Med trådlöst så är det förstås en trådlös länk som gäller, annars får man ganska troligt de problem som miza upplevt.
 
Det är ju lite prisfråga även där. En Cisco med bra antenner kontra en Dlink/netgear med inbyggd antenn är en ruggig skillnad i räckvid och hastighet, tyvärr är även prisskillnaden av den ruggigare sorten
 
Om man inte måste förstöra en prisbelönad plantering så är grävning att föredra alla dagar i veckan. Jag har direktroniks gelfyllda utomhuskabel nergrävd mellan två hus sedan cirka 4 år tillbaka och det har fungerat utan problem 24/7 året runt.

Trådlös kan man använda tilll småförbrukare. Jag betalade runt 5 kr / metern när jag köpte kabeln, lägg till kostnaden för 16mm flexslang och ändå stannade allt långt under tusenlappen.
 
fredl skrev:
Trådlös kan man använda tilll småförbrukare.
Vet inte riktigt vad du menar med småförbrukare? Jag har konsistent 70-80 Mbit/s mot bredbandskollen från min trådlösa laptop. OK, det blir lite snabbare med kabel, men inte mycket.
 
Som mycke_nu skrev så är det bättre med fiber än med kabel mellan husen. Risken med åsk/el/jord-problem försvinner. Både fiberkabel och switchar med fiberanslutning har överkomliga priser. Problemet är svetsning av kontakter i ändarna som kräver dyr utrustning.

Om några år kan vi säkert köpa en fibersvets på Kjell & C:surprised: för under tusenlappen och då kommer "alla" att dra fiber i sina rör istället för cat 5e.

Som det är nu kan man köpa färdiga fiberkablar med kontakter i ändarna. Dock är det lite krångligt att dra dessa i tunna rör, men med lite kraftigare PEM-slang är det inga problem.

Jag skall själv komplettera/byta ut mina eth-kablar till fiberkablar med färdiga kontakter. Jag har som tur är ett 110 mm markavloppsrör mellan husen med olika kablar så det är ganska lätt att byta och komplettera.

Fiber med kontakter kan man ropa in på ebay för småsummor.
 
mycke_nu skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med småförbrukare? Jag har konsistent 70-80 Mbit/s mot bredbandskollen från min trådlösa laptop. OK, det blir lite snabbare med kabel, men inte mycket.
Hur många timmar i sträck kör du då med bredbandskollen?

Problemet med trådlöst är normalt inte topphastigheten utan att man får dropouts och tappade paket ibland på grund av störningar.

Läser man på forum om MythTV så brukar många vittna om att det är värdelöst att försöka titta på TV över trådlöst.
 
Realtidsapplikationer är givetvis en annan sak även om jag tror att de 8 Mbit/s som en TV kräver skulle klara sig fram ganska smärtfritt.

Skall jag köra TV i uthusen så aktiverar jag nog abonnemanget på fiber #2 så jag får 100 Mbit/s ograverat även där. :cool: Det skall väl i alla fall räcka?! ;)
 
Som sagt var, 8 Mbit/s hjälper ju inte om det stannar upp med jämna mellanrum. Det finns fler sätt att mäta kvaliten på en förbindelse än Mbit/s.
 
Nerre skrev:
Som sagt var, 8 Mbit/s hjälper ju inte om det stannar upp med jämna mellanrum. Det finns fler sätt att mäta kvaliten på en förbindelse än Mbit/s.
Självklart, men en fet kanal hjälper när det kommer igång igen. Likaså rejäla buffertar. Håller dock med dej om att video via trådlöst inte skulle vara mitt första val.
 
Jag ska försöka svara på trådskaparens fråga utifrån egna erfarenheter.

>Jag ska gräva ner en nätverkskabel ut till gäststugan som ligger cirka 50 >meter från huset. Vad ska jag tänka på när det gäller:
>1. Kabeltyp? (Frost/fukt/gelskyddad/UTP/STP mm)
>2. Vilken typ av rör är mest kostnadseffektivt?
>3. Hur djupt bör jag gräva? (Uppsalatrakten)
>4. Vad ska jag tänka på för att undvika att stöta på jordfel?

1a. Vanlig standard UTP cat 5e, inte STP.
1b. Fiber, två trådar, multimode, kontakt SC (SC/UPC), färdig ca 50 meter lång.

2a. PEM-slang, 20 mm, ca 5:-/meter, kolla rinkabyror.se
2b. PEM-slang, 25 mm, ca 7:50/meter

3. Minst 20 cm. Kör du traktor eller andra tunga fordon som kan klämma till en geggig mark, gräv ner minst 60-80 cm. En PEM-slang tål dock väldigt mycket stryk. Försök lägga lite sand runt slangen, ta i alla fall bort vassa stenar närmast slangen.

4. En switch i varje ände. Koppla Inte direkt in i dator eller annan dyr utrustning. En enkel billig fyra-portars räcker. Väljer du fiber finns billiga switchar med en fiberport och fyra kopparportar.

Lycka till.
 
  • Gilla
Robertoo
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Realtidsapplikationer är givetvis en annan sak även om jag tror att de 8 Mbit/s som en TV kräver skulle klara sig fram ganska smärtfritt.

Skall jag köra TV i uthusen så aktiverar jag nog abonnemanget på fiber #2 så jag får 100 Mbit/s ograverat även där. :cool: Det skall väl i alla fall räcka?! ;)
Problemet är att du skriver "jag tror", det är väldigt stor skillnad på vad man "tror sig veta" och vad "man vet". Det är många som anser att finns kabeldragning överhuvudtaget på kartan så bör man dra kabel, det gör man av en anledning. Utlokaliserade trådlösa nät, det vill säga nät som sträcker sig över en större yta lämpar sig inte för den typ av trafik som blir allt vanligare i hemnätverk med streamande applikationer, olika vlan etc, där är en kabel "det enda alternativet". Om du vill utlokalisera t.ex. en ip-tv box som ligger på ett annat vlan är det väldigt mycket enklare och billigare att sätta en switch med vlan-tagging än att försöka få det att lira över trådlöst. Dessutom ser jag ingen anledning att fylla en allt trängre eter med trådlös trafik i onödan, det är ju långt ifrån bara wlan som skall rymmas i t.ex. 2.4GHz bandet.
 
mycke_nu skrev:
.. Håller dock med dej om att video via trådlöst inte skulle vara mitt första val.
Som sagt..:)
 
Ljusbåge skrev:
4. En switch i varje ände. Koppla Inte direkt in i dator eller annan dyr utrustning. En enkel billig fyra-portars räcker. Väljer du fiber finns billiga switchar med en fiberport och fyra kopparportar.
Fast vill man ha koll på bandbredden för exempelvis TV eller annan tung realtidsdata så skulle jag inte välja en billig switch i varje ände.

Med en dyrare switch som har ett ordentligt backbone så förlorar man minimalt med prestanda jämfört med de billiga switcharna, jag har testat och mätt många billiga switchar och det är lite som ett lotteri, har man tur så kan man i stort sett bibehålla bandbredden utan problem men väldigt ofta dyker hastigheten som en sten.

Jag har slängt ut alla våra billiga D-linkswitchar på jobbet på grund av detta.
De är billiga och smidiga när man inte har tid/ork att dra ny koppar men det strular nästan alltid.
Vi hade ett gäng D-link 4 & 8 portar som funkade bra så länge det bara satt en dator på dem men så fort man kopplade in två eller fler datorer sjönk bandbredden med ca 60-70% för vanlig kontorstrafik och vid lite hårdare belastning kunde vi utnyttja ca 10-15% av bandbredden
Efter lite konstruktivt skruvande med inställningarna i datorn och ciscoswitchen på andra sidan kunde vi komma upp i ca 50% av ursprunglig hastighet.

Det finns en anledning till att billiga switchar är billiga och det är för att de saknar konfigurationsmöjligheter och ett potent backbone som kan skyffla data i utlovad hastighet.

Man får precis vad man betalar för.
Köp hellre en begagnad cisco eller liknande än en billig budgetswitch.
 
Jag håller med SCB. Man får vad man betalar för.
Nu vet jag inte exakt vad trådskaparen har för krav utan hans/hennes frågor rörde sig kring själva förläggningen av kabeln samt jordproblem.

Som jag skrev tidigare, man kan dra en dubbelkabel (siames). Då kan man köra TV i den ena och data i den andra. Jag har själv dubbelt nätverk hemma och experimenterar med strömmande video i ena kabeln.

M.h.a. VLC, SunTV, TV-kort och videokort kan jag köra TV-kanaler och filmer i ena nätet, både kontinuerligt, schemalagt och "on demand". Det är bara experiment än, men det funkar bra. Tyvärr funkar SunTV bara på Sun-datorer.
 
Ljusbåge skrev:
M.h.a. VLC, SunTV, TV-kort och videokort kan jag köra TV-kanaler och filmer i ena nätet, både kontinuerligt, schemalagt och "on demand". Det är bara experiment än, men det funkar bra. Tyvärr funkar SunTV bara på Sun-datorer.
Varför bygga eget när MythTV redan finns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.