noen mener flate solfangere er like gode).

Mitt forslag til skygge er billig veiduk (duk som legges under veien når den bygges). Klipp noen hull i den så vinden ikke får tak. Det burde kunne lages et rimelig wiresystem som heiser gardinen ved morgengry og senker den på kvelden eller om det blir for varmt vann i tanken. Det gjør ingenting om duken ligger mot rørene for de er issolert med vakuumet.
 
J
Ring något segelmakeri och be dem sy ett skydd.

Desto ljusare färg desto mindre värme..
 
gör som på växthus
spruta kalk vatten stoppar värmen regnar bort av sig själv
 
Kolla först om det behövs ;)
2500 liter är rätt stor volym, Iof så har Roli här på forumet fått upp sin 1800 L tank till nära 100° med 11 m2 plana men då har han flackare vinkel som ger mer på sommaren
 
nu blir jag lite nervös inför mitt eget planerade solfångarbygge som jag tänkt överdimensionera. men skuggning har jag inte tänkt på, jag trodde att man ordnade med styrning så att inte cirkulationspumpen går när acctanken är uppe i maxtemperatur, vätskan som är kvar i solfångarna får expandera till expansionstanken. Är det inte så det fungerar? känns som en enklare lösning än att behöva automatik för att skugga själva solfångarna.
 
Micke berglund:

Så fungerar det för det mesta om du har vakuumsolfångare.

Kommer du däremot att ha plana solfångare så går det oftast inte att stänga pumpen när solen skinner. För då går den vätska som finns i solfångarna snabbt i kok. Man kan dimensionera expansionskärlet för detta men det blir stort, men det är inte det verkliga problemet utan det är vätskan i systemet som inte "tycker" om att utsättas för upprepade kokningar. Några enstaka gånger fungerar nog men inte mer. Man kan iofs byta vätska varje år men det blir kladdigt och söligt samt onödiga utgifter.

Att värma stora ackvolymer är inga problem med solfångare. Just nu ligger bottentempen i min ack och pendlar mellan 80-90°. Ackvolym = 1800 liter med dubbla solslingor(högt och lågt i tanken), solfångare 11,2 m² Lesol 5AR.
 
Redigerat:
Jag antar att dom flesta använder sig av så kallad partiellförångning i dagens läge, oavsett om dom säljer plana- eller vakuumrörssolfångare. Expansionskärlet dimensioneras 3 * solfångarnas volym, men det finns även en mer noggrann formel för det. Och angående glykol så finns det speciell "värmebärarvätska" som är avsedd för solfångare, blandannat Tyfocor LS, men självklart är det inte bra att koka solfångarna, men vill man ha stor solfångarvolym jämfört med tankvolym så går ju även det att lösa utan att man får kokningar, särskilt bra är det om man har tex en pool.

En bra rapport om partiellförångning: http://dalea.du.se/research/archive...4d42/30513ff1-80be-45f6-a075-a90019eb34ab.pdf


Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.