Hej
Jag hoppas att denna tråd passar, även om jag inte är säker på vad som är mitt problem.
Det rinner vatten efter fasaden på husets norrsida. Fasaden är klädd med coloroc och vattnet kommer inifrån och rinner över fönstren där det bildas is. På ett av fönstren så rinner dessutom vattnet in mellan två-glasfönstret, persiennen blir blöt.
Vi har torrt på vinden. Jag har inte mätt fukthalten men det finns inget synligt "rinn" eller känns fuktigt.
Huset är tilläggsisolerat, fönstren är inte utflyttade. Fönstergluggen är täckt med träskivor, de svarta på bilderna. Vattnet kommer mellan de svarta skivorna och fönsterkarmen.
Jag bifogar några bilder som jag hoppas är hyfsat tydliga. (På bild 3 kan man ana droppar i karmens översida, här syns även is på takstolens utskjutning, på bild 4 ser man att vatten rinner även på utsidan av fasaden, här bildas isklumpar.)

Nån som har nån idé om åtgärd?

/Fredrik
 
  • Fönster1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönster3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönster4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det så runt hela huset?

Vattnet/Isen kommer ju en bit in på takfoten, varför jag misstänker att det läcker ut inomhusluft mot ditt undertak. Har det varit en lång kall vinter så kan det bli mycket kondens som fryser till is. Nu när det tinar så rinner det ut längs undertakets insida.

Du har inga fuktskador inomhus, tex på innertaket innanför fönstret du har på bilderna?

Åtgärd? Ingen aning förutom att se till att undertaket inte blir en köldbrygga vintertid samt att se över ångspärr i väggar och vindsbjälklag. Även ventilationen kan vara orsak, eller snarare brist på undertryck i bostaden.

Köldbryggor i undertak finns det bara en lösning mot och det är den sedvanliga historien om att våra svenska hus är felkonstruerade för vårt klimat. Vatten som rinner ut efter vintern är bara en konsekvens. Det finns fukt som kan uppstå på andra ställen som senare blir finfin grogrund för mögel. Sök på "klimatvind" eller "varmvind" så ser du hur vi borde ha byggt våra hus.
 
saknas det inte en dropplåt ovan fönster som avleder bort vatten ? Har för mej att man brukar ha det vid fönster på trähusfasader. Kanske en droppskydd ovan fönster kan hjälpa? Jag kan i alla fall inte hitta något fel med taket utifrån beskrivningen.
Att det bildas istappar är inget ovanligt när det ligger mycket snö på taket och isolerar utifrån. Snön närmast takytan smälter av värmen inifrån , rinner ut och fryser till istappar. Har svårt att förstå att det är kondens inifrån som kan orsaka istappar.
Med snö på taket får man ju en naturlig "Klimatvind", eller hur Consensus? :) Synd bara att snöisoleringen är ej beståndigt och smälter succesivt.
gaia
 
Snö på taket är "perfekt isolering på utsidan"! Denna vintern har varit rena gudagåvan i den bemärkelsen.

Det som är märkligt i detta fall är att vatten/is kommer under takfoten, dvs en bra bit in från hängrännan. Vatten kan ju inte klättra uppåt/inåt. Att det bildas is vid hängrännor så här års är inte så konstigt, men i detta fall verkar källan vara en annan. Så tänkte jag.
 
Hej igen
Precis som Consensus säger så ser jag inget problem med istapparna, mer än att det är en hel del tung is över hängrännorna som säkert medför att jag behöver se över dom efter smältning.
Men vatten rinner alltså från takfot, och mellan den gamla isoleringen/fasaden och den nya tilläggsisoleringen. Det är inte runt hela huset utan bara på norrsidan. Det har skiftat fönster. Först var det ett mindre fönster utan radiator men det är nu isfritt. Istället har sovrumsfönstret drabbats. Funderar om spjället i öppna spisen kan hjälpa för bättre ventilation. Vi har ju försökt att ha det stängt under denna kalla årstid men ett öppet spjäll borde väl hjälpa ventilationen och få ut mer fuktig luft.

Tackar oxå för råd och tips, ska läsa på mer om varmvind och klimatvind.
 
Å just det - nej inga fuktskador på insidan. Ännu!
Har nyss renoverat sovrummet och rivit ner allt intill trätexen, dessa såg fina ut (för sin ålder, 1947).

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.