Har fortsatt att kolla runt lite, och kikar nu på en Makita LS1040F för 2750:-. (Ny)
Är det prisvärt?
Det är ju billigare än GCM 8:n, om jag jämför de två.

Den ser ju inte ut att ha "slide"funktion, eller vad det heter, som tex GCM 8 har. Kommer man att sakna det? Man kan ju vända på materialet om det är stort.
Å andra sidan ser det ju ut som att det är en kombinerad kapsåg istället, vilket väl är bra.

För övrigt så verkar ju alla verktygstillverkare ha en budget/hobby kategori samt en proffs kategori av verktyg. (Boschs gröna respektive blåa. tex) Gäller detta även Makita, AEG, DeWalt mfl?
 
  • Gilla
Power06
  • Laddar…
Jag skulle valt en såg med slide tveklöst, just för att slippa såga 2ggr/vända på brädan/riskera att få oprecisa snitt.
LS1040F verkar dock inte vara en kombinerad ger/kap/klyv.
Om det är den du sett på Blocket så står det lite luddigt att det är en liknande såg som den på bilden som säljs.
 
Redigerat:
Jo, det är den på blocket jag tänkte på. Glömde länka.

Sågen: http://www.blocket.se/kronoberg/Makita_LS1040F_kap_geringssag_255mm_25036350.htm?ca=23_8&w=2

Jag ringde och frågade om sågen. Helt rätt som du skrev FredrikR, det var en annan såg på bilden än den som de säljer. Även texten var lite missvisande då det på sista raden stod "Klyvsågning: 40 mm." Det är ju lite fult marknadsföra en såg i annonsen, och sedan mena en annan. q(;^;)p
Verkar vara en bra såg till det den är gjord för, men jag skulle tro att jag vill ha en med slide ändå.
Jag får leta vidare.

För övrigt så såg jag när jag satt o smulade ner reklamen vid frukosten i morse att NETTO av alla säljer en BOSCH GSR ProDrive 3,6 v för 599:-. Verkar vara ett bra pris på en bra pryl. På verktygsproffsen så tar de 950:- för samma maskin.
http://www.verktygsproffsen.se/inde...ategory_id=31&option=com_virtuemart&Itemid=70
 
Efter att ha läst en hel del på nätet och varit ute i butiker så valde jag till sist att köpa Metabo's KGS-254 ur deras "nya" produktserie på Hornbach. Jag hade 3000 som tak, och de maskiner som jag jämförde med var bl.a. Bosch PCM 8S och en Dewalt som låg strax äver prisgränsen. Alla hade sina plus och minus. Men till sist så blev valet Metabo:n, och anledningen till det är en stabil maskin, och den hade minst antal saker jag störde mig på jämfört med de andra maskinerna. Jag valde även att satsa på några riktigt bra klingor, även om den medföljande klingan är en helt okey generell-klinga.
 
Det ska bli roligt att höra vad du tycker om den när du hunnit pröva den lite.
 
har ni provkört metabon än? Jag är lite sugen på den lilla 216 som kostar mindre än 2000kr. Någon mer som testat den?
 
Också väldigt nyfiken på Metabo kgs 216.Ingen som använder denna som kan ge en recension??
 
Köpte en och jag är nöjd. Jag har ingen erfarenhet av andra sågar så jag kan inte ge en direkt bra uppskattnigen om hur bra den är då jag saknar referenser.

men den har de funktioner som jag vill ha i en såg. jag har bara kapat parkettgolv och det var inga problem. Även när jag skulle gira 0,5grader så hoppade den inte in i de fasta lägena. Lasern är också bra och även sågdjupsstopp. Tycker den känns gedigen och stabil.
 
T
Har ni verkligen kollat hur maskinerna är konstruerade för att ge tex exakthet, enkelhet & hållbarhet???
Och hur skillnaderna mellan dom ser ut?
TG
 
Jag hade tidigare en DeWalt DW700. Den var stört omöjlig att ställa in så att den höll inställningarna. Det berodde på att en konisk och excentrisk stålpinne användes för att snäppa in i de fasta lägena av aluminiumgjutgods, som naturligtvis inte klarade slitaget. En riktig skitkonstruktion. Den sålde jag för en tusenlapp och jag köpte i stället en Bosch GCM 8S. Den startar i stället med ett ryck som både skjuter säkringar och gör att arbetsstycket flyttar på sig. Den skall modifieras när jag hinner. Konstigt att tillverkarna inte kan hålla sig från att spara några kronor här och där när det gör produkten så mycket sämre. Att hänga på lasrar och annat onödigt lull-lull är däremot populärt.

Svaret är alltså -Ja, jag har koll på konstruktionerna.
 
Kan bara säga att metabon också startar med ett ryck. Arbetsstycken kan då röra sig lite om jag inte säkrat det men jag har aldrig varit med om att vinkeln skulle flytta på sig. Men å andra sidan så är den inte så använd så något slitage som matiasp råkat ut för har hunnit inträffa.
 
Har också en kgs 216. Är riktigt nöjd so far för dom pengar den kostar. Har testat bosch pcm en del och metabo är i mina ögon minst lika bra som den. Känns nog ett snäpp gedignare... Så nog är den prisvärd alltid. Vill man ha ytterligare precision och byggkvalite så är nog nästa steg gsm, för den spelar i en annan division.

//Ubbe
 
Oki..intressant. Tror begränsningen kommer bli hur stora brädbitar man ska ha i maskinen till slut och hur fort de slits.
Men Metabon låter onekligen intressant.Även om jag kikat på DW 777 och DW 712 också.
 
gammal tråd men maskinerna är ju aktuella fortfarande så.... Velar(t) mellan GCM 8 S och Metabo KGS 216. Har kört med farsans 800s en hel del och klämt på Metabon vid ett flertal tillfällen. I min mening är det första man ska tänka på att Boschen kostar dubbelt så mycket (1750:- mot 3600:). Saker som kostar dubbelt så mycket är oftast bättre. Boschen är väldigt bra, går lätt, lätta att ställa in och mycket kompakt. Metabon går dock också väldigt lätt, inget glapp i lägena och är gedigen. Greppet är något kantigare och känns lite "billigare", men det är nog mer en känsla som saknar egentlig betydelse. Den är däremot ca 15-20 cm djupare vilket gör att den blir lite besvärligare att förvara. 80cm djupa hyllor har man sällan. På det stora hela känns Metabon som den mest prisvärda sågen man kan köpa i detta segment, tycker verkligen inte jämförelse med bosch pcm känns rättvis, då är Metabon på en helt annan nivå. Dewaltarna, nej tack...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.