Skulle vilja måla eller på något sätt behandla golvet i källaren. Just nu är halva golvet målat och halva obehandlat. Ska bli pingisrum (bordet följde med huset :) ) så det bor inte vara halt. Har även läst nåt om att vissa källargolv ska andas och man inte ska smeta på vad som helst.

Så min fråga är vad jag kan använda för färg. Och om det är nåt man måste trixa med innan, som att slipa bort den gamla färgen. Det finns även en spricka i betongen som jag skulle vilja laga om det går. Hur gör man det? Flytspackel?

Är nybliven husägare och glad amatör, dvs har inte en susning om vad jag har gett mig in på, så alla råd uppskattas...
 
B
kontakta din lokala måleri affär.
 
Passa på och lära dig att lägga klinkers, det andas, kostar
inte mer än bra färg och håller 10 gånger längre.
 
Jag vidarebefordrar de tips vi fick när vi målade ett betonggolv i källaren, det är tre år sedan och det är hur fint som helst:

kolla först att det inte finns för mycket fukt i golvet - klipp upp en plastpåse till en fyrkant ca 30x30cm, tejpa fast den längs kanterna mot golvet och kolla om det bildas kondens mellan plasten och golvet efter något dygn.

Är det torrt så åker man till t ex Flügger och köper golvfärg, vi bröt en kornblå, kastade på lite vita och svarta flakes och lackade ett par gånger på. Allt vattenbaserat. Blankt och fräscht, lättstädat och ser nästan ut som vatten.
 
Nackdelen är ju om fuktförhållandena ändras, t.ex om dräneringen blir sämre då kommer en tät golvfärg flaga och betongen kan ta stryk av att inte fuktvandringen fungerar.
 
Hur mycket kan ett källargolv som ligger mitt i huset påverkas av fuktförändringarna Bezt skriver om? Ca fyra meter till närmsta yttervägg.
Rummet har nog varit ett duschrum tidigare (sitter en blandare i ett hörn, 3m från golvbrunn..) Är numera tvättstuga, men färgen på golvet har bitvis flagnat, okänt när, källaren har varit översvämmad ett par gånger så det ihop med ev. duschning kan väl ha orsakat flagningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.