Istället för att söla ned andra trådar med denna debatt startar jag en ny tråd.

Vad gäller?, Finns det regler? Finns det praxis?
Ge gärna exempel med en motivering till varför.

Själv vill jag ha strömbrytarna vända med tändning "neråt".
När man famlar in i mörkret i ett rum och känner efter knappen, vill handen gärna klappa till på väggen/knappen och dra sig neråt.
Även om man känner till rummet och knappen känns det naturlig att slå/klappa/trycka på knappen och låta handen falla nedåt.
Däremot när man släcker och går ut känns det naturligt när man ser knappen och lyfter handen och i samma rörelse bestämt klatschar till den uppåt.

(På apparater och instrument däremot skall "på" vara uppåt):)
 
Praxis förr var till nedåt, då samlas normalt inte damm på vippan (enligt min syster)
Standard (alltså föreskrift) är tänt uppåt (låg med en lapp i alla ELJO 10-pack strömbrytare för 20-25 år sedan).

Monterar man en ELJO 1-polig och kron med texten på baksidan rättvänd/läsbar så blir det tänt med vippan uppåt.

Nu detta med standard kan man fullständigt skita i om man så tycker att nedåt är bättre. Jag har ena toan och ett rum i källaren "felvänt", tänt=nedåt men jag ids inte vrida om brytarna.

Protte
 
prototytpens "praxis" är mycket lokalt förankrad, jag upprepar mitt svar från en annan tråd:
Enligt El AMA ska slutnig ske vid manöver uppåt. Så lyset ska tändas när man trycker på översidan av brytaren, och så har det stått i El AMA sedan mitten på förra seklet
 
  • Gilla
pmw
  • Laddar…
Ja det var väl någon gång kring 1960-1970-talet det ändrades...(Till uppåt alltså...)

Mitten på förra seklet är nog lite väl tidigt..1970-talet känns däremot mer sanning, det är mer som "nyss".....(än forntiden 1950):D.

Men helt klart har elmont rätt.... Det känns på nåt sätt naturligt att man när man motverkar gravitationen (drar, trycker, föser) någonting uppåt aktiverar man något....

liksom tvärtom, om man dessutom i nödläge av ett eller annat sätt vill stänga av något är det rimligt att det sker i samma rörelsemönster som när man faller till golvet i panik....heh
 
Redigerat:
Praxis är nog väldigt lång tillbaka och som någon skrev där vi började med detta så fanns det strömbrytare som var märkta med en liten prick som kom fram och detta förutsatte att det var tänt nedåt (när jag var liten hade vi sådana men det var på stenålder då man klarade sig med 6 A i vägguttagen).
Protte
 
Sedan finns det ju dimmers och trappbrytare.. :rolleyes:

Appropå trappbrytare så anser jag att brytarna i just en trapp skall vara "inne" i trappan och inte om lott med brytarna till de rum som trappan börjar och slutar i. Jänkarna sätter dom alltid om lott och jag har sett det på ett par ställen även i Sverige. Synnerligen irriterande q(;^;)p.

Finns det någon standrad för detta, frågar man sig då?
 
Står i SS 437 01 46
Elinstallationer i byggnader - Uttag och andra anslutningspunkter - Omfattning och placering

Tändningt läge är upp. Hade en kollega som fick bry med mesikningsmannen pga. detta. EL AMA hänvisade till SS 437 01 46 men också att det skulle vara Eljo Senso :?
 
Besiktningsmännen måste pg.a självrättfärdigande alltid ha något att anmärka på, om de inte hade några anm. så skulle det ju betyda att de inte behövs några besiktningar, således inte heller några besiktningsmän.(å då skulle de ju måsta arbeta själva istället för att få betalt för att klaga på det andra människor gjort)
Därför måste väl en anmärkning på en brytares tändläge måsta anses vara ganska tacksamma anmärkningar?! (lätt åtgärdat)
Ett alternativ till besiktningar skulle väl vara att endast anställa besiktningsmän som installatörer.. :)
 
prototypen skrev:
Praxis är nog väldigt lång tillbaka och som någon skrev där vi började med detta så fanns det strömbrytare som var märkta med en liten prick som kom fram och detta förutsatte att det var tänt nedåt (när jag var liten hade vi sådana men det var på stenålder då man klarade sig med 6 A i vägguttagen).
Protte
såna har jag, med häftiga självlysande vippor dessutomd^_^b
 
Hemmakatten
Är det inte så att om man råkar gå mot eller dra handen/armen över en strömbrytare så blir det en nedåtgående rörelse. Och då är det bättre att strömbrytaren stänger att en lampa eller vad det nu kan vara. För mig, som är total el-analfabet, är det i alla fall logsikt med ned=av och upp=på.
 
De flesta verkar förespråka upp=tänt. Dessutom påstår några att reglerna säger detsamma.
Även nån sorts logik säger upp=på, och jag håller med när det gäller lösa apparater med brytare, typ vippbrytare.

Men i praktiken för brytare till taklampor tycker jag det är bättre tvärtom. I alla hus jag har varit i av äldre modell har det alltid varit ner=tänt. När man går in genom en dörr och sträcker ut högerhanden åt sidan och lite bakåt för att tända, känns det onaturligt att föra knappen uppåt. Man måste liksom lyfta hela armen och axeln.

I en del nybyggda hus med upp=tänt blir det onaturligt och fel, och jag vet om flera som har vänt knapparna till ner=tänt.

Detta är säkert en vanesak, och jag kommer i fortsättningen alltid vända ner=tänt.

Tack i alla fall för alla synpunkter. Nu vet man man att man är både "onormal" och i minoritet, eller i varje fall gammaldags.:)
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
ingen fara med att vara gammaldags! snarare en fördel i dagens överkomplicerade samhälle.
 
  • Gilla
hampusbp
  • Laddar…
Eftersom att jag utbildat mig nu när man tänder med vippan uppåt så känns det väldigt onaturligt när man tänder en lampa i t.ex. ett äldre hus där det tänds neråt.

//Patrik
 
Sen kan det ju bli neråt även med SS ifall det är trapp eller liknande så det måste inte vara gammalt hus..
 
DET HAR ALDRIG VARIT NÅN "NORM" ATT TÄNDNING SKALL SKE NERÅT, långt tillbaka var det blandat från företag till företag/ort till ort, samma som med färgen på nollan
 
  • Gilla
dannejo85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.