Brandvarnaren förstörde natten för mig. Jag vaknade av att den tjöt. Jag återställde den med knappen, men hittade ingen brand utan gick och lade mig igen. Efter kanske 20 min gick den på för andra gången. Jag återställde den med knappen och gick en grundligare runda i huset utan att hitta någon brand. Tredje gången kom innan jag lagt mig igen. Då plockade jag ner den och återställde. När den låg på köksbordet tog det hela två timmar innan den larmade nästa gång. Först då tog jag ut batteriet.

Jag köpte den ny för ett par månader sedan. Batteriet mäter 9,3 volt så där är inte felet. Det är en optisk brandvarnare. Är det fler som har sådana erfarenheter? Det är den första optiska brandvarnare jag använder, är dessa mindre pålitliga?

Erik
 
Avemo skrev:
Brandvarnaren förstörde natten för mig. Jag vaknade av att den tjöt. Jag återställde den med knappen, men hittade ingen brand utan gick och lade mig igen. Efter kanske 20 min gick den på för andra gången. Jag återställde den med knappen och gick en grundligare runda i huset utan att hitta någon brand. Tredje gången kom innan jag lagt mig igen. Då plockade jag ner den och återställde. När den låg på köksbordet tog det hela två timmar innan den larmade nästa gång. Först då tog jag ut batteriet.

Jag köpte den ny för ett par månader sedan. Batteriet mäter 9,3 volt så där är inte felet. Det är en optisk brandvarnare. Är det fler som har sådana erfarenheter? Det är den första optiska brandvarnare jag använder, är dessa mindre pålitliga?

Erik
Japp, vi köpte nexa optical, skiten åkte ner då den falsklarmade hipp som hepp :@
 
De är absolut inte mindre pålitliga, men de är känsliga för damm o partiklar. Enkelt sagt så fungerar detektorn genom att ljusstrålar skickas genom en speglande kammare, när strålar bryts så larmar detektorn.

De joniserande detektorerna är också känsliga för damm o partiklar då det kan sätta sig i detektorn, men då kan resultatet bli det motsatta d.v.s. detektorn blir okänsligare och tillslut kanske den inte larmar alls.

Så är man i hemfixartagen tycker jag man ska ha detta i bakhuvudet och täcka för brandvarnarna och vet man med sig att den utsatts för slipdamm och liknande bör man byta ut den.
 
Den har suttit uppe i ett par månader och bara larmat enstaka gånger i samband med matos. Jag tycker det är märkligt att den blev akut dammförgiftad mitt i natten.

När jag kom hem så satte jag i batteriet igen och den larmade omedelbart. Då provade jag att blåsa in i sensorn och sätta i batteriet. Då höll den käft. Skall bli intressant att se hur länge den håller sig i skinnet nu. Jag kanske skulle skaffa en joniserande i stället.

Erik
 
Vi satte upp en joniserande detektor i köket. En timme senare när vi öppnade luckan till den varma ugnen larmade detektorn omedelbart. Ugnen var tom o ren. Så fasen vet hur man ska larma ett kök utan att riskera falsklarm hela tiden.
 
värmedetektor.. vet dock inte om de finns som stand-alone deckare, finns iaf till inbrottlarm/brandlarm
 
Köpte 4 st Nexa trådlösa ihopkopplingsbara brandvarnare.Satte upp i kök, tvättstuga, övervåning och i barnens hall.
Har fått plocka ner 3st pga ständiga falsklarm.Endast den i barnens hall har varit tyst.
Alla 3 larmade ett flertal tillfällen mitt i natten utan att aktivitet i huset.
Det enda som skulle kunna vara orsak till larmen är en luftvärmepump 10m bort från köksvarnaren.Om så är fallet kan jag inte ha brandvarnare någon stans.
 
I köket skall du undvika att sätta en brandvarnare då där far runt mycket skit från matlagning. Tvättstugan är heller inget bra ställe. Det gäller att sätta rätt saker på rätt ställen. Tyvärr är utbudet i brandvarnarväg rätt dåligt om man tittar på vanliga batteridrivna saker. Går man upp på branddetektorer kopplade till inbrottslarm mm så har man ett helt annat utbud som fungerar mycket bättre och är mycket mer driftsäkra
 
C
Det finns brandvarnare som stänger av sig en viss tid om man trycker på en knapp, bra vid tillexempel matlagning.
 
Min brandvarnare har inte falsklarmat igen. Att den fungerar visar sig dock emellanåt då en stekpanna blir för varm eller liknande. Irriterande, men inte fel. Jag antar att det hade med damm att göra.

Erik
 
Optiska brandvarnare som falsklarmar går ofta att rengöra. Falsklarmen beror på dammpartiklar i sensorhuset. Skruva isär brandvarnararen och lokalisera sensorn. De jag har sett ser ut som en liten svart plastpuck med springor på sidan för att röken ska komma in. Man kan bända bort ovansidan försiktigt och frilägga innandömet, som består av en LED och en fotodiod och en svart plastvägg mellan. Sensorn fungerar så att fotodioden normalt inte kan se LEDen pga den svarta mellanväggen. Om däremot rök eller damm kommer in i inneslutningen kommer partiklarna att reflektera lite ljus mot fotodioden och larmet går. Falsklarm beror på att det finns lite partiklar kvar och dessa får man ta bort.
 
Har haft två Nexa uppsatta som jag nu blivit tvungen att ta ner då de ständigt falsklarmade. Hade två ouppackade som jag tänkte byta ut dessa med och döm om min förvåning då de började larma direkt då jag satte i batterier... Har en joniserande i hallen men denna larmar enbart då vi haft nåt haveri i köket ;)

Någon som har nåt bättre märke av optiska varnare att rekommendera?
 
Har ett antal brandvarnare av modell GNS-166. Dessa var precis uppsatta när vi flyttade in så jag vet inget mer om dem än att det varit diverse falsklarm och pip om att byta batterier trots att mätning visar att batterierna är ok. Har testat ett "monsterbatteri" från varta som skulle hålla i 10 år och kostade över 100 kronor, men efter ett år började det pipa. Testade då med ett helt nytt, det pep direkt. Kan inte ens göra en provtryckning, det slutar inte tjuta. Har testat att blåsa ur den utan någon skillnad. När man nu vaknar mitt i natten så är sällan första tanken att det brinner utan snarare j***la brandvarnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.