Har också byggt vårt hus på 115 m2 helt själv. Förutom takstolarna som köptes färdiga, och våtrumsmattan fick en fackman lägga in.
Det hade inte funkat utan en tålmodig fru som stod för markservicen.
Så helt själv var det ju inte...
 
Med facit i hand. Själva byggandet gick väldigt bra, alla pigga och glada. Bra basservice och uppbackning. Att göra slutfinishen däremot, allt som vi lämnade det är väääldigt segt. Trädgård, maskinhallen, källaren mm... det finns mycket kvar trots att huset är färdigt och det känns tungt ibland...
 
Vi har haft det som ett gemensamt projekt, frugan å jag har byggt tillsammans med släktingar å nån kompis ibland. Ibland slitigt som fan när nåt måste vara klart igår men oftast har det gått att kombinera med livet. Men våra barn hävdar att kompisarna som bor i lägenhet åker utomlands avsevärt oftare än vi :rolleyes:
Första huset var värst, det byggde vi i lösvirke kring resterna av ett timmerhus vi först rev, all ledig tid i ett år gick åt. De följande 2 husen har vi renoverat mera en sak i taget så det har tagit längre tid men gett lite lugn i livet.
Fast visst kostar det på en del att bo i ett renoveringsobjekt sen 2002, jag har tränat ungarnas innebandylag så man kom iväg på annat ibland :cool: men nu är det snart klart, bara ett badrum kvar att göra inne och ett förråd och ett tak över entrédörren kvar att göra ute, sen ska jag ägna mej åt min hobby :wow:
 
Dottern och svärsonen bygger/ska bygga ett hus själva. Men svärsonen har fått jobb på annan ort, och med två små barn går en person åt att passa dem, så min man och jag får göra en hel del.
Grunden är klar. Nu ligger arbetet nere under vintern, hela grunden är totalt översnöad.
Det kommer att ta några år, helt klart.
 
Ska sätta spaden i marken så fort snön smälter och kälen försvinner. Har tänkt göra det mesta på egen hand, en kompis hjälper mej med elen och VVS tänkte jag ta hjälp med av en annan jag känner. Har tänkt att det kanske kan ta runt 2 år nånting om allt flyter på någorlunda bra.
 
Har byggt villan på 200 kvm + stugan på 190 kvm + garage + utbyggnad på den nästan själv. Har så klart haft hjälp av grannar o goda vänner, vad gör man inte utan dom??
 
estwing skrev:
har byggt själv me...
fast detta va nog värst kan jag tro?

mvh
estwing

[länk]
Byggde du det huset som sedan byggdes ut/till? :)
 
jag är nyfiken på att höra hur pass många timmar det har tagit för er att bygga era hus och hur stor skillnad är det jämför ifall ett snickar lag gjort jobbet
(tänkte har ni legat på ungefär den tiden som de skulle tagit betalt för eller ligger ni på dubbla tiden jämfört med om det skulle varit 10st snickare som byggt huset ?)

men också hur många timmar har det tagit att få det klart ?
 
miry skrev:
jag är nyfiken på att höra hur pass många timmar det har tagit för er att bygga era hus och hur stor skillnad är det jämför ifall ett snickar lag gjort jobbet
(tänkte har ni legat på ungefär den tiden som de skulle tagit betalt för eller ligger ni på dubbla tiden jämfört med om det skulle varit 10st snickare som byggt huset ?)

men också hur många timmar har det tagit att få det klart ?
Jag har ingen aning :S har aldrig räknat på eget arbete och ingen inhyrd snickare har jobbat hos mej i den utsträckningen att jag vet hur fort såna jobbar heller. :cool: Hantverkare i övrigt har jobbat långsammare än svärfar men snabbare än jag själv, kvaliteten har generellt varit högre på det vi gjort själva men några av dom riktiga hantverkarna har gjort det minst lika bra.
Vi bygger och renoverar för att det är kul så det har aldrig funnits nån anledning att hålla på och räkna :rolleyes:
 
W
estwing skrev:
har byggt själv me...
fast detta va nog värst kan jag tro?

mvh
estwing

[länk]
Ombyggnad är detta, det har jag oxo gjort ;).
Dock ingen nybyggnad som tråden handlar om men det kommer hoppas jag.
Är mäkta imponerad av vissa här i tråden, tex imported_jo samt andersmc som har byggt vansinnigt med kvadratmeter hus och grund. Själv blir jag glad om jag får byggt mitt garage i år.
 
Jag har ritat och byggt mitt hus själv, så det finns endast detta hus som ser ut så här, i hela världen. 208 kvm och 4 meter till tak i höga delen.det hela lider mot sitt slut nu, håller på med köket. Total byggtid ca 2.5 år, men jag får tillägga, att det är mycket detaljer som tar lite extra tid, men jag gillar det här. visar baksidan med 50 cm snö på taket, taket 300 kvm
IMG_1069.jpg
 
och så framsidan i vinterskrud, det kommer nu att byggas ett trädäck/gångbro runt hela huset
IMG_1067.jpg
 
Mikael_L
Jadu Saturnus, om man t.o.m bygger ihop sina egna limträbalkar så tar det ju tid ... :D

Tur att du inte gjorde allt riktigt från scratch ... dvs börja med att plantera kottar .... :rolleyes:


Har du förövrigt någon tråd eller blogg någonstans där man kan följa ditt bygge lite mer hela vägen? Här har jag än så länge endast lyckats få någon teaser ibland ... :)
 
Hej Mikael L, jo det var ett tag sen jag var här inne, men bygget har tagit all tid, nej någon blogg har jag ej, men det mesta är dokumenterat. Jag har byggt helt i egen stil, egentillverkade diodarmaturer i hallen, och dom där runda hörnen vi talade om en gång, så jag får försöka vara mer deltagande här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.